Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

EDIT: Det gick ju bra... en stund... kolla lĂ€ngre ner i trĂ„den för det nytillkomna MUSSTRULET 😉

Tjing

Jag har en extern FW-HD, rÀtt nyköpt. En Seagate Barracuda, placerad i nÄn lÄda.

Den smutsar ner mitt inspelningsspÄr med klickljud...

Jag har hÀngt den i "serie" (heter det sÄ) med ljudkortet. Dator->HD->ljudkort.

Jag lirar in en kanal i taget, sÄ elÀndet borde ju inte bli överlastat.

Vad kan jag göra Ät det hÀr? Det gÄr ju naturligtvis inte att leva med...

tjong

Redigerat av Vallhagen
Annons
Elof (oregistrerad)
Postat
Tjing

Jag har en extern FW-HD, rÀtt nyköpt. En Seagate Barracuda, placerad i nÄn lÄda.

Den smutsar ner mitt inspelningsspÄr med klickljud...

Jag har hÀngt den i "serie" (heter det sÄ) med ljudkortet. Dator->HD->ljudkort.

Jag lirar in en kanal i taget, sÄ elÀndet borde ju inte bli överlastat.

Vad kan jag göra Ät det hÀr? Det gÄr ju naturligtvis inte att leva med...

tjong

Jag kör mac och hade detta problem för nÄgra Är sen med en intern SATA disk (hitachi).

Det avhjÀlptes genom att defragmentera disken (konstigt nog, eftersom OSX sÀgs hÄlla reda pÄ sÄnt sjÀlv).

Klickljuden kom troligen av att den var sÄ fragmenterad att Àven nÀr jag spelade in ett eller tvÄ spÄr sÄ var den tvungen att hoppa mellan olika stÀllen pÄ disken och skriva, det blev smÄ och snabba förÀndringar i ampltuden (oftast över nollstrecket).

NÀr jag defraggade den sÄ har jag inte stött pÄ problemet efter det (spelade in och kollade en hel del sedan). Nu spelar jag dock in pÄ en extern fw800 som fungerar jÀttebra, planerar kanske att gÄ tillbaka till hitachidisken dÄ den Àr snabbare.

Kör du PC eller mac?

/Elof

Postat (redigerat)

HallÄ Elof. tack för att du tar dig tid att svara.

Min teori Àr oxÄ att det Àr ett "skrivhuvudsklick" frÄn hÄrddisken. Man kan ju faktiskt höra fysiskt nÀr den "hoppar" oxÄ. Jag tycker vÀl inte att det borde fortplanta sig dÄ, men men...

Den Àr sÄ ny, sÄ den borde inte vara hÄrt fragmenterad, men jag tar det som ett tips och kör igÄng en defrag med en gÄng.

Jag har inte problemet nÀr jag spelar in pÄ den interna (nÀstan överfulla, nÀstan aldrig defragmenterade) 40GB HD-n.

Jag kör laptop-PC, en HP / Compaq NX7010. Ljudkortet Àr ett M-Audio FW Audiophile.

tjing

Bengan

Edit: defrag rullar nu. Den sa att "du behöver inte defragmentera den hÀr volymen", men jag kör ÀndÄ.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Hade samma problem pÄ min externa disk.

Det konstiga var att nÀr hÄrdisken var ny sÄ hade jag inga problem med den, men efter ett halvÄr eller sÄ, sÄ började dessa klickljud att komma in.

fick aldrig nÄgon rÀtsida pÄ problemet, defragade disken utan resultat.

SÄ jag köpte helt enkelt en ny.

Postat
fick aldrig nÄgon rÀtsida pÄ problemet, defragade disken utan resultat.

SÄ jag köpte helt enkelt en ny.

Fan det lĂ„ter ju uppmuntrande... 😆

Men den hÀr Àr faktiskt knappt anvÀnd. Det Àr bara ett par mÄnader sen jag köpte den. Och det ska vÀl vara bra grejjer Seagate? Kanske en garantifrÄga?

Postat

NĂ€sta steg i utvecklingen:

HD-n Àr utrustad med bÄde FW- och USB-interface. Jag skiftade till USB och det verkar faktiskt som problemet försvann.

ÅterstĂ„r ju att se dĂ„, om man kan köra disken som USB. Det Ă€r skit, för dels har jag pröjsat extra för att fĂ„ den FW (som ju SKA vara bĂ€ttre/stabilare right??), och dels för att jag inte har nĂ„n USBport ledig 😆 ... Printern hĂ€nger dĂ€r.

Dessutom har jag inte provat nÄt tungt projekt Àn. NÀr jag labbar nu sÄ Àr det bara ett enda ljudspÄr öppet (ville minimera alla tÀnkbara felorsaker).

Men: Ska det vara sÄ hÀr? HD-n hoppar lite; det gör ju liksom en hÄrdisk, och det förorsakar ett klickljud /transient som fortplantas till FW-kabeln.

TyvÀrr har jag bara en FW-port pÄ PC-n, sÄ hÄrddisken och ljudkortet fÄr liksom samsas pÄ samma snöre. Om jag kör FW dÄ...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Klickar hĂ„rdskivan eller kommer det klick in i din audio? Din FW strider om resurser i senare fallet helt klart. Jag antar att du inte bandar in till din FW-skiva? IsĂ„fall blir det ju betydligt mera trafik. Gud ensam vet hurudan FW-implementation ljudkortet har i hĂ„rdvaran - att hĂ€nga nĂ„t i serie kan vara dödsdömt. Prova hĂ„rdskivan i en annan maskin kanske, eller skaffa en till FW-port (billigt PCMCIA-kort , köpte sjĂ€lv ett begagnat för 20€).

Elof (oregistrerad)
Postat

DĂ„ bör det ju vara nĂ„t med att du daisychainar flera enheter via FW. Jag kan ju inte hĂ€lften sĂ„ mycket om pc som mac, sĂ„ dĂ„ Ă€r det nog bĂ€ttre att de andra hjĂ€lper dig, som de sĂ„ vĂ€nligt gjort 😆

Jag har inte prövat att köra bÄde disk och ljudkort via vanlig fw. NÀr jag hade problemet körde jag 828mkII via fw och intern SATAdisk, jag körde Àven samma ljudkort och fw800 disk men det gick bra. Nu kör jag inget via fw utom disken pÄ fw800.

Postat
Gud ensam vet

...men dĂ„ tillkallar vi Paulusbrevet 😎

Japp, detta Àr skivan jag spelar in pÄ. Och jag fÄr klickljud i audiospÄret jag spelar in pÄ. Detta klickljud tycker jag mig kunna hÀrleda till samma tillfÀllen som hÄrddisken Ästadkommer ett mekaniskt klickljud/lÀshuvudet hoppar.

Det kÀnns som om det inte Àr nÄn bra lösning att ha bÄde skiva och ljudkort daisychainat alltsÄ... BÄde dina ord och att problemet tycks försvinna nÀr jag kopplar den till USB-porten ("annat snöre") stödjer i alla fall den tesen. Kanske ett PMCIAkort Àr lösningen. Jag kan ju iofs faktiskt testa USB-kopplingen med ett seriöst projekt, men det blir inte nu ikvÀll.

Elof, dina tankar Àr vÀrda mycket. Det finns ju likheter mellan PC och MAC ocksÄ, och liknande erfarenheter Àr guld vÀrda. Noterbart Àr ju oxÄ att fw800 Àr snabbare Àn (mitt) fw400. Men igen, jag tycker inte att jag direkt överbelastar systemet...En enda kanal med medhörning liksom...

Tack för er tid so far đŸ„°

tjing

Bengan

stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

ditt problem Àr precis som tsmalmbe sÀger att de slÄss om fw-bandbredden... du bör ha enheterna pÄ olika vÀrdstyrenheter för firewire.... om du bara har en i datorn innebÀr det att du mÄste sÀtta i ett PCI-kort med fler FW-portar...

hade precis samma problem förut 😉

Postat

Martin Dahlberg: Tack för snabbt svar, dÄ vet jag!

stupelfrasse: Tack för infon/erfarenheten. Jag fÄr uppenbarligen skaffa mig ett sÄnt PCcard. Det kÀnns som att du definitivt verifierar att det Àr det som behövs. Det innebÀr ju oxÄ att ingenting faktiskt Àr "vajsing" eller trasigt pÄ riktigt, utan att jag har ett rÀtt typiskt problem.

tjing

Bengan

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Med erfarenhet av irq-krockar och skit frÄn min riktigt gamla bautadator (pÄ den tiden det hette Windows 95), sÄ skaffade jag en mindre sak och bestÀmde mig för att bara köra EN (!) fw-pryl, eftersom det bara fanns en enda FW-port pÄ den nya maskinen. Ljudkortet kör jag dÀrför via i trÄden nÀmnda PCMCIA-kortplatsen.

Dessutom visade det sig att jag kan koppla till en specialkabel till min pc om jag vill. Det Àr en slags multikabel som har s-vhs, fw, usb, kamera in osv osv. (tror runt anslutningsmöjligheter). Den finns i tvÄ utföranden. PÄ sÄ sÀtt skulle jag ju kunna fÄ 1 (den redan inbyggda) + 1 (via multikabeln) = 2 FW-portar, om jag vill.

Undrar vad en sÄn multikabel kostar frÄn HP? Inte ens affÀren eller HP (!) kunde sÀga det pÄ krokig fot...

SÄ Vallhagen. Det Àr inte kört. Klart du ska kunna köra din Combo-hdd (jag har ocksÄ en FW/usb-hdd och hade samma reservtankar som du med att skifta till USB-anslutning ifall det skulle krÄngla, vilket det inte gjort annat Àn vid videosekvensöverföring, men det beror nog mer pÄ bristande RAM-minne). Betalar man extra för Combo, sÄ visst 17 ska det fungera!!

BerÀtta hur det gÄr!

😄

:musik

Postat

DÀr min PC stÄr pÄ skrivbordet/studion, sÄ ligger den i en "Port Extender" (möjligen Port Expander eller liknande). Dockningsstation kallas det vÀl allmÀnt.

Den kopplas (signalmÀssigt) till ett fett don som sitter i bakkant pÄ laptopens undersida.

Det Àr inte det du menar nÀr du skriver "nÄn sorts multikabel"?

Den ska vad jag förstĂ„r bara bussa vidare de anslutningar som finns i maskinen. Dock ÄR uppsĂ€ttningen anslutningar nĂ„got annorlunda pĂ„ dockningsstationen Ă€n direkt ur PCn. (bl a sĂ„ FINNS det en line-out pĂ„ dockningsstationen frĂ„n det interna ljudkortet, direkt pĂ„ PCn finns bara hörlursutgĂ„ng, och det Ă€r bara tvĂ„ av tre USB-portar som bussas. Antagligen för att den passar flera PC-modeller). Men - och det Ă€r vĂ€l poĂ€ngen med den hĂ€r harangen - jag fĂ„r inte nĂ„gon extra FW-port med min port-extender.

Tack för ditt inlÀgg. jag sitter och lÀgger lite gitarr nu, med HD-n kopplad till USB-porten. Det verkar funka, men det "kÀnns" inget bra.

Jag hittade ett PCMCIA-FW-kort pÄ www.komplett.se för 295 pix. TvÄ sexpinnars FW400 satt det pÄ det. mÀrke eMagic. Det verkar ju överkomligt.

tjing

Bengan

• 5 veckor senare...
Postat

Bara för att avrunda trÄden.

Jag har nu köpt ett PCMCIA-kort med tre st 6-pinnars FW-slottar. Det verkar Àn sÄ lÀnge funka bra.

En dumfrĂ„ga till bara: Jag trodde att 6-pinnars FW med automatik Ă€ven innefattade strömförsörjning. Är det inte sĂ„? Inte fan startar den xterna HD-n om man inte har separat elförsörjning inkopplad...

Tjing

Bengan

Postat
Jag kör mac och hade detta problem för nÄgra Är sen med en intern SATA disk (hitachi).

Det avhjÀlptes genom att defragmentera disken (konstigt nog, eftersom OSX sÀgs hÄlla reda pÄ sÄnt sjÀlv).

Och det var HFS? 😆

Inte nÄn FAT32-partition?

Vilket program defragmenterade du med? Drive Genius?

Postat
FW (som ju SKA vara bÀttre/stabilare right??)

Ja, just det. JĂ€ttebra Ă€r det. Alla sĂ€ger att hastigheten skall vara överlĂ€gsen och det Ă€r den nog pĂ„ pappret men i verkligheten tror jag inte att man mĂ€rker detta... plus att en USB-enhet kan du koppla ur nĂ€r du vill utan att riskera att den brĂ€nner sönder. 😆

Jag Ă€r pĂ„ ett korstĂ„g mot firewiretekniken! 😆

Postat (redigerat)

teknikmagasinet.se har

PCI-kort med 2 st USB2.0-portar och 2 st FireWire-portar.

Pris: 299 kr

det gĂ„r inte att direktlĂ€nka till sidan 😆

det Àr 4 usb +2 fw pÄ den jag fick

fast han sa att det brukar vara 3 usb pĂ„ dom 😆

samma pris 😆

det gÀller att ha rÀtt version av fw ÄxÄ

Redigerat av TordA
Elof (oregistrerad)
Postat

Och det var HFS? 😆

Inte nÄn FAT32-partition?

Vilket program defragmenterade du med? Drive Genius?

Det var HFS+

Jag anvÀnde inte drive genius, jag anvÀnde nÄt annat, stort maintenance program.

Hette nÄt med "pro 4" den version jag hade, kan inte kolla upp det precis nu...

Postat (redigerat)
En dumfrĂ„ga till bara: Jag trodde att 6-pinnars FW med automatik Ă€ven innefattade strömförsörjning. Är det inte sĂ„? Inte fan startar den xterna HD-n om man inte har separat elförsörjning inkopplad...

Jo, men det Àr 5 volt och rÀcker gott för t.ex. smÄ videokameror.

HÄrddisken vill ha 12 volt, och det spelar ingen roll för strömförsörjningens skull om du anvÀnder Firewire eller USB.

Redigerat av Linus
Postat

Ok tack, dĂ„ var det TechTool Pro 4. 😄

Postat

Jo, men det Àr 5 volt och rÀcker gott för t.ex. smÄ videokameror.

HÄrddisken vill ha 12 volt, och det spelar ingen roll för strömförsörjningens skull om du anvÀnder Firewire eller USB.

DÀr ser man, alltid lÀr man sig nÄt nytt. Jag trodde allt FW var 12V, och dÀrmed att strömförsörjningen Àven i FW-snöret var 12.

Tack för infon!

Postat

Jaha... Det blev nÄt j-a följdstrul:

Det funkar bra. Tills jag rör musen.

Varje musförflyttning gör att mina bÀgge musikprogram knackar. SÄ har det inte varit förut. Det mÄste vÀl innebÀra nÄt konflikttjafs? Musen gÄr in och tar över liksom.

Musen Àr en trÄdlös Logitechmus, som hÀnger pÄ en USB-port.

Det Àr inga problem nÀr jag kör med pekplattan i stÀllet.

tjong...

Bengan

Elof (oregistrerad)
Postat

Ok tack, dĂ„ var det TechTool Pro 4. 😄

JAPP det var det. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.