Jump to content
Annons

Korkad nybörjarhjälp.


flexxx

Recommended Posts

Detta kanske är fel plats att fråga på men eftersom detta är ett så passt seröst forum tänkte jag att jag kanske skulle kunna få hjälp.

Jag är total nybörjare på gitarr, och i dag skaffade jag en struntbillig ny elgitarr som ett infall, och för att ha lite kul. (En billig gitarr men ändå en "riktig", inte en leksaksgitarr eller något sådant.) Men när jag ger gitarren till min bror så att han kan försöka stämma den, så går den tunna E-strängen direkt. Okej, tänker jag, strängar går, sånt händer, tur att jag fick med extra. Så jag trär efter många om och men i en ny sträng. När min far senare testar att stämma gitarren så går den NYA strängen, OCH den tjocka E-strängen!

Hur ska jag nu lösa detta problem utan att köpa en "bra gitarr"? Har Fender slängt in riktiga skitsträngar i paketet och är det därför de går jämt och ständigt? Är det bara att köpa en ny uppsättning av högre kavlitet? Har vi dragit åt stämskruvarna på tok för hårt? Är det någon för mig okänd mutter, fjädring eller skruv som gör att strängarna blir för hårt spända?

Gör jag bäst i att bege mig ner till musikaffären och be dem ta en titt?

Tack på förhand!

Redigerat av flexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Vi (de) stämde efter eget gehör. Min far brukar utgå fråm telefontonen som han påstår är A. Han är rätt musikalisk (hopas jag) och han brukar ofta stämma min aukustiska, kanske drog han åt för hårt.

Brukar det i regel gå att lämna in elgitarrer i musikaffärer och få dem strängade samt stämda? Skulle vara bra med en "grundstämning".

Redigerat av flexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Om han stämmer efter telefonen så ska det ju inte bli för högt stämt.

Nu är ju i och för sig tonen i telefonen inte längre A, det ändrade dom på för många år sedan.

Edit: Om det inte är så att han försöker att stämma E-strängen i A. Då kan det ju bli lite knas.

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet är att införskaffa en stämapparat i lagom kvalite.

För är man nybörjare på elgitarren är det viktigt att få in bra pitch från början annars är det stor risk att du kommer spela surt lite här och där utan att du märker det.

När du/farsan inte är så van vid en elgitarr är det jätte lätt att dra för hårt en sträng så den går av. där av är ett inköp av en stämapparat ett bra köp.

Det finns stämapparater på nätet också som ger i från sig en ton så du kan stämma efter, bara för att vara lite bussig med dig kan jag visa en sida. så kan du hålla kolla om farsan har bra gehör 😄

stämapparat

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Verkar som ett fall för en stämapparat och ta med guran till butiken så dom får stämma åt dig första gången. Man kan ju hamna lite fel även om man har stämapparat om det är totalt ostämt från början och om man inte är van så det kan ju bli lite knöligt. Försök sen att nöta in på ett ungefär hur typ ett A klingar så går det lättare i fortsättningen. Sen när det är dax att byta strängar typ när dom är slitna så byt en i taget stäm den bytta strängen byt sen nästa osv.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att låga E går av låter sjukt... Om din farsa är någorlunda musikalisk tror jag inte att han stämmer den SÅ högt.. Låter snarare som något tekniskt fel, förmodligen vassa kanter nånstans som Itzhak tidigare skrev...

Troligast är väl vid stallet... Eller ja.... På billiga gitarrer kan banden vara vassa ibland, men då krävs de att du spelat lite innan de går av... Men... Rent mekaniskt är det absolut störst tryck på strängen vid stallet...

Om du inte redan gått in med den tycker jag du skall göra det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är strängarna nya ska de tåla ganska rejält mycket tryck så är det för hög stämning som är orsaken så snedstämmer ni ORDENTLIGT. Om guran är ny så bör du kunna få den lite servad. Det vore intressant att veta exakt var strängarna går av, om det är vid sadeln under huvudet eller om det är sadlarna i stallet som är orsaken. Sadlarna i stallet kan vara av för mjukt material som gör att det bildas grader efter spelandet och dessa är vassa som helt enkelt skär av strängen. Dessa går att byta ut men det kostar lite extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi (de) stämde efter eget gehör. Min far brukar utgå fråm telefontonen som han påstår är A. Han är rätt musikalisk (hopas jag) och han brukar ofta stämma min aukustiska, kanske drog han åt för hårt.

Brukar det i regel gå att lämna in elgitarrer i musikaffärer och få dem strängade samt stämda? Skulle vara bra med en "grundstämning".

Tror bestämt att den tonen är C eller Ciss!

Använd stämapparat för jag är helt säker på att ni stämmer för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar det i regel gå att lämna in elgitarrer i musikaffärer och få dem strängade samt stämda? Skulle vara bra med en "grundstämning".

Hobbex hade en gitarr för många år sen i sin katalog, och på den stod det att den var Fabriks-stämd... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...