Jump to content
Annons

Miss You - Pianopop - Lyssnade till kritiken


Recommended Posts

LÅTNAMN: Miss You

ARTIST/GRUPP: Zyan och Oscar

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:41

KOMPOSITÖR: Zyan

PRODUCENT: Zyan

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.07mb

STATUS: Skiss

Piano, sång, eq och reverb...inget mer...

Är lite missnöjd med melodin på vissa ställen, orden snubblar fram. Kommer att skriva om den när jag hinner.

Har planer på en clean gitarr, i de övre partierna. Plockar toner som fyller utrummet. Samt en bas i botten, + trummor...

Tack till Polder på forumet som kom med några ackordförslag... 😄

Svårt som satan att spela in och mixa i hifihögtalare....längtar tills jag kommer över ett par riktiga monitorer 😄

Observera att nya versionen ligger i ett annat inlägg

missyou.mp3

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du spelat in sången i badrummet?

Effekten på sången hade kanske funkat bättre om du hade haft mer arr. på,

Men jag tycker att låten är ganska "naken och utlämnande", med bara ett piano och en ledsen melodi, och då känns det som du döljer nåt, eller inte står för den känslan som du förmedlar genom att lägga så mycket effekt på sången, Gör sången mer "naken och utlämnande", alltså kanske bara ett litet reverb och framför allt en annan sorts reverb.

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett standardreverb från steinberg. Jag har ganska liten roomsize...ville att det skulle ligga kvar men inte övertydligt. Badrummet var något jag själv tänkte på, men blev så tyst utan det.

Vad för sorts reverb rekomenderar du mig att prova? Menar du ändra variablerna eller finns det olika sorters reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en uppsjö reverb. Plates, rum, fjäder o s v. Testa gratisreverbet SIR http://www.knufinke.de/sir/

Det är ett konvolverande (stavade jag rätt nu hmmm) reverb där du kan ladda in en mängd olika impulser, d v s rum med olika karraktär. Din kräver lite av din dator så den måste vara hyfsat snabb.

Ditt reverb låter inte så kul. Det är alldeles för platt och duschrumsaktigt så att säga. 😆

Sången är snygg annars. Hur gick det med trummorna? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ägget..

Joo..din trummor var bra här och där...klippte ihop dem och gjorde lite småskillnader....kommer att utgå från dem när riktiga trummorna kommer.

För tyvärr har jag inte så bra trum-ljud, och ingen med g-map för att kunna nyttja dina midi direkt.

Istället så kommer jag micka en highhat och en virvel...låta trumissen spela med känsla på dessa två (har bara två ingångar). Sen blir crashen samplad från en annan inspelning och pukorna från min synth. De är inte lika karaktäristiska som de sakerna jag vill micka.

Jag lovar att skicka en kopia så får du höra om några av dina fills är med 😆

Hoppas bara att jag orkar göra klart denna. Har för många halvdana låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för creditsen... ackord är roliga 😄

håller med lite på ovanstående... Lite lättare reverb typ hall eller plate vore nog bättre än room om du ska ha ett tunt arr... skulle du dock smälla på à'la schlager så kan det nog fungera om man drar bort lite mellan register...

Kom gärna med en uppdatering på arret... och vill du ha hjälp med trummor så är du välkommen... midi->audio... kan jag alltid försöka hitta något roligt...

[edit]

måste bara tillägga att låten klart har potential!!!

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för creditsen... ackord är roliga 😳

håller med lite på ovanstående... Lite lättare reverb typ hall eller plate vore nog bättre än room om du ska ha ett tunt arr... skulle du dock smälla på à'la schlager så kan det nog fungera om man drar bort lite mellan register...

Kom gärna med en uppdatering på arret... och vill du ha hjälp med trummor så är du välkommen... midi->audio... kan jag alltid försöka hitta något roligt...

[edit]

måste bara tillägga att låten klart har potential!!!

Tack så mycket...

Jo det blir att jobba med reverben, får se hur det går med trummorna senare. Men gitarr och bas kommer först på tur.

Klart det är schlager...fick inspiration till tonartshöjningen 😳 VIlket man alltid får såhär års 😉

Uppdaterar i tråden när jag har tagit till vara på era rekomendationer. Men fortsätt med den konstruktiva kritiken.

So Long

-Zyan

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är schlager...fick inspiration till tonartshöjningen 🙂 VIlket man alltid får såhär års 😆

Kan du inte ordna dubbla tonartshöjning... det är coolt! hehe 2x 3 steg typ HEHE...

Link to comment
Dela på andra sajter

TYG (oregistrerad)

Nice. Men som du själv säger snubblar du lite på orden ibland. Själv sitter jag bara och hoppas på att några slags stråkar ska sätta igång, skulle fylla ut låten bra. Tycker du ska skippa gitarren du funderarde på. Melodin har klart potential. Bra jobb.

Redigerat av TYG
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är schlager...fick inspiration till tonartshöjningen 😆 VIlket man alltid får såhär års 😱

Kan du inte ordna dubbla tonartshöjning... det är coolt! hehe 2x 3 steg typ HEHE...

Njae...lagom är bäst som det heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Men som du själv säger snubblar du lite på orden ibland. Själv sitter jag bara och hoppas på att några slags stråkar ska sätta igång, skulle fylla ut låten bra. Tycker du ska skippa gitarren du funderarde på. Melodin har klart potential. Bra jobb.

Hmm...stråkar är ett alternativ...men har aldrig lagt det tidigare...

Får väl slå på synthen och prova...kommer nog bli lite öppna enkla ackord i bryggan på clean elgitarr...har fått för mig att det passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

EffektSnubben (oregistrerad)

rätt fin låt 😱 jag blir sömnig men det är nog bara jag ;)käns som sången

spelats in i en konsärtsal 😆 och kanske lite trummor...

Redigerat av EffektSnubben
Link to comment
Dela på andra sajter

rätt fin låt 😄 jag blir sömnig men det är nog bara jag ;)käns som sången

spelats in i en konsärtsal 😎 och kanske lite trummor...

Kosertsal 😄

De andra har sagt badrum...du hamna just på min goda sida... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stråkmattorna sabbar, det låter mycket proffsigare utan dem. Ta bort eller byt mot nåt annat, kanske en mindre stråkvarttett, eller en gitarr till. Slutet inte färdigt på nåt vis. Jättefin sångröst! Verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du sänk stråkarna eller minska antalet toner när du säger att ändra till en mindre stråkkvartett?

Ljudet är alldeles för mycket symfoniorkester, mer intimt stråkljud tror jag skulle passa bättre. Stråkarret är kanske OK, möjligen kan det vara lite mer sparsmakat. Krävs nog en lyssning med ett mer passande stråkljud för att vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du har alldeles rätt...

Det gällde pianot eller de gigantiska stråkarna, något var tvungen att försvinna...och strök 90% av ståktonerna...

Nu är det mer monotona höga stråkar och pianot får breda ut sig i mitten. Basen i botten och sången imellan ståkarna och pianot....

Slutet är redan fixat...Tack för hjälpen...detta var första gången jag la stråkar någonsin...och det blev för mycket helt enkelt.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ber hövligt om hjälp. Vill bli en bättre producent.

Vill bli av med b-stråkarna....försökt dra ner attacken men blir för mycket smygande. Har även provat pling plock gitarr i de högre delarna av ljudbilden.

Har även lagt bud på ett par p8a idag...så snart kan jag äga ett par monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker denna låten består av flera mycket fina melodifragment. Problemet är övergångarna som inte riktigt funkar utan fragmenten blir lite fristående och som de inte riktigt hänger ihop.

Upplägget tycker jag känns lite konstigt... eller är det jag som är traditionell 🙂. Jag brukar vilja ha mina låtar så att de sakta stegras hela tiden förutom vissa stopp för att sedan verkligen ta fart... jag lyckas sällan 😛 . Här börjar du med stråkar och sedan i andra versen är det bara piano utan stråkar, varför inte tvärtom?

Du har en röst som jag gärna skulle vilja ha 🙂. Denna låten kan bli mycket vacker bara du får till arret lite.

Jag gjorde en jätte, jättesnabb test med stråkar på ett parti av din låt (såg att det var första versionen). http://213.88.180.106/musik/today/zyane1.mp3

Jag brukar börja med en basstämma och därefter lägga på en överstämma som liksom går runt den första... så är det bara att sitta och leka. Jag lägger de lite åt varje håll, du vet alla i en orkester står ju inte på samma ställe... När du lägger stråkar tror jag du skall tänka på hur man spelar och vilket ljud du har, med det ljud du har tror jag du skall undvika snabba övergångar eller snabba toner överhuvudtaget... Jag är verkligen ingen expert utan bara leker mig fram...

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för röstkomplimangen..men det är inte min....Killen som sjunger är sångare...han behövde låtar att sjunga...jag behövde någon som sjöng det jag skrev så det är ett bra samarbete. Detta är den andra seriösa jag spelar in, så jag har fortfarande mycket att lära.

Dina stråkar var grymma...ska kolla om jag har möjlighet att justera min Korg 01 och få ljudet mer så. Har ingen stråkplugg eller något i den vägen utöver min kära gamla synth från 91.

Jag är inte en synthrattare heller för det har jag ingen aning om vad riktigt jag pillar med, låter öronen bestämma...funderar på att dra ner attacken och lägga bak dem lite för att synka dem igen. Det vet jag faktiskt vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...