Jump to content
Annons

Gitarr med Scale length 61 cm

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Såg en akustisk gitarr i en annons som hade Scale length 61 cm. Kroppen var mindre stod det också. Scale length är det halslängden eller?

Den var bara så snygg...och jag har spelat på fullstorlekaren. Det kanske inte är så stor skillnad.

Och framförallt: Kan en sån placeras i ett vanligt gitarr hard case med fast inredning i svart plysch, som jag redan har (det beror väl på hur snabbt den svänger på mitten från midjan, om ni förstår...)? Vad har "vanliga gitarrer" som Scale length - 65 cm eller?

😄

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag hade såklart helt enkelt kunnat ta med mitt case till affären som annonserade för att prova. Men nu ligger den i Engand tyvärr. Och den specifika gitarrmodellen verkar inte finnas inne i någon musikaffär i Sverige, som det ser ut.

Kräver s.k. 1/2- eller 3/4-storlekar av gitarrer andra hard case än de normala?

Någon som har en icke fullstorleksgitarr till ett vanligt fullstorleks-hard case?

😛

:musik

Redigerat av musik
Postat

Du behöver ett mindre case, annars kommer gitarren dingla runt och riskerar gå sönder. De flesta musikaffärer bör väl dock ha sådana case. Alla gitarrstorlekar är ju i princip standardiserade och tillhörande case brukar inte vara något problem. Jag har ett mindre till min grand auditorium, men det följde med gitarren.

musik (oregistrerad)
Postat

Hmmm...får bli fullstorlekaren då, jag köper inte ännu ett case bara för detta.

😎

Postat

Är det inte vanskligt att köpa gitarr baserat på storlek?

Storleken/modell har väldigt stor betydelse på klang/ljudet. Mindre gitarrer är mycket mer lämpade för fingerspel osv och brukar normalt sett inte hantera strummandet av ackord lika bra som dreadnoughts osv. Åandrasidan verkar det dumt att köpa en dreadnought/jumbo om din primära stil består av fingerspel! 😕 Ett case kostar ju inte sådär jättemycket.

musik (oregistrerad)
Postat

Jag har en dreadnought westerngitarr, med tillhörande fodral. Jag köpte även ett annat fodral för spansk gitarr samtidigt. Det är där den spanska gitarren kommer in. Det är ju inte alls samma form invändigt på de två casen, eller totalhöjd heller för den delen.

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.