Jump to content
Annons

Ostrukturerad techno


Recommended Posts

LÅTNAMN: uns

ARTIST/GRUPP: Berra

GENRE: techno

LÅTLÄNGD: 2:20

KOMPOSITÖR: Johan Berggren

PRODUCENT: Johan Berggren

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.95 mb

STATUS: Skiss

Tjena!

Helt ostrukturerad techno, kommentarer mottages gärna om produktion/mixning etc.

Om någon dessutom har tips på vart man kan hitta man kan hitta info om hur man strukturerar upp elektronisk dans musik (bortsett från att lyssna på andras låtar) så vore det helt klart uppskattat!

ha d gött!

*borttagen*

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Tja Berra!

Är väl inget större fel på det här. Du kan ju skruva till sköna ljud, helt klart.

Angående prodden tycker jag trummorna, bortsett från kicken, är för klena innan 1:05.

T ex låter hihatsen väldigt mesiga, in my opinion. Höj volymen lite, kanske.

Angående strukturen tycker jag inte introt fram till 0:40 passar riktigt med resten av låten. Känns som två olika låtar.

Jag har inte så många tips angående strukturering av elektronisk dansmusik annat än att lyssna mkt på liknande musik och härma strukturen i låtar man gillar.

En annan bra inspirationskälla vad beträffar uppbyggnad av musikverk är ju såklart klassisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Berra!

Är väl inget större fel på det här. Du kan ju skruva till sköna ljud, helt klart.

Angående prodden tycker jag trummorna, bortsett från kicken, är för klena innan 1:05.

T ex låter hihatsen väldigt mesiga, in my opinion. Höj volymen lite, kanske.

Angående strukturen tycker jag inte introt fram till 0:40 passar riktigt med resten av låten. Känns som två olika låtar.

Jag har inte så många tips angående strukturering av elektronisk dansmusik annat än att lyssna mkt på liknande musik och härma strukturen i låtar man gillar.

En annan bra inspirationskälla vad beträffar uppbyggnad av musikverk är ju såklart klassisk musik.

tjena!

tack för åsikter 😐

jo, introt är ett nytillkommet inslag i låten, finns nog en del att överväga där som du säger. ska ta och lyssna igenom det!

jag får ladda mp3spelaren med edm då 😛

tack starboy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att introt inte passar med resten av låten. Men det är kanske bara det stora kontrasten mellan som stör? Kanske testa att låta den puttriga basen smyga in från låg volym -> hög?

Sedan tycker jag att den puttriga basen är lite för dominant i ljudbilden, lägg den lägre och testa om det går att eqa till den så den lite mer flyter in i det andra. Sedan tycker jag att de filtersvep du har känns lite osofistikerade, typ något som en DJ lite i fyllan och förvirringen rattar till från båset. Det får du jobba mer på.

Om jag ska lyfta fram något jag gillar får det bli introt, fick sköna vibbar av det, kraschlandade lite i resten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik att spela UnrealTournament till. Funkar lätt till att pumpa upp adrenalinet en bit inför en clanmatch, och under så klart.

Jag är inge kunnig på denna musikstil. Tyckte dock att jag hört allt redan. Alla "trix", filtersvep osv har man hört förut. Inte alls dåligt komponerat men inte speciellt orginellt. Nu är jag som sagt total Newbie på denna genre så ta det som mindre viktig kritik.

Ljudmässigt fanns en hel del att fixa till men detta är ju en skiss om jag förstod det rätt så ljudbild o sånt var inte föremål för kritik.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik att spela UnrealTournament till. Funkar lätt till att pumpa upp adrenalinet en bit inför en clanmatch, och under så klart.

Jag är inge kunnig på denna musikstil. Tyckte dock att jag hört allt redan. Alla "trix", filtersvep osv har man hört förut. Inte alls dåligt komponerat men inte speciellt orginellt. Nu är jag som sagt total Newbie på denna genre så ta det som mindre viktig kritik.

Ljudmässigt fanns en hel del att fixa till men detta är ju en skiss om jag förstod det rätt så ljudbild o sånt var inte föremål för kritik.

/ Mikke

jag lyssnar gärna på vad som kan rättas till i ljudbilden..

mixen och komponeringen av låten däremot kan nog anses ganska hopplös som den ser ut nu, men jag har för avsikt att bygga vidare på det när jag lärt mig hur strukturen kan se ut..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag håller med om att introt inte passar med resten av låten. Men det är kanske bara det stora kontrasten mellan som stör? Kanske testa att låta den puttriga basen smyga in från låg volym -> hög?

Sedan tycker jag att den puttriga basen är lite för dominant i ljudbilden, lägg den lägre och testa om det går att eqa till den så den lite mer flyter in i det andra. Sedan tycker jag att de filtersvep du har känns lite osofistikerade, typ något som en DJ lite i fyllan och förvirringen rattar till från båset. Det får du jobba mer på.

Om jag ska lyfta fram något jag gillar får det bli introt, fick sköna vibbar av det, kraschlandade lite i resten av låten.

ok.. jag lider fortfarande av mindre sviter sen valborg så filtersvepen kan bero på det 🙂 Dock så kan jag tycka att sånt fungerar inom technogenren

instämmer med basen

det är som sagt väldigt mycket skiss det här

tack för kommentar!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska god grundtanke, tänk över filtersvep och nya instrument bättre. När och var ska de komma in och får man någon "förvarning". Nu är det ganska ostrukturerat och man har inte så god koll på att något nytt kommer att hända, eller vad. Introt funkar sådär ihop med resten.

Mixmässigt så är det en ganska instängd och mullrig mix. Öppna upp lite i toppen, kanske mest på basen (och dra ned den lite) så kommer det öppna sig lite mer. Jobba lite mer med stereobredd, kanske inte för mkt då det finns risk för slagsida på dansgolvet.

Gott pump med basgången, den gillar jag som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska god grundtanke, tänk över filtersvep och nya instrument bättre. När och var ska de komma in och får man någon "förvarning". Nu är det ganska ostrukturerat och man har inte så god koll på att något nytt kommer att hända, eller vad. Introt funkar sådär ihop med resten.

Mixmässigt så är det en ganska instängd och mullrig mix. Öppna upp lite i toppen, kanske mest på basen (och dra ned den lite) så kommer det öppna sig lite mer. Jobba lite mer med stereobredd, kanske inte för mkt då det finns risk för slagsida på dansgolvet.

Gott pump med basgången, den gillar jag som fan.

låter bra neko.. ska tänka över det där.

jag tror det kan bli bra tryck, problemet är att jag blir ställd när jag ska komponera ihop saker, har ingen överblick. får studera lite techno.

tack för lyssningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska god grundtanke, tänk över filtersvep och nya instrument bättre. När och var ska de komma in och får man någon "förvarning". Nu är det ganska ostrukturerat och man har inte så god koll på att något nytt kommer att hända, eller vad. Introt funkar sådär ihop med resten.

Mixmässigt så är det en ganska instängd och mullrig mix. Öppna upp lite i toppen, kanske mest på basen (och dra ned den lite) så kommer det öppna sig lite mer. Jobba lite mer med stereobredd, kanske inte för mkt då det finns risk för slagsida på dansgolvet.

Gott pump med basgången, den gillar jag som fan.

låter bra neko.. ska tänka över det där.

jag tror det kan bli bra tryck, problemet är att jag blir ställd när jag ska komponera ihop saker, har ingen överblick. får studera lite techno.

tack för lyssningen

Inte så dumt när det drar igång. Skippa introt.

Jag tycker det låter mer som att du vill göra Goa/Psy-trance (inte samma sak som techno men inte jättelångt borta heller 🙂 Det finns mycket att studera, du kan börja här. http://www.psyshop.com

Jag tror du skulle kunna lyckas bra om du fokuserad på att göra sån musik och tränade massor 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

tack SLC-trax, jag kan instämma angående introt.

jag har inte satt mig in i psy-scenen men det kan vara värt att kolla upp!

ha d gött

Link to comment
Dela på andra sajter

tack SLC-trax, jag kan instämma angående introt.

jag har inte satt mig in i psy-scenen men det kan vara värt att kolla upp!

ha d gött

frågar du mig så är det drumnbass-doftande introt är bäst. spara det och ta över i en annan låt (lämna resten av låten åt sitt öde.. ). växla till rak kagge efter 30sek-1min. skippa dom tvära övergångarna men även 909 trumvirvlarna som är ett så otroligt slitet grepp.. bygg sakta ut låten, ta in nya element gradvis, plocka bort allt i ett break, bygg upp igen med lite nytt och lite mer än första rundan. riv ner. klart efter 7 minuter.

lyssna på andra grejer för att höra hur dom arrangerar, men fortsätt komma på egna sound.

kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...