Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Nyregistrerad här för dagen.

Köpte idag ett nytt ljudkort (m-audio fire wire 410) och kan nu börja använda reasons prylar med mitt klaviatur.

Problemet är att jag inte kan nånting, verkligen inte nånting, om reason.

Jag har lyckats få mitt klaviatur att funka med reason-syntarna, i den mån att jag kan kontrollera de få syntar jag förstått mig på efter några timmars användning. 😎

Nu till några problem, som jag tänkte stapla upp för att det ska vara lättare för er som ger nån minut till att hjälpa mig.

1. Jag kör reason rewired med cubase. Och det funkar, i guess. Men hur flyttar man inspelade spår från Reason till Cubase? (trodde det skulle gå per automatik).

Kan det vara nåt med Cubase's spårinställningar. Ska man ha ett MIDI-spår i Cubase och som MIDI IN ha ett specifikt instrument som finns i reason? Eller väljer man "All MIDI inputs, eller ljudkortets specifika MIDI, eller? Börjar bli vilse i denna skog, men jag hoppas nån ser vart jag vill komma.

2. När jag skapat t.ex. en drummap eller liknande i nån av syntarna och vill "kopiera?" den ner till fältet där alla inspelade spår finns, hur gör man då? Inte så lätt att stäla markörerna L och R och sen ta Copy to track (eller liknande, minns ej helt) ?

Som sagt. Är ytterst tacksam för all hjälp som jag tror de flesta kan ge mig eftersom jag ligger sist här. ;]

Varmt tack på förhand

/ Gustav

Annons
Postat

Välkommen till forumet!

1. På Midi in väljer du fortfarande ditt midiinterface/midiklaviatur.

På Midi out finns syntarna du har skapat i Reasonracket. Välj en av dem i listan och spela ett midispår i Cubase.

Vill du ha dina gamla midispår från Reasons sequencer i Cubase? Exportera ut en midifil, importera midifilen i Cubase och stäng av/kasta midispåret i Reason.

2. Om du skapat en takt/pattern i Redrum eller Matrix använder du Copy to track för att kopiera ut takten i Reasons sequencer.

Vill du programmera trummor/syntar på detta sätt, rekommenderar jag att du kör Reasons sequencer parallellt med Cubase.

Annars programmerar du patterns direkt i Cubase midispår istället och spelar upp på Reasons instrument.

Nu ska jag vara torr och tråkig, men manualen "Getting Started" är en enkel guide som börjar från grunden.

Postat

Tackar!

Okej Linus, ska jag vara ärli så gav jag "getting started" filen en chans. Antingen hittade jag nån sida med eventuella byggfusk eller så förstod jag inte vad jag läste.

Vill du programmera trummor/syntar på detta sätt, rekommenderar jag att du kör Reasons sequencer parallellt med Cubase.

Annars programmerar du patterns direkt i Cubase midispår istället och spelar upp på Reasons instrument.

Hur väljer man att köra deras sequencer parallellt med varandra? Inte bekant med uttrycken, men trodde dock man gjorde det automatiskt via rewire?

Och programmera patterns direkt i Cubase midispår?

Ursäkta min okunnighet, återigen. Menar du då att för hand picka in "noterna/kommandona" i Cubase och exportera till Reason därefter för att få ljud på hela kalaset?

Tack. /Gurra

Postat

Jo, med Rewire spelar både Reason och Cubase samtidigt.

Jag menar att du kunde trycka in noter för Reason i Reasons sequencer, och noter för andra instrument och ljud i Cubase, istället för att göra allt inifrån Cubase.

Du kan också "picka in" noterna i Cubase, men du behöver inte exportera några filer till Reason. Sätt Reasonsynten på midi out.

033.jpg

Postat

Suttit en stund nu, och börjar få ordning på saker och ting. Prylarna funkade. Mitt kunnande som inte nådde ända fram. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.