Jump to content
Annons

En ballad!


Recommended Posts

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Smör

LÅTLÄNGD: 4:20

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6Mb

STATUS: Tjoho

Med anledning av mitt nyblivna tillstånd här i livet, singel. Så skrev jag en låt om min saknad och sorg.

Om det låter skräp om sången så beror det på att jag grät genom hela sången.

Jag vet att det är falskt och i otakt på flera ställen, och att alla stavelser i orden ej kommer med, men jag hade ingen kraft eller lust att ta om. Utan detta är min själ som kom ut i en sång.

Låten tog en timma från idé till färdigt resultat, så det är inget mästerverk på något sätt. Men det känns bara som om jag vill dela med mig.

Här är lite bakgrund till det som hänt mig.

Ballad.mp3

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Whisp....en sån här låt kunde vara patetisk om du inte hade menat varje ord du sjungit och det hörs verkligen att du gör och därför håller det också trots en och annan otajthet....jag har följt ditt tillstånd i tjejer-tråden och kan bara säga att det tar tid....det är en jobbig process att ta sig igenom men du kommer ut på andra sidan och då förhoppningsvis med en del nyttig kunskap att ta med dig vidare i livet....

best karl

Ps.man slås också av att några av dom mest förtvivlade kärleksånger förmodligen kommit till i det tillstånd du befinner dig i just nu...tex. You are allways on my mind och WillmerX har väl en låt som kanske heter Vem får nu se eller något ditåt...det är texter som är hur tunga som helst om man lyssnar...Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...det är härligt att få utlopp för sina känslor genom att skriva musik.

Passa på att skriva nu....

Vilken power det blir när du tar i...och metal vibrato på rösten också.. 😄

Kämpa på! 🙂

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Brrrrr....

Fick obehagsrysningar när du lagt ut en demo timmar efter att det pangat.

Tog faktiskt en whirre innan jag startade låten.

Men, det här var ju inte så farligt.

Ta tag i den här låten, fixa skavankerna, på med körer och feta drums, höj tempot något, korta till tre minuter så kan du sitta och hånflina i finsoffan nästa ESC. (Eurovision Song Contest)

Expressen skulle frossa i det här:

" Det hela började med att min flickvän bedrog mig, nu badar jag i pengar och groupies" (Bild på en flinande dig)

Skulle kanske också vilja transponera upp den något så du får ta i mer i de höga partierna, men det är klart att då måste du väl bli av med klumpen i halsen först. 😄

Rock on.

/Roffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Peter Hammillkänsla. Framför allt "Over" - ett helt album med sånger om ett krachat förhållande. Kan du finputsa utan att tappa känsligheten i det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare: Sånt här kan bli fruktansvärt patetiskt om det är påhittat, men texten i sig håller, rösten håller ( med lite justeringar på några ställen) fast.. krydda på det här med lite distade gitarrer och blastande drums och ge den mer attityd som gör att man upplever sången som om du är vilsen men ändå stark o bestämd i själen trots att du blivit sargad. ( vet verkligen hur det känns att få kärleken kastad i ansiktet på det sättet du fick.)

( jag tycker med bestämdhet ) Din röst måste ha något mer kraftfullt än ett enkelt piano och försynt stråke i ryggen för att spraka loss.

Men det kan bli något rasande bra av det här när den blir stor. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Expressen skulle frossa i det här:

" Det hela började med att min flickvän bedrog mig, nu badar jag i pengar och groupies" (Bild på en flinande dig)

😆

Klockrent Roffe...

Håll ut grabben, jag vet hur det är...men hon förtjänar inte dig, end of story.

Mitt liv pendlar fram och tillbaka...men när jag tänker efter så vet jag att jag är bättre utan henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tackar för alla bra svar!

Nu när det har runnit lite vatten under bron så funderar jag på att ta tag i denna låten och göra något av den.

Men det står helt still i min lilla skalle, vet inte vad jag ska göra med den.

Det enda jag vet är att jag nog ska sjunga på engelska istället för svenska.

Så kom med kritik om vad jag ska göra för att förbättra låten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt sätt att se ljust på saken skulle nog vara att tänka att många av de skivor som anses vara bland världens bästa är break-up skivor. "Blood on the tracks" med Dylan för att nämna en.

Men riktigt tråkigt att det skulle gå på det vis det gick för dig. Tycker det är väldigt lågt gjort att gå bakom ryggen på sin partner. Har man känslor för nån annan så måste man nog ta fram modet och säga det rakt ut.

Angående låten då: Riktigt skön sång. Du har en grym röst. Skulle egentligen låta alldeles för blödigt men eftersom man kan höra tårarna i halsen så blir det inte så.

Kanske lite väl mycket reverb på pianot, men detta är inte min stil så jag vet inte vad som är brukligt.

Anyway, som Zyan sa, hon förtjänar inte dig. Hang in there!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt sätt att se ljust på saken skulle nog vara att tänka att många av de skivor som anses vara bland världens bästa är break-up skivor. "Blood on the tracks" med Dylan för att nämna en.

Men riktigt tråkigt att det skulle gå på det vis det gick för dig. Tycker det är väldigt lågt gjort att gå bakom ryggen på sin partner. Har man känslor för nån annan så måste man nog ta fram modet och säga det rakt ut.

Angående låten då: Riktigt skön sång. Du har en grym röst. Skulle egentligen låta alldeles för blödigt men eftersom man kan höra tårarna i halsen så blir det inte så.

Kanske lite väl mycket reverb på pianot, men detta är inte min stil så jag vet inte vad som är brukligt.

Anyway, som Zyan sa, hon förtjänar inte dig. Hang in there!

Tack för svaret.

Farbror Zyan har rätt ja, visst finns det mycket bättre där ute på marknaden.

Hehe, reverb är nog min akilleshäl. Det blir gärna för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det passar in att sången är lite halvsvajig sådär! Möjligtsvis är den lite högt mixad men å andra sidan kanske det är viktigt att texten kommer fram!? Pianot är riktigt bra sound på, förstärker den där lite ödsliga känslan man får.

Med bakgrund av vad som hänt dig kanske låten borde vara lite mer melankolisk dock!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligtsvis är den lite högt mixad men å andra sidan kanske det är viktigt att texten kommer fram!? Pianot är riktigt bra sound på, förstärker den där lite ödsliga känslan man får.

Kanske är mina lurar eller öron 🙁 , men jag hör inte texten på verserna.. framförallt grumlar rummet till det, dra ner så kommer din kanonröst fram 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sjunga om den med engelsk text, och även mixa om sången. För när jag mixade sången på denna versionen så bara jag slängde på en kompressor, delay och ett reverb. Brydde aldrig om hur det lät. Hade inte ork med det då.

Men nu så...

Men hur ska jag bygga upp låten, ska jag lägga till fler instrument? Trummor? Gitarr...osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sjunga om den med engelsk text, och även mixa om sången. För när jag mixade sången på denna versionen så bara jag slängde på en kompressor, delay och ett reverb. Brydde aldrig om hur det lät. Hade inte ork med det då.

Men nu så...

Men hur ska jag bygga upp låten, ska jag lägga till fler instrument? Trummor? Gitarr...osv.

Jag tycer att melodin passar med det enkla arret! Fläska inte på för mycket! Då blir det nog lite för smörigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sjunga om den med engelsk text, och även mixa om sången. För när jag mixade sången på denna versionen så bara jag slängde på en kompressor, delay och ett reverb. Brydde aldrig om hur det lät. Hade inte ork med det då.

Men nu så...

Men hur ska jag bygga upp låten, ska jag lägga till fler instrument? Trummor? Gitarr...osv.

Jag tycer att melodin passar med det enkla arret! Fläska inte på för mycket! Då blir det nog lite för smörigt!

Sant, men det är så svårt att veta vad som är lagom.

Det är så lätt att lägga på förmycket och förstöra hela låten.

Men i detta fallet så kanske det blir bäst att hålla det enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

bogii (oregistrerad)

jag tycker du ska lämna den som den är.

Om du verkligen grät genom hela sånginspelningen, å fångade alla dessa känslor på "tape" så tycker jag det bara är fel å försöka göra om allting å "mjölka låten".

Lämna den speciell som den är, "din själ i musik" eller hur du nu skrev...

Musiken, texten eller sången är dock inte min smak över huvudtaget, sorg för mig låter helt annorlunda i toner, så låter bli att kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du ska lämna den som den är.

Om du verkligen grät genom hela sånginspelningen, å fångade alla dessa känslor på "tape" så tycker jag det bara är fel å försöka göra om allting å "mjölka låten".

Lämna den speciell som den är, "din själ i musik" eller hur du nu skrev...

Musiken, texten eller sången är dock inte min smak över huvudtaget, sorg för mig låter helt annorlunda i toner, så låter bli att kommentera.

Du kanske har rätt, men jag känner att låten skulle kunna bli något om jag gav den lite tid och omtanke.

Så jag skulle gärna vilja utveckla den mer, men hur?

Det är det som är frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...