Jump to content
Annons

Nylonsträngad Gitarr, Max 2000 Kr?


Dj_paco

Recommended Posts

Tjena!

Håller på att försöka lära mig spela gitarr. Har tidigare suttit med farsans gitarr och spelat men är nu på jakt efter en egen prisvärd gitarr. Spelar (eller försöker) spela någon form av Klassisk Latinamerikansk musik

Ungefär:

Kanske inte lika bra dock 😮

Någon som har tips på prisvärdaste nylonsträngade gitarren i Sthlm?

Har även kikat på dessa annonser:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4275002

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4324194

Tack på Förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kjellsson (oregistrerad)
Tjena!

Håller på att försöka lära mig spela gitarr. Har tidigare suttit med farsans gitarr och spelat men är nu på jakt efter en egen prisvärd gitarr. Spelar (eller försöker) spela någon form av Klassisk Latinamerikansk musik

Ungefär:

Kanske inte lika bra dock 😮

Någon som har tips på prisvärdaste nylonsträngade gitarren i Sthlm?

Har även kikat på dessa annonser:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4275002

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4324194

Tack på Förhand!

den där "cataluna" eller catalina som den igentligen heter är svin bra. eller de eror ju på .. jag har ganska nyligen köpt mig en cata nylon och ja tyck den låt helt underbart.

lätt spelad som ett troll.

den gick på 800spänn när ja köpte den.

mycket prisvärt

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kul! Jag har själv gjort OMFATTANDE tester av akustiska spanska klassiska gitarrer under vintern/våren, stålsträngade också för den delen... 😮

När det gäller prisvärda spanska gitarrer kan jag därför seriöst rekommendera:

* Raimundo 104B: 2295 SEK, bra importpris. Någor dyrare i andra europeiska länder, förutom Spanien. Jam.

raimundo104Bsm.jpg

Se till att du INTE får den modell som heter Raimundo 104B/61, då det är en mindre modell med skallängden 61 cm bara. Enligt www.jam.se ska locket vara solid gran, det är fel! Det är av solid ceder, om det nu är den vanliga fullstorleken du såklart är ute efter! Hör med dem, de var lite osäkra om locket. Läs på Raimundo Guitars på Nätet! Mkt vacker gitarr. Fantastisk ton framför allt. Tänkte egntligen köpa en Alhambra 3C eller 5P från början, men ansåg inte jag fick bättre gitarr för 5 tusen än för 2300 kr. Alhambra är dock tyngre i regel.

* Admira Malaga: 2595 SEK. Musikbörsen.

med_63224.jpg

Bra ljud. Kan finnas billigare hos 4Sound, om de har den kvar. 2 års garanti.

* Alhambra 2C: 2795 SEK just nu. 4Sound.

f.jpg

Priset avser visserligen en Alhambra 2C med solitt cederlock, som annars kostar 3400 SEK. De har annars en modell, 1C, som lär vara billigare, runt 2200 (?). Har inte testat den dock. Alhambra är alltid Alhambra, de gör inga dåliga grejer.

* Enrique Keller Tarrega: 1995 SEK just nu. 4Sound.

f.gif

Mkt fin ton. Kostar annars 2500 SEK. 5 års garanti.

Priserna ovan avser butikskedjorna i Göteborg. Sthlm bör inte skilja sig åt.

Jag tycker inte du ska skaffa en Ramon Garcia, Cort eller Rodriguez. Men det är ju en smaksak. Vill du komma riktigt billigt undan, se även Yamaha C-40 eller Levins billigaste motsvarighet. Inte alls dumma faktiskt för en nybörjare. Fast väljer du en av de ovanstående fyra modellerna får du mer gitarr.

kitkat crunchy//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret. Blir väl till att kolla Raimundo-gitarren och Enrique-gitarren, dom andra var lite i överkant. 🙂

kjellsson

Catalunda gitarren, är det den här du menar?

Hagström

Redigerat av Dj_paco
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag hittade en Bjärton B10 i mitt soprum förra veckan. G-strängen saknas men det är ju en utgift på hela 20 kronor så det borde jag överleva. Verkar ok i övrigt. Är den nåt att ha, ni som kan?

Om det är den modellen jag tänker på, med solid gran i locket och solid mahogny i sarg och bakstycke, så lär den begagnad (i skick 4 av 5) kosta 1900 SEK. I nyskick ännu mer såklart.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Yamaha och ibanez har bra modeller.

själv har jag en gitarr som heter classic. namnet låter ju som värsta nonameskiten men den är riktigt skön. min modell heter classic 38 och kostar en bit över 1000 papp.

En miljon alltså!!!

Jag brukar använda ordet "papp" om just 1000 kronor.

1000 papp = 1 miljon kr.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade gitarrer idag och fastnade mellan Raimundo 104B och Levin L50.

En grej som jag märkte dock var att E, A och D strängen låter mycket mer metalliska än på farsans Bjärton, och inte lika organiska/levande eller vad man ska säga.

Bjärtons metallsträngar är mer dämpade liksom.

Beror det på strängarna eller kanske på att det är en ny gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det kan bero både på strängarna och på gitarren som sådan, eller på bara en av de faktorerna. Helt nya strängar har ofta en annan briljans, diskantrikedom. Det är därför man ska byta strängar ibland, eller åtminstone tvätta dem. En gång skulle jag spela in en bas vid två olika tillfällen - eller rättare sagt inte jag själv utan basisten - men det hade skett ett strängbyte emellan tagningarna. Det lät som en helt annan bas!

Självklart är det så att ljudet mellan gitarrerna som sådana (oavsett strängar) skiljer sig åt. Frågan beror mycket på vilken kropp den där Bjärtongitarren har. Är hela den gitarren solid? Är fronten solid "bara"? Vilka material är den byggd av? Är det mahognybotten? Var det mahognybotten i Levin 50? Ett ögonblick..jag ska kolla på Musikbörsens eller Jams hemsida...

levinL50.jpg

Afrikansk laminerad mahogny i sidor och botten, solitt granlock.

Där har vi en del av förklaringen kanske. Ett granlock ger ofta en ljusare ton än en gitarr med cederlock (som de fyra modeller har som jag rekommenderade).

Mahogny ger ett ljud av mer hängmattekaraktär, mycket bas och en aning dioskanthöjning. Gran är ofta något briljant. Ceder mer balanserat, dovare. Sycamore har ofta en ton som förstärker attacken och så i viss mån även lönn.

När det gäller testet av Raimundo 104B, som du också gjorde, så undrar jag över vad de sagt till dig om fronten på den. ÄR det gran eller ceder egentligen? På Jams hemsida står att det är gran, medan det på Rauimundos egen hemsida sägs att den har en front av cederträ.

Vilken modell var det av Bjärton? Det kanske är en finare gitarr? En uppemot 7000 kr-klassen?

Sedan beror det på lacken också. En matt lack eller en avmattad trött blek förverkad lack (gammal gitarr) låter inte lika briljant många gånger. Likadant som för tjockt lacklager kan döda gitarrljudet, precis som färgningar.

Lyssningsrummet spelar roll också! Var satt du och spelade på farsans gitarr? Var satt du och spelade på Raimunso 104B resp Levin L50? Jag menar, vad var det för golv och väggar? Det inverkar på ljudet, liksom hur stort lyssningsrummet var.

Ett fel man gör när man jämför mellan olika gitarrer i olika affärer - för lyssningsrummet kan man ju inte göra så mycket åt - det är att man spelar OLIKA stycken eller ackord, toner, små solon i de olika affärerna. Det är värdelöst. Mitt råd är därför: Spela exakt samma sak på gitarrerna du testar i samma affär och i olika affärer. Välj ut lite olika grejer och spela det under en och annan minut. Då kan minnet av hur det lät på gitarr A, B och C bättre ligga kvar när du testar gitarr D, E och F i nästa affär.

Jag tror de två gitarrer du nu kikat på kan vara bra val. Raimundon tillverkas i Spanien. Levin L50 tillverkas i Korea (det är bara Levins två dyraste modeller som görs i Sverige - enligt en tidigare Levinfabriksanställd som berättade det för mig).

Jag antar att du nu varit hos Jam.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Farsans gitarr är en Bjärton La Rita, kostade honom 1500 kr (Vet inte om det var beggad elle ny) någång sent sjuttiotal. (1979 kanske). Olackad, naturfärg.

Har varit på Jam, Musikpunkten (4sound) och Estrad (4sound).

på 4Soundbutikerna hade dom inget intressant, Enrique Keller gitarrer hade dom inte heller.

På L50 stog det att den var gjord i USA, skumt.

Ska iväg och provaidag igen, nu med lite smakhjälp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...