Jump to content
Annons

Behövs ljudkort?


Bass Jim

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har planer på att skaffa mig en Mackie Onyx 1220 mixer med firewire utgång. Behövs det ett bra ljudkort då eller kan man använda ett helt vanligt creative kort, det är det jag har nu?

Är det kanske till och med så att man kanske behöver kppla mixern till ett ljudkort med firewire ingång eller funka det med en vanlig firewire ingång.

Tack på förhand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade täntk mig en onyx för med den så får man ju 12 oberoende kanaler in i datorn. Hade jag köpt ett ljudkort så måste jag ju köpa en mixer vi sidan av här får man ju "allt i ett".

HejHej!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Onyxen är ju ett ljudkort. Du behöver alltså inget annat än just bara Onyxen och en FW-kabel.

Ditt Creative-kort kan du slänga på tippen eller sälja till någon som inte håller på med musik.

Tänk på att Onyxens mixer endast kan användas till externa burkar. Det är bara ingångssteget som används när du spelar in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du med mixern till? Ska den stå i replokalen?

Jag skulle nog lagt pengarna på Presonus Firepod eller Firestudio, så får man 8-preamps. Tillräckligt för att lira in trummor till en demo. Med firestudio får du dessutom möjligheten att expandera men 8 kanaler till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man skall tänka sig för när man planerar sin flerkanalsinspelning. Jag är själv trummis och spelar in på ett emu1820 kort med en behringer ada8000 burk tillkopplad (tror den heter så). Det är superviktigt att man tänker till hur man skall göra med monitorlyssningen! Jag trodde inte att det skulle vara några problem att köra lyssningen genom sendarna på mitt audio program (sonar). Man får ju som bekant latency då men jag trodde inte att 2ms skulle vara nå´t problem. Men det är det. Det blir otight. Inte när jag spelar på mjuksyntar men när jag spelar in akustiska trummor. Jag tror att problemet är att vi egentligen har mer latency än så (2ms). Lösningen är att, som i mitt fall, köra lyssningen genom den medföljande "latencyfria" mjukvaru mixern. Emus mjukvara har möjlighet att köra två oberoende lyssningssystem "latencyfritt" vilket jag tycker är ett minimum. Så mitt enkla råd är att du skall tänka efter hur du vill köra lyssningen. En fysisk mixer är nog ett väldigt bra alternativ. Jag menar att du då sköter lyssningen utanför datorn. Motu:s firewire kort verkar ha en bra lyssnings funktion, har dock inte provat dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Motus ljudkorts mjukvarumixer CueMix funkar mycket bra. Jag har ett 828mkII och när jag använder CueMix får jag fyra olika bussar. Jag kan alltså göra fyra olika mixar av samtliga 22 ingångar och skicka till fyra olika stereoparutgångar, vilka som helst av de analoga, S/PDIF och ADAT. Allt "latencyfritt" såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...