Jump to content
Annons

Numark DM2002X


Scratch

Recommended Posts

Annons
Nattvraket (oregistrerad)

Du behöver ett ljudkort med två stereoutgångar för att kunna använda din mixer fullt ut. Billigaste lösningen torde vara ett 5.1-kort för gamers.

Dessutom behöver du ett enkelt uppspelningsprogram, kanske budgetversionen av traktor eller pcdj.

Ett alternativ är att ställa in ditt djprogram i monoläge och splitta varje kanal till två rca som du pluggar in i mixern. Då räcker det med standardljudkort, men ljudet blir mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ett ljudkort med två stereoutgångar för att kunna använda din mixer fullt ut. Billigaste lösningen torde vara ett 5.1-kort för gamers.

Dessutom behöver du ett enkelt uppspelningsprogram, kanske budgetversionen av traktor eller pcdj.

Ett alternativ är att ställa in ditt djprogram i monoläge och splitta varje kanal till två rca som du pluggar in i mixern. Då räcker det med standardljudkort, men ljudet blir mono.

jag har det du beskriver. men vad är rca? Någon form av sladd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvraket (oregistrerad)
jag har det du beskriver. men vad är rca? Någon form av sladd?

Ja, bara själva kontakten. Du behöver skicka din monosignal till både vänster och höger på mixern, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har det du beskriver. men vad är rca? Någon form av sladd?

Ja, bara själva kontakten. Du behöver skicka din monosignal till både vänster och höger på mixern, helt enkelt.

okej nu kanske jag låter helt korkad men när det gäller såna här elektriska prylar så förstår jag inte så mycket. Du menar att från stereoutgångarna på ljudkortet ska en sladd in på höger och vänster sida på mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej nu har jag köpt en rca-kabel (röd & vit) som går från mixerbordet (Output - Master) till ljudkortet på baksidan av datorn (det gröna uttaget). Därefter kopplade jag hörlurarna till mixerbordet och slängde igång traktor dj studio 3. Nu är frågan om inställningarna för ljudet fungerar än så länge inte. Någon som har lust att förklara för en icke kunnig som mig?

*edit*

när jag tänker efter så behöver jag ju koppla in högtalarna också och det var väl därför jag behövde två stereouttag? Jag har ett till stereouttag på framsidan av chassit men när jag tittar innanför burken vet jag inte vilka sladdar som ska kopplas var....

Redigerat av Scratch
Link to comment
Dela på andra sajter

okej nu har jag köpt en rca-kabel (röd & vit) som går från mixerbordet (Output - Master) till ljudkortet på baksidan av datorn (det gröna uttaget). Därefter kopplade jag hörlurarna till mixerbordet och slängde igång traktor dj studio 3. Nu är frågan om inställningarna för ljudet fungerar än så länge inte. Någon som har lust att förklara för en icke kunnig som mig?

*edit*

när jag tänker efter så behöver jag ju koppla in högtalarna också och det var väl därför jag behövde två stereouttag? Jag har ett till stereouttag på framsidan av chassit men när jag tittar innanför burken vet jag inte vilka sladdar som ska kopplas var....

hur menar du nu? Du borde väl koppla mixern till någon form av förstärkare, och inte dina högtalare direkt till mixern

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte tänker helt galet så skall du göra som så:

1:Koppla mixer till förstärkare via RCA (Master out)

2: Koppla förstärkare vidare till dator via RCA (Line In)

Kan tänkas att du skall andvända en RCA med en 3,5" i ena ändan för att koppla till linein på datorn (beror på hur ditt ljudkort serut)

Antar att du vill andvända din Djmixer för att kunna spelain dina mixar. Det förutsätter ju såklart att du har kopplatin 2 st cd eller vinyler till din mixer.

Sedan är det bara att göra din mixdowm i ett lämligt program tx Wavelab eller det gratis programet Audacidy.

Med den mixer du har kan du omöjligt styra mp3or i tx Traktor, vill du styra ett program i datorn med en enhet så behöver du en styrenhet för MIDI, en såkallad midicontroller.

Hoppas du förstår bättre nu!

Pece!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte tänker helt galet så skall du göra som så:

1:Koppla mixer till förstärkare via RCA (Master out)

2: Koppla förstärkare vidare till dator via RCA (Line In)

Kan tänkas att du skall andvända en RCA med en 3,5" i ena ändan för att koppla till linein på datorn (beror på hur ditt ljudkort serut)

Antar att du vill andvända din Djmixer för att kunna spelain dina mixar. Det förutsätter ju såklart att du har kopplatin 2 st cd eller vinyler till din mixer.

Sedan är det bara att göra din mixdowm i ett lämligt program tx Wavelab eller det gratis programet Audacidy.

Med den mixer du har kan du omöjligt styra mp3or i tx Traktor, vill du styra ett program i datorn med en enhet så behöver du en styrenhet för MIDI, en såkallad midicontroller.

Hoppas du förstår bättre nu!

Pece!

Tack för att du tog din tid att svara.

Har läst igenom din text och inser att jag behöver en till (röd/vit) RCA kontakt.

Jag har lyckats att använda mixern via Traktor men det är bara ett mycket svagt ljud som hörs i hörlurarna, som är kopplade till mixern. Jag hör dessutom bara i ena örat.

Menar inte att jag vill kunna styra själva Mp3:orna via mixern utan bara reglera ljudet och de kontroller som finns på mixern. Har spelat på en annan nyare mixer av samma tillverkare och då gick det fint att spela på det viset som jag skrivit. För övrigt var det en NUMARK DXM 06.

Är du helt säker på att det inte ska fungera? Undrar isåfall varför får det svaga ljudet.

Tack på förhand

/ Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte tänker helt galet så skall du göra som så:

1:Koppla mixer till förstärkare via RCA (Master out)

2: Koppla förstärkare vidare till dator via RCA (Line In)

Kan tänkas att du skall andvända en RCA med en 3,5" i ena ändan för att koppla till linein på datorn (beror på hur ditt ljudkort serut)

Antar att du vill andvända din Djmixer för att kunna spelain  dina mixar. Det förutsätter ju såklart att du har kopplatin 2 st cd eller vinyler till din mixer.

Sedan är det bara att göra din mixdowm i ett lämligt program tx Wavelab eller det gratis programet Audacidy.

Med den mixer du har kan du omöjligt styra mp3or i tx Traktor, vill du styra ett program i datorn med en enhet så behöver du en styrenhet för MIDI, en såkallad midicontroller.

Hoppas du förstår bättre nu!

Pece!

Tack för att du tog din tid att svara.

Har läst igenom din text och inser att jag behöver en till (röd/vit) RCA kontakt.

Jag har lyckats att använda mixern via Traktor men det är bara ett mycket svagt ljud som hörs i hörlurarna, som är kopplade till mixern. Jag hör dessutom bara i ena örat.

Menar inte att jag vill kunna styra själva Mp3:orna via mixern utan bara reglera ljudet och de kontroller som finns på mixern. Har spelat på en annan nyare mixer av samma tillverkare och då gick det fint att spela på det viset som jag skrivit. För övrigt var det en NUMARK DXM 06.

Är du helt säker på att det inte ska fungera? Undrar isåfall varför får det svaga ljudet.

Tack på förhand

/ Johannes

Jomen då hajjar jag.

Då skall du helt enkelt stoppain en sladd på lineout ifrån ditt ljudkort till linein på någon av mixerns olika kanaler så är saken biff på ett naffs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om jag inte tänker helt galet så skall du göra som så:

1:Koppla mixer till förstärkare via RCA (Master out)

2: Koppla förstärkare vidare till dator via RCA (Line In)

Kan tänkas att du skall andvända en RCA med en 3,5" i ena ändan för att koppla till linein på datorn (beror på hur ditt ljudkort serut)

Antar att du vill andvända din Djmixer för att kunna spelain  dina mixar. Det förutsätter ju såklart att du har kopplatin 2 st cd eller vinyler till din mixer.

Sedan är det bara att göra din mixdowm i ett lämligt program tx Wavelab eller det gratis programet Audacidy.

Med den mixer du har kan du omöjligt styra mp3or i tx Traktor, vill du styra ett program i datorn med en enhet så behöver du en styrenhet för MIDI, en såkallad midicontroller.

Hoppas du förstår bättre nu!

Pece!

Tack för att du tog din tid att svara.

Har läst igenom din text och inser att jag behöver en till (röd/vit) RCA kontakt.

Jag har lyckats att använda mixern via Traktor men det är bara ett mycket svagt ljud som hörs i hörlurarna, som är kopplade till mixern. Jag hör dessutom bara i ena örat.

Menar inte att jag vill kunna styra själva Mp3:orna via mixern utan bara reglera ljudet och de kontroller som finns på mixern. Har spelat på en annan nyare mixer av samma tillverkare och då gick det fint att spela på det viset som jag skrivit. För övrigt var det en NUMARK DXM 06.

Är du helt säker på att det inte ska fungera? Undrar isåfall varför får det svaga ljudet.

Tack på förhand

/ Johannes

Jomen då hajjar jag.

Då skall du helt enkelt stoppain en sladd på lineout ifrån ditt ljudkort till linein på någon av mixerns olika kanaler så är saken biff på ett naffs!

Nu kanske jag låter dum men måste dubbelchecka.

Jag behöver 2 RCA-kontakter för att få mixern att fungera som jag beskrivit?

Den ena ska gå från Master på mixern -> ljudkortet.

Och för att kunna lyssna på en låt i lurarna och en låt i datorns högtalare så behöver jag två uttag i mitt ljudkort, den ena till mixern, den andra till högtalarna?

*edit nu fungerar ljudet korrekt i vänster lure, men tyst som musen i andra luren

Redigerat av Scratch
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för den fina förklarningen, det behövs alltså 3 rca kontakter.

Helt plötsligt dyker ett nytt problem upp.... Lättast att förklara hur uttagen på min mixer ser ut, och det gör jag på samma smidiga sätt som du visade.

Har ingen som heter just "Line in" utan bara Line2 och Line3.

Bild av uttagen på mixerbordet

http://www.badongo.net/pic/239467

Redigerat av Scratch
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta borde funka:

mixer.jpg

(Hoppas du kan tyda min kryptiska skiss)

du kan komma att behöva en sådanhär RCA mini-jack-rca.jpg

för kopplingen mellan Sendout till ljudkortet.

Hoppas detta funkar för dig:D

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår alldels utmärkt av din beskrivning.

Bara en sak som återstår.

Bilden på RCA'n du visade är den RCA jag just nu har. Jag kommer behöver köpa 2 till men vet inte vilka det ska vara. Den som går från Send-> Line-in och den som går från Line2 -> Line-out, hur ska de sladdarna se ut? Ska de vara likadana?

Och har de några namn?

/ Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

okej får köpa såna kablar imorgon så ger jag svar om hur det gick med kopplingen och sådär.

Kan en vanligt stereo anses som förstärkare?

ja dö fasiken. Kör själv igenom en vanlig sterio just nu eftersom min stärkare ligger en bra bit härifrån.. Bara du har aux eller data så skall det funka:P

Link to comment
Dela på andra sajter

och då fungerar det att använda högtalarna som är kopplade till stereon?

det borde det göra, även kopplade till din mixer borde funka

Men om man kopplar direkt till högtalarna så behövs ingen förstärkare va?

Link to comment
Dela på andra sajter

och då fungerar det att använda högtalarna som är kopplade till stereon?

det borde det göra, även kopplade till din mixer borde funka

Men om man kopplar direkt till högtalarna så behövs ingen förstärkare va?

Det beror på vad du har för högtalare. Aktiva: nej, ingen förstärkare. Passiva: ja, du behöver en förstärkare emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

och då fungerar det att använda högtalarna som är kopplade till stereon?

det borde det göra, även kopplade till din mixer borde funka

Men om man kopplar direkt till högtalarna så behövs ingen förstärkare va?

Det beror på vad du har för högtalare. Aktiva: nej, ingen förstärkare. Passiva: ja, du behöver en förstärkare emellan.

ja, just det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte blivit så mycket av de senaste dagarna. Varit fint väder och allt.

Ska ner till musiklagret imorgon och köpa de två sladdarna och framåt kvällen hoppas jag att jag fått igång mixern som det ska. återkommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte blivit så mycket av de senaste dagarna. Varit fint väder och allt.

Ska ner till musiklagret imorgon och köpa de två sladdarna och framåt kvällen hoppas jag att jag fått igång mixern som det ska. återkommer

Äsh, fint väder? Vad är det? Äkta nördar struntar i väder:P

Link to comment
Dela på andra sajter

det var en numark dm2002x du hade? har du testat att läsa den här? kan vara en hjälp på vägen om du inte redan läst den.

koppla först ihop dina skivspelare, alternativt de två stereoutgångarna från ditt ljudkort med rca på varsin linekanal i mixern, för guds skull inte på phonoingångarna. koppla därefter en stycke rca från master till förstärkare, sedan kopplas en stycke rca från booth (eller record som det står på visa mixers) till ditt ljudkorts line in, för att göra det kan du behöva en sådan adapter som är grannt beskriven i färgbild ovan. du kan även göra tvärtom ifall du har lägre utsignal i boothutgången, dvs att du kopplar booth till aux/line på förstärkaren och master out till ljudkortets line in, eftersom du antagligen inte kommer fläska på tillräckligt i din förlyssning i alla fall.

det borde gå smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...