Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har varit här på forumet lite då o då och frågat om lite hjälp bl.a. angående ljudkort.

Nu är det såhär för er alla som inte läst mina inlägg tidigare:

Jag vill spela in lite av min (halvkassa) sångröst och till det hade jag tänkt köpa mic + preamp + nytt ljudkort.

Jag blev rekommenderad ett EMU 1212m men var inne på musikbörsen idag och fick rådet att köpa ett M-Audio FW SOLO istället.

FW eller PCI spelar ingen roll för mig. Jag vill gärna ha så lite brus som möjligt med balanserade ingångar, men jag behöver bara en enda balanserad ingång.

Både latensen och SNR på båda ljudkorten är i stort sett identiska och båda ligger i samma prisklass.

Fördelen med att köpa ett M-Audios FW kort är ju att den är portabel, men jag har ändå inga planer på att köpa en laptop, dessutom har den mic-ingång med phantommatning och gain-knapp, men jag vill ändå köpa en extern preamp lite senare.

Så vilken ska man välja? Framförallt varför bör man välja den ena framför den andra? Lite hjälp från alla kunniga studio-läsare vore väldigt uppskattat.

Just nu lutar jag ändå åt FW-hållet eftersom den har inbyggd preamp och exakt så många ingångar som jag behöver.

Om det är till någon hjälp så är det elektronisk musik (typ trance) som jag vill spela in sången för (så en condensermic är en självklarhet).

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.