Jump to content
Annons

Studios musikdator eller AMD?


El_mono

Recommended Posts

Dags att beställa snart,ska jag köpa den datorn ni byggde i Studio eller ska jag satsa på en Amd?,om jag tar "Studiodatorn" så tänkte jag välja bort Windows XP home edition,för jag har redan profesional,det borde väl funka?. Om jag gör så har jag även råd till att köpa mer Ram 😱,hur många platser har den

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt tester i Sound on Sound mellan två studiodatorer med AMD Dualcore 4800+ och

Intels Dual-Core D840, så är AMD mycket snabbare. Enligt deras test så belastades AMD med ca: 20% under testet, medan Intel var nånstans vid 30% d.v.s AMD var ca: 30% snabbare. Visserligen har inte studios musikdator samma processor men det borde vara samma sak.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken så, javisst. 🙂

Förutsatt att det inte är en OEM-licens.

Och om man har det?

Utveckla gärna...

Jag har nämligen tänkt använda mitt gamla XP-pro i en ny (Studios?) musik-PC.

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken så, javisst. 😉

Förutsatt att det inte är en OEM-licens.

Och om man har det?

Utveckla gärna...

De är inte överförbara till en annan dator. Du får inte heller byta moderkort i datorn så länge det inte är ett "garantiärende" ungefär.

Alltså kan du inte heller sälja Windows-licensen du fått till din Dell tex. oavsett om du använder den eller inte. Eftersom de vill behålla greppet om retailmarknaden.

Så att använda en OEM-licens på en annan dator än den som den sålts med är det lika lagligt som att använda en piratkopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken så, javisst. 😄

Förutsatt att det inte är en OEM-licens.

Och om man har det?

Utveckla gärna...

De är inte överförbara till en annan dator. Du får inte heller byta moderkort i datorn så länge det inte är ett "garantiärende" ungefär.

Alltså kan du inte heller sälja Windows-licensen du fått till din Dell tex. oavsett om du använder den eller inte. Eftersom de vill behålla greppet om retailmarknaden.

Så att använda en OEM-licens på en annan dator än den som den sålts med är det lika lagligt som att använda en piratkopia.

Så om jag bygger om min gamla får jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspå sitt OS så länge datorn lever?

Är det ett sätt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvård. 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag bygger om min gamla får jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspå sitt OS så länge datorn lever?

Är det ett sätt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvård. 😉😄

Näe, hyr gör du inte. Du köper en licens, inte själva mjukvaran i sig. Den licensen ger dig rätten att bruka mjukvaran inom vissa ramar som anges i licensavtalet.

Vill du ha färre begränsningar i licensen så kan du ju köpa en retailversion, som då givetvis är betydligt dyrare. Då kan du flytta licensen mellan olika datorer, så länge du enbart har den på en dator åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid kört med AMD och jag tycker att det funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314900

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303202

Köp dessa tillsammans. OEM köp gäller vid köp av datorhårdvara. Mig veterligen har vilken hårdvara aldrig specifierats ordentligt vid köpet. Känner flera som köpt sitt windows på detta sättet.

För övrigt spelar AMD eller intel inte så stor roll här om du frågar mig. Hade det gällt speldator hade jag sagt AMD.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, OEM är ju billigare än Retail. Lever bara kvar i den gamla tron att man äger det man köpt och betalat för. Så icke i den digitala framtiden...

Nåväl - huvudfrågan, AMD eller Intel... om jag har P4 2,0 idag, vilken AMD-processor bör jag ha för att det skall vara lönt att byta upp sig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Enligt tester i Sound on Sound mellan två studiodatorer med AMD Dualcore 4800+ och

Intels Dual-Core D840, så är AMD mycket snabbare. Enligt deras test så belastades AMD med ca: 20% under testet, medan Intel var nånstans vid 30% d.v.s AMD var ca: 30% snabbare. Visserligen har inte studios musikdator samma processor men det borde vara samma sak. "

Ligger Amd i samma prisklass om jag skulle satsa på den då? 😳

vet att det finns många trådar o så angående detta men iaf,inga som vet några schyssta hörlurar för runt 1000-lappen?,har ett Audiophile 2496,vad behöver jag för att kunna ansluta hörlurar till det? tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD Dualcore är lite dyrare, ca 3500:- för en 4400+ men moderkorten är billigare eftersom man kan köra på ett äldre moderkort, (de nyare med Nforce4 funkar dessutom sämre för musik). Vet inte hur Intel processorn i studios dator är, men snubben i Sound on sound jämförde AMD x2 4800+ med en hypotetisk AMD 7700+ singelcore.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD'n är betydligt energieffektivare också, du får mer datakraft per watt vilket gör att CPU'n inte avger lika mycket värme och därmed kräver mindre kylning o brötiga fläktare.

För AMD's processorer kan jag rekommendera ett ASUS A8V-moderkort.

Kolla här:

Angående värme:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2736&p=10

http://www.tomshardware.com/2006/04/24/dua...low/page15.html

Angående prestanda:

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Link to comment
Dela på andra sajter

kasman (oregistrerad)

en liten fråga!

Var det med något vettigt ljudkort i studiodatorn eller har jag missat det helt?

vad är det för idé att bygga bättre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

Link to comment
Dela på andra sajter

> vad är det för idé att bygga bättre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

En dålig idé.

Hade jag skaffat ett bra instegskort skulle det blivit M-Audio Audiophile 2496, vanligt & strulfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för idé att bygga bättre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

Att du får mer processorkraft vilket tillåter dig att köra fler pluggar?

Men tanken med datorbygget är givetvis att man själv väljer vilket ljudkort man vill använda. De flesta som bygger en ny dator bör dessutom redan ha ett ljudkort.

----

Vad gäller AMD så kan det vara lite trassligt att få tag i rätt delar eftersom moderkort med agp-anslutning blir allt färre och de nyare Nforce4-korten generellt sett bör undvikas.

Anledningen till att vi valde PentiumD i artikeln var att det gav oss möjligheten att bygga ett lite modernare system med pci-express och ddr2-minnen. Men som någon annan skrev så bör X2 system bli svalare och snabbare. Själv har jag en 4400+ på ett Asus A8V-Deluxe moderkort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än väljer blir du nog inte besviken, huvudsaken är att du plockar ihop grejer som funkar fint med varandra. Ett sätt att göra det är att bygga en Studio-dator eller att gå på andras rekommendationer. Denna fråga har diskuterats mycket på t.ex Sonarforum: http://forum.cakewalk.com/tt.asp?forumid=5

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag bygger om min gamla får jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspå sitt OS så länge datorn lever?

Är det ett sätt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvård.  :rolleyes:  😉

Näe, hyr gör du inte. Du köper en licens, inte själva mjukvaran i sig. Den licensen ger dig rätten att bruka mjukvaran inom vissa ramar som anges i licensavtalet.

Vill du ha färre begränsningar i licensen så kan du ju köpa en retailversion, som då givetvis är betydligt dyrare. Då kan du flytta licensen mellan olika datorer, så länge du enbart har den på en dator åt gången.

...fast jag har aldrig hittills fått problem vid hårdvarubyte när jag har uppgraderat maskinen och har aktiverat om min OEM-licens med den nya hårdvaran. Det är bara att ringa och berätta vilka nuffror man får upp, så får man tillbaks som svar vilka nuffror man ska knappa in, så är det klart. De har aldrig hittills frågat mig varför jag behöver aktivera om min licens. OEM-licenserna ligger dessutom bara kvar på "bevakning" i ett par månader - så om man inte uppgraderar för ofta, så verkar det aldrig dyka upp några frågor om det.

Skulle de gnälla någon gång, så får jag väl köpa en retail-licens i stället då, så att man slipper OEM-begränsningarna (som dock verkar vara mest teoretiska, eftersom de som lämnar ut nycklarna inser hur korkat det är skrivet i bestämmelserna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag bygger om min gamla får jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspå sitt OS så länge datorn lever?

Är det ett sätt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvård.  😳  😱

Näe, hyr gör du inte. Du köper en licens, inte själva mjukvaran i sig. Den licensen ger dig rätten att bruka mjukvaran inom vissa ramar som anges i licensavtalet.

Vill du ha färre begränsningar i licensen så kan du ju köpa en retailversion, som då givetvis är betydligt dyrare. Då kan du flytta licensen mellan olika datorer, så länge du enbart har den på en dator åt gången.

...fast jag har aldrig hittills fått problem vid hårdvarubyte när jag har uppgraderat maskinen och har aktiverat om min OEM-licens med den nya hårdvaran. Det är bara att ringa och berätta vilka nuffror man får upp, så får man tillbaks som svar vilka nuffror man ska knappa in, så är det klart. De har aldrig hittills frågat mig varför jag behöver aktivera om min licens. OEM-licenserna ligger dessutom bara kvar på "bevakning" i ett par månader - så om man inte uppgraderar för ofta, så verkar det aldrig dyka upp några frågor om det.

Skulle de gnälla någon gång, så får jag väl köpa en retail-licens i stället då, så att man slipper OEM-begränsningarna (som dock verkar vara mest teoretiska, eftersom de som lämnar ut nycklarna inser hur korkat det är skrivet i bestämmelserna).

Vet inte... Windows Update har blivit väldigt kinkigt på sistone. När jag installerade om ett gammalt personalköp med Recoveryskivan sa WU nu att licensen inte är äkta och jag får inte köra SP2 eller andra patchar längre. Vet inte om samma kommer att drabba OEM.

Jag började med DOS 2.11 en gång och har uppgraderat och byggt om och installerat hejvilt på min dator, lagligt, så jag är lite bortskämd. Fast XP är bästa OS hittills från M$ så det vill jag knappt vara utan. Men som sagt, det kommer att bli värre i framtiden 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...