Jump to content
Annons

Demolåtar på Studio-CD


hammagrella

Recommended Posts

Kom på en knäpp grej som jag inte tänkt färdigt på, men jag kastar in en fackla här.

Inspirerad av Hackemans framgångar när det gäller distribution av låtar via "word-of-mouth" och internet.

Idén:

Vad sägs om att lägga med en separat CD-platta i nåt kommande nummer av Studio, som innehåller ett urval låtar från vårt demoforum? En STUDIO Greatest Hits lixom.

Principen skall vara en noggrann beskrivning av vilken utrustning och inspelningsteknik man använt för respektive låt och kanske lite kommentarer från proffsen på redaktionen (= dom som kommenterar demos i pappersversionen av Studio).

Fördelen för tidningen är att man får innehåll nästan gratis (tryck för CDn bara), kanske ökar tidingens attraktionskraft något ytterligare, plus man får väldigt konkreta exempel på hur olika slutresultat av hemstudioproducerande kan låta.

Detta är förstås också ett bra sätt för musikknåparna på forumet att komma ut lite mer med sina produktioner/låtar till en (åtminstone något) bredare publik.

En typisk win-win situation alltså, som managementkonsulterna säger 😆 !

Vad säger redaktionen och ni andra members om den? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
låter kul

jag tror att frågan har varit uppe förut

och föll på Stim / Ifbi avgifter.

men ett gäng Stimfria låtar kunde hänga med som

mp3/ogg i egen demomapp

japp.. har vart uppe innan, och som du sa.. STIM o ifbi... 😉

däremot ej stimmade låtar borde la funka? jävligt intressant idé!

jag hade gärna tatt mej tid att slänga ihop nån låt och beskriva lite hur jag har tänkt och gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar idén.

Ok, jag kan direkt se att det skulle bli problem med att jättemånga börjar lägga upp mer eller mindre genomtänkta alster, och att det sedan blir diskussioner om vilka låtar man väljer ut. Vem väljer? Kriterier? Vanliga omröstningar går lätt att manipulera.

En annan sak är just detta med stim-avgifter. Vi kan nog alla tänka oss att låta våra sånger finnas med på studio-cd:n utan att kräva några stimpengar. Men sen vill man ju inte att det materialet skall användas av andra utan att dessa betalar stimavgifter.

Två problem som jag kom att tänka på, men jag är inte så insatt i det juridiska och det åtminstone det sistnämnda borde gå att lösa på något sätt..!

Jättebra och kul ide iallafall! 😉

Hoppas det går att genomföra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...