Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Dags att bestĂ€lla snart,ska jag köpa den datorn ni byggde i Studio eller ska jag satsa pĂ„ en Amd?,om jag tar "Studiodatorn" sĂ„ tĂ€nkte jag vĂ€lja bort Windows XP home edition,för jag har redan profesional,det borde vĂ€l funka?. Om jag gör sĂ„ har jag Ă€ven rĂ„d till att köpa mer Ram đŸ˜±,hur mĂ„nga platser har den

Annons
Postat

Bygg "Studiodatorn". Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken sĂ„, javisst. 🙂

Postat
Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken sĂ„, javisst. 🙂

Förutsatt att det inte Àr en OEM-licens.

Postat (redigerat)

Enligt tester i Sound on Sound mellan tvÄ studiodatorer med AMD Dualcore 4800+ och

Intels Dual-Core D840, sÄ Àr AMD mycket snabbare. Enligt deras test sÄ belastades AMD med ca: 20% under testet, medan Intel var nÄnstans vid 30% d.v.s AMD var ca: 30% snabbare. Visserligen har inte studios musikdator samma processor men det borde vara samma sak.

Redigerat av Frank Zappa
Postat (redigerat)
Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken sĂ„, javisst. 🙂

Och om man har det?

Utveckla gÀrna...

Jag har nÀmligen tÀnkt anvÀnda mitt gamla XP-pro i en ny (Studios?) musik-PC.

Redigerat av O-Jay
Postat
Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken sĂ„, javisst. 😉

Och om man har det?

Utveckla gÀrna...

De Àr inte överförbara till en annan dator. Du fÄr inte heller byta moderkort i datorn sÄ lÀnge det inte Àr ett "garantiÀrende" ungefÀr.

AlltsÄ kan du inte heller sÀlja Windows-licensen du fÄtt till din Dell tex. oavsett om du anvÀnder den eller inte. Eftersom de vill behÄlla greppet om retailmarknaden.

SÄ att anvÀnda en OEM-licens pÄ en annan dator Àn den som den sÄlts med Àr det lika lagligt som att anvÀnda en piratkopia.

Postat
Har du redan en XP-licens som du kan flytta över till burken sĂ„, javisst. 😄

Och om man har det?

Utveckla gÀrna...

De Àr inte överförbara till en annan dator. Du fÄr inte heller byta moderkort i datorn sÄ lÀnge det inte Àr ett "garantiÀrende" ungefÀr.

AlltsÄ kan du inte heller sÀlja Windows-licensen du fÄtt till din Dell tex. oavsett om du anvÀnder den eller inte. Eftersom de vill behÄlla greppet om retailmarknaden.

SÄ att anvÀnda en OEM-licens pÄ en annan dator Àn den som den sÄlts med Àr det lika lagligt som att anvÀnda en piratkopia.

SÄ om jag bygger om min gamla fÄr jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspÄ sitt OS sÄ lÀnge datorn lever?

Är det ett sĂ€tt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvĂ„rd. 😉😄

Postat
SÄ om jag bygger om min gamla fÄr jag inte flytta över operativet till den nya konfigurationen fast jag betalat för möget? Man hyr alltspÄ sitt OS sÄ lÀnge datorn lever?

Är det ett sĂ€tt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvĂ„rd. 😉😄

NÀe, hyr gör du inte. Du köper en licens, inte sjÀlva mjukvaran i sig. Den licensen ger dig rÀtten att bruka mjukvaran inom vissa ramar som anges i licensavtalet.

Vill du ha fÀrre begrÀnsningar i licensen sÄ kan du ju köpa en retailversion, som dÄ givetvis Àr betydligt dyrare. DÄ kan du flytta licensen mellan olika datorer, sÄ lÀnge du enbart har den pÄ en dator Ät gÄngen.

Postat

Jag har alltid kört med AMD och jag tycker att det funkar fint.

Postat (redigerat)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314900

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303202

Köp dessa tillsammans. OEM köp gÀller vid köp av datorhÄrdvara. Mig veterligen har vilken hÄrdvara aldrig specifierats ordentligt vid köpet. KÀnner flera som köpt sitt windows pÄ detta sÀttet.

För övrigt spelar AMD eller intel inte sÄ stor roll hÀr om du frÄgar mig. Hade det gÀllt speldator hade jag sagt AMD.

Redigerat av L.C
Postat

Visst, OEM Àr ju billigare Àn Retail. Lever bara kvar i den gamla tron att man Àger det man köpt och betalat för. SÄ icke i den digitala framtiden...

NÄvÀl - huvudfrÄgan, AMD eller Intel... om jag har P4 2,0 idag, vilken AMD-processor bör jag ha för att det skall vara lönt att byta upp sig dÄ?

Postat

"Enligt tester i Sound on Sound mellan tvÄ studiodatorer med AMD Dualcore 4800+ och

Intels Dual-Core D840, sÄ Àr AMD mycket snabbare. Enligt deras test sÄ belastades AMD med ca: 20% under testet, medan Intel var nÄnstans vid 30% d.v.s AMD var ca: 30% snabbare. Visserligen har inte studios musikdator samma processor men det borde vara samma sak. "

Ligger Amd i samma prisklass om jag skulle satsa pĂ„ den dĂ„? 😳

vet att det finns mĂ„nga trĂ„dar o sĂ„ angĂ„ende detta men iaf,inga som vet nĂ„gra schyssta hörlurar för runt 1000-lappen?,har ett Audiophile 2496,vad behöver jag för att kunna ansluta hörlurar till det? tack pĂ„ förhand 😉

Postat

AMD Dualcore Àr lite dyrare, ca 3500:- för en 4400+ men moderkorten Àr billigare eftersom man kan köra pÄ ett Àldre moderkort, (de nyare med Nforce4 funkar dessutom sÀmre för musik). Vet inte hur Intel processorn i studios dator Àr, men snubben i Sound on sound jÀmförde AMD x2 4800+ med en hypotetisk AMD 7700+ singelcore.

Postat

AMD'n Àr betydligt energieffektivare ocksÄ, du fÄr mer datakraft per watt vilket gör att CPU'n inte avger lika mycket vÀrme och dÀrmed krÀver mindre kylning o brötiga flÀktare.

För AMD's processorer kan jag rekommendera ett ASUS A8V-moderkort.

Kolla hÀr:

AngÄende vÀrme:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2736&p=10

http://www.tomshardware.com/2006/04/24/dua...low/page15.html

AngÄende prestanda:

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

kasman (oregistrerad)
Postat

en liten frÄga!

Var det med nÄgot vettigt ljudkort i studiodatorn eller har jag missat det helt?

vad Àr det för idé att bygga bÀttre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

Postat

> vad Àr det för idé att bygga bÀttre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

En dÄlig idé.

Hade jag skaffat ett bra instegskort skulle det blivit M-Audio Audiophile 2496, vanligt & strulfritt.

Postat
vad Àr det för idé att bygga bÀttre musikdator om man kör med det inbyggda kortet.?

Att du fÄr mer processorkraft vilket tillÄter dig att köra fler pluggar?

Men tanken med datorbygget Àr givetvis att man sjÀlv vÀljer vilket ljudkort man vill anvÀnda. De flesta som bygger en ny dator bör dessutom redan ha ett ljudkort.

----

Vad gÀller AMD sÄ kan det vara lite trassligt att fÄ tag i rÀtt delar eftersom moderkort med agp-anslutning blir allt fÀrre och de nyare Nforce4-korten generellt sett bör undvikas.

Anledningen till att vi valde PentiumD i artikeln var att det gav oss möjligheten att bygga ett lite modernare system med pci-express och ddr2-minnen. Men som nÄgon annan skrev sÄ bör X2 system bli svalare och snabbare. SjÀlv har jag en 4400+ pÄ ett Asus A8V-Deluxe moderkort.

/Majken

Postat
Fuck jag Ă€r förvirrad och har beslutĂ„ngest 😄

Samma hÀr.

Jag försöker nog överklocka min gamla harv i stĂ€llet... och vĂ€ntar pĂ„ en Linux DAW som kan köra alla Win-VST 😏

Postat

Vad du Àn vÀljer blir du nog inte besviken, huvudsaken Àr att du plockar ihop grejer som funkar fint med varandra. Ett sÀtt att göra det Àr att bygga en Studio-dator eller att gÄ pÄ andras rekommendationer. Denna frÄga har diskuterats mycket pÄ t.ex Sonarforum: http://forum.cakewalk.com/tt.asp?forumid=5

Postat

Japp japp, de stora musikforumen för ProTools, Cubase, Nuendo och Sonar Àr helt klart vÀrda en dags djupdykningar för att fÄ en bÀttre bild över vad som fungerar och vad som inte gör det.

/Majken

Postat

Är det ett sĂ€tt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvĂ„rd.  :rolleyes:  😉

NÀe, hyr gör du inte. Du köper en licens, inte sjÀlva mjukvaran i sig. Den licensen ger dig rÀtten att bruka mjukvaran inom vissa ramar som anges i licensavtalet.

Vill du ha fÀrre begrÀnsningar i licensen sÄ kan du ju köpa en retailversion, som dÄ givetvis Àr betydligt dyrare. DÄ kan du flytta licensen mellan olika datorer, sÄ lÀnge du enbart har den pÄ en dator Ät gÄngen.

...fast jag har aldrig hittills fÄtt problem vid hÄrdvarubyte nÀr jag har uppgraderat maskinen och har aktiverat om min OEM-licens med den nya hÄrdvaran. Det Àr bara att ringa och berÀtta vilka nuffror man fÄr upp, sÄ fÄr man tillbaks som svar vilka nuffror man ska knappa in, sÄ Àr det klart. De har aldrig hittills frÄgat mig varför jag behöver aktivera om min licens. OEM-licenserna ligger dessutom bara kvar pÄ "bevakning" i ett par mÄnader - sÄ om man inte uppgraderar för ofta, sÄ verkar det aldrig dyka upp nÄgra frÄgor om det.

Skulle de gnÀlla nÄgon gÄng, sÄ fÄr jag vÀl köpa en retail-licens i stÀllet dÄ, sÄ att man slipper OEM-begrÀnsningarna (som dock verkar vara mest teoretiska, eftersom de som lÀmnar ut nycklarna inser hur korkat det Àr skrivet i bestÀmmelserna).

Postat

Är det ett sĂ€tt för M$ att reta oss som inte piratkopierat sitt OS? Det kan man kalla kundvĂ„rd.  😳  đŸ˜±

...fast jag har aldrig hittills fÄtt problem vid hÄrdvarubyte nÀr jag har uppgraderat maskinen och har aktiverat om min OEM-licens med den nya hÄrdvaran. Det Àr bara att ringa och berÀtta vilka nuffror man fÄr upp, sÄ fÄr man tillbaks som svar vilka nuffror man ska knappa in, sÄ Àr det klart. De har aldrig hittills frÄgat mig varför jag behöver aktivera om min licens. OEM-licenserna ligger dessutom bara kvar pÄ "bevakning" i ett par mÄnader - sÄ om man inte uppgraderar för ofta, sÄ verkar det aldrig dyka upp nÄgra frÄgor om det.

Skulle de gnÀlla nÄgon gÄng, sÄ fÄr jag vÀl köpa en retail-licens i stÀllet dÄ, sÄ att man slipper OEM-begrÀnsningarna (som dock verkar vara mest teoretiska, eftersom de som lÀmnar ut nycklarna inser hur korkat det Àr skrivet i bestÀmmelserna).

Vet inte... Windows Update har blivit vÀldigt kinkigt pÄ sistone. NÀr jag installerade om ett gammalt personalköp med Recoveryskivan sa WU nu att licensen inte Àr Àkta och jag fÄr inte köra SP2 eller andra patchar lÀngre. Vet inte om samma kommer att drabba OEM.

Jag började med DOS 2.11 en gĂ„ng och har uppgraderat och byggt om och installerat hejvilt pĂ„ min dator, lagligt, sĂ„ jag Ă€r lite bortskĂ€md. Fast XP Ă€r bĂ€sta OS hittills frĂ„n M$ sĂ„ det vill jag knappt vara utan. Men som sagt, det kommer att bli vĂ€rre i framtiden đŸ˜±

Postat
(de nyare med Nforce4 funkar dessutom sÀmre för musik)

Nej inte lÀngre, gamla problem som numera Àr ÄtgÀrdade!

Kör sjÀlv med NForce 4 och har ALDRIG haft strul.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.