Jump to content
Annons

Kör är ballt


Meet Molly

Recommended Posts

Man kan göra en körsång av alla instrument. samla 40 fioler å ge dem samma noter å de låter stort å majestätiskt (förhoppningsvis 😱) men säg att man vill göra en körsång med datorn?

Finns ju presets i typ Reason, "Full orchestra", dvs tryck en tangent å massvis instrument spelar samma ton, men skulle man kunna göra så med digitala instrument, typ Reaktor, eller nåt intrument som inte ens är digitalt från början, typ samplad gitarr, för hand?

Har aldrig vågat prova eftersom två ljud ovanpå varanna bara adderar till volym, och hundra munspel på varann hade kostat mej en ny stereo 😆 Så frågan är väl egentligen, vad är knepet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är lite av en körtok själv, verkligen förtjust i fenomenet. Behöver du små exempel på hur du kan utveckla kören på de ställen du vill ha det så kan du skicka ett fragment... ex två takter innan det kommer in samt baslinje och melodin du vill ha. Yez... thats it... så gör jag två tre takter så får du kanske lite uppslag. Hinka nu så kan jag pilla med det lite till helgen då jag har tid. För visst är det "klassisk" kör du pratar om?

EDIT: vill bara tillägga att jag inte är världens bästa arrangör, men har en hel del teoretisk kunskap, det jag brukar göra kanske är ett tips för hur du kan gå tillväga... jag brukar börja om jag har bara melodin så gnolar jag en enkel basgång till, utvecklar ev. denna med genomgångstoner, sedan tar jag mellanstämmorna och gör exakt samma sak, ofta blir det så att stämmorna inte korsar varandra, men det är inga problem om det gör det, bara du är medveten om att varje stämma också skall vara värd "ett eget liv". Att det sedan blir massor med neopolitanska sextackord och liknande är väl för att jag paralellt sitter och analyserar och arrangerar sådana i skolan, men oftast försöker jag frångå min "skolning" (fan vad pretto det låter) då jag väl skriver (även om det kan komma väl till hands då man inte har några bra uppslag).

Förresten... menar du att det sedan skall sjungas in eller?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

i olika vstinstrument så heter denna funktion "Unison" och då altererar man antalet instrument med hjälp av "Rösterna".

Ju fler "röster" destå tjockare ljudbild. Men se upp även meeeeeer processorkraft.

Med riktiga instrument är det däremot svårare.

För att du ska förstå detta så måste du förstå principerna för vad Mono och Stereo är så här kommer en snabbkurs:

Mono - Ett instrument, en mikrofon inspelat på en kanal mono

Stereo - Ett instrument, två mikrofoner in på två kanaler som är panorerade till höger och vänster. Ju bredare du panorerar ut instrumenten destå större stereobredd.

Varför då detta?

Jo, för våra öron fungerar ju så att öronen är ju egentligen två slags mikrofoner som tar upp ljudkällor. Har vi exempelvis en person som spelar framför oss så går ju ljudet in i ena örat och andra örat.

Placerar vi gitarren till höger om våra öron så kommer ljudet att först träffa det närmsta örat och sedan träffa vårat andra öra som är en liten bit längre bort.

Då får vi en tidsskillnad emellan de två ljuden som först träffar en örat, sen det andra. Med hjälp av den tidsskillnaden så beräknar vår hjärna blixtsnabbt ut att ljdet kommer från ett visst håll.

Men vi använder oss inte bara utav tidsskillnader för att bestämma riktning på ljud utan även att när ljudet färdas längre väg och måste böja sig runt huvudet så förbrukas mer energi av ljudet och diskanten faller en aning vilket också hjälper oss att avgöra om det kommer ifrån sidan.

Sen såklart att om ljudet måste förbruka energi när det böjer sig så sjunker volymen på ljudet som måste böja sig runt huvudet och det blir en nivåskillnad emellan öronen.

Så vi använder oss av Tidsskillnader, frekvensskillnader samt nivåskillnader emellan öronen för att bestämma riktning.

Därför måste vi ha två mikrofoner emot en ljudkälla för att spela in ljudet så som VI upplever ljudet (för vi har ju två mickar, öronen) Det är det vi kallar för stereo (betyder två på latin)

Sen måste man ta upp fasfel.

Fasfel är när en högtalare får information att spela något som gör att konen skall röra sig utåt samtidigt som den får information att den ska röra sig innåt. Men den får denn informationen samtidigt och inte växelvis.

Om högtalaren ska spela en positiv signal och ska röra sig utåt samtidigt som den får en negativ signal så kommer det resultera i att den kommer stå still och det blir tyst.

Mycket likt om du och en kompis var lika starka och skulle dra lika hårt i dragkamp så kommer ni att stå still.

Medans om du säger åt din högtalare att spela en positiv signal + en exakt likadan positiv signal så kommer den spela den där positiva signalen Extra starkt. Liknelse om du och din kompis stod och drog på samma sida så skulle ni dra extra starkt.

Så fasfel kan resultera i att signaler bara blir tysta eller vissa signaler i en hel ljudsignal kan bli tysta eller helt enkelt "låta konstiga".

Med dom två kunskaperna så kan jag då säga...

Att för att skapa ett "fetare" ljud av något så kan du inte enbart kopiera upp en ljudsignalen till flera spår och panorera ut dom. För då kommer signalerna att vara "exakt" likadana vilket kommer att resultera att den kommer ju bara spela ljudet "starkare" det kommer inte att låta "fetare".

För att uppnå "fethet" isf är att antingen spela exakt samma sak en gång till (kallas dubbning man dubbar något) eller att man kopierar upp exempelvis en gitarr och fördröjer den i tid, ändrar frekvenserna och ändrar den lite i nivå så kan du "fejka" stereo. Men tänk på att det blir aldrig lika bra som äkta varan. Plus att det finns stor risk för att det kan låta konstigt och att du får fasfel. Så fort du spelar in något i stereo, eller kopierar upp något och två exakt likadana grejer ska spelas upp samtidigt så får man fasfel.

Frågan är bara.... hur mycket? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Grrrymt bra svar! 🙂

steflund: japp, visst är de klassisk kör jag vill åt. ja gillar den där majestätiska känslan en sådan ger och vill försöka återskapa den med hjälp av datorn, men att sjunga in? nej, de har jag inga planer på. inte än iaf. får se fall ja hinner fingra ihop nåt åt dej, ska försöka experimentera lite själv först. i vilket fall, tack så mycke 😄

mindjive: väldigt lärorikt svar! ja har fingrat på unision inuti reason en del men aldrig lyckats komma upp i den skala jag söker, kanske handlar det om en balans mellan unision och reverb då, får pröva nåt sånt. sen, vet ni fall de finns nån bra Unision plugg i vst format? jag är ute efter att få mina vst instrument att låta som i kör, live, så ja kan spela utan att behöva trixa manuellt med musen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Unison är en funktion då som finns i olika synthar som är baserat på hur många maffigt ljud du strävar efter. Vissa synthar har 8 röster, andra 16, vissa så mycket som 32.

Men tänk på att ju mer röster du adderar destå mer processorkraft. Men det jag skulle råda dig till är att exprimentera med Unison, reverb, Limitera upp det, eller komprimera paketen så brukar dom kännas "fetare".

Ett annat trick du kan ta till är att du spelar en synt manuellt (utan kvantisering) och en annan synt också okvantiserad. Panorera ut dom, och justera frekvensinnehållet i den ena gentemot den andra så har du skapat lite av "fuskstereo".

Men se upp för fasfel då och kontrolllyssna i mono.

Överkurs:

Vill du ta det ÄNNU ett steg längre, så kan du spela in fyra syntar manuellt (för då blir det tidsskillnader emellan dom för ingen kan spela något exakt likadant två gånger)

Panorera ut två av dom till höger och vänster, sätt nivån som du vill ha dom.

Dom andra två panorerar du ut till höger och vänster. Sen fasvänder du den ena kanalen så den hamnar i motfas emot den andra. Sen höjer du upp den och ser om den adderar något.

Då kan du skapa överpanorering så det låter som att ljudet kommer "utanför högtalarna" också.

Det funkar på stereoinspelat material. Men jag vet inte hur det fungerar på två monopanoreringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grrrymt bra svar! 🙂

steflund: japp, visst är de klassisk kör jag vill åt. ja gillar den där majestätiska känslan en sådan ger och vill försöka återskapa den med hjälp av datorn, men att sjunga in? nej, de har jag inga planer på. inte än iaf. får se fall ja hinner fingra ihop nåt åt dej, ska försöka experimentera lite själv först. i vilket fall, tack så mycke 😎

mindjive: väldigt lärorikt svar! ja har fingrat på unision inuti reason en del men aldrig lyckats komma upp i den skala jag söker, kanske handlar det om en balans mellan unision och reverb då, får pröva nåt sånt. sen, vet ni fall de finns nån bra Unision plugg i vst format? jag är ute efter att få mina vst instrument att låta som i kör, live, så ja kan spela utan att behöva trixa manuellt med musen.

Hör av dig om du behöver hjälp så ser vi vad som kan fixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...