Jump to content
Annons

Vilken PC till Cubase


Per

Recommended Posts

Erhållit info om hem-PC via jobbet, värsting PC (HP Pavilion d4490) med följande spec:

Intel Pentium D 940, 2 x 3,2 GHz (med dubbla processorkärnor)

Chipset: Intel i945-P

Cacheminne: (L2) 2 x 2048 kB integrerat

2048 MB DDR2 SDRAM 533 MHz

500 GB HD SATA (7200 rpm) (2 x 250 GB)

Löstagbar HD: 160 GB UATA/USB 2.0 (7200 rpm)

Diskettenhet: Nej

16x DVD

DVD±RW/±R/R9 (2,4x / 8x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) Dual Layer och LightScribe-teknik

11-i-1 kortläsare

Grafik: ATI Radeon X1600XT, PCI-Express x16, 256 MB

TV-kort: Analogt/Digitalt (hybrid) med fjärrkontroll

Ljudkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy X-Fi med 5 högtalare+Subwoofer, Logitech X-530

WLAN 802.11b/g + 10/100 Mbit/s Ethernet via RJ45 kontakt

Modem: Nej

Gränssnitt 6 x USB 2.0, 2 x FireWire, RJ45, parallell, mfl.

TV-anslutning: S-Video (kabel medföljer ej)

Svenskt trådlöst Windowstangentbord

Trådlös optisk rullmus

Format (HxBxD): 43,0 x 20,0 x 48,0 cm

Högtalare: Logitech X-530 5.1

Total uteffekt: 71 W RMS

Tydligen finns det 5 PCI-platser men bara ett ledigt för tex ett bättre ljudkort.

Är det vettigt att skaffa en färdig hem-PC och låsa sig att betala av i tre år eller får man mer valuta för pengarna genom att köpa färdig över disk eller ska man in i djungeln av alternativa konfigureringar och plocka ihop en egen PC?

Huvudsyftet med denna PC är att utan problem köra Cubase med diverse pluggar och möjligen även sätta ljud till filmer. Krävande PC-spel är mindre intressant.

Troligen kan man hitta en begagnad för halva priset som nästan uppfyller kraven idag.

Hur man än gör så blir man mer eller mindre lurad och man måste ju inte ha det allra senaste för att leka med Cubase.

Kom gärna med synpunkter! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en sex år gammal Dell, som för mina behov funkar bra. Jag är, ska tilläggas, rätt ny på det här, så jag har inte hunnit få behov av sjuttiotolv pluggar och andra mjukvaror. Så det kanske ändras 😳

Denna Dell är på bara 800MHZ så dagarna kanske är räknade tills jag behöver nåt bättre.

Men - det belyser ju ändå det faktum, att man inte MÅSTE ha det allra senaste i värsting-väg.

Jag skulle - innan jag skaffar hem-PC - gå in på Dell.se och kolla. Där kan du konfigurera datorn som du vill ha den, och ser hela tiden hur det påverkar priset.

Derar billigaste kostar runt 3000:- om jag inte minns fel.

Kanske man kan starta på en billig dator och seda konfigurera upp den med de tillägg man behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

har också en dell på 2.6Ghz och den funkar bra, köpte den genom jobbet så jag sparade ca 20% mot att köpa i affär. den kostade ca 13000:- när jag köpte den.

det du bör tänka på är:

ett ljudkort avsett för musik inspelning (=inte soundblaster)

att ha 2 snabba hårddiskar (en för program, en för ljudfiler)

mycket ramminne minst 1024mb

att chipsset och moderkort funkar bra till musikprogram, sök om någon haft problem med "ditt" moderkort, har läst att vissa strular.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att säga det med DELL suger hästpung.. 😳 det är verkligen ingen musik dator vi snackar om.. jag hade en laptop som pajjade exakt efter att garantin gick ut, och dom datorer som dell säljer är typ paketklara onoff burkar med billigaste möjliga set up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att säga det med DELL suger hästpung.. 🙂 det är verkligen ingen musik dator vi snackar om.. jag hade en laptop som pajjade exakt efter att garantin gick ut, och dom datorer som dell säljer är typ paketklara onoff burkar med billigaste möjliga set up.

Öh... 😳

Är inne på min 6:e problemfria Dell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med hem-pc är att de drar kostnaden innan de drar skatten på lönen. Vilket gör det förmånligare. Och svårt att hitta en billigare i butik för då får du betala mumsen 😳 Men kan få en personligare dator som är bättre anpassad.

Det enda du ska tänka på, vilket dator du nu väljer, är att justera den bra och kunna utnyttja allt. Sök här på forumet vad du undrar, finns svar på det mesta. Det första du ska göra är att fundera på vad för behov du har, och sen välja ljudkort därefter.

Hur man får datorn snabb för musikproduktion, utnyttjar effekterna på ljudkort med vst eller hur projekt och program ska ligga finns det flera trådar om.

Personligen fördrar jag två os bara för att ha fräsht windows när jag jobbar med musik. Vilket sågas av många här. Men jag märker pigghet med stora pluggar så jag står fast vi det. Och det andra operativet har en massa program installerade som inte påverkar datorn när andra os är igång.

So Long

-Zyan

Link to comment
Dela på andra sajter

För närvarande har jag just en gammal Dell (P3, ca 3år) som definitivt inte hänger med de lite större vst-pluggarna och ljudkortet är ett Waveterminal 192M som ska in i den nya burken.

Börjar man titta runt så finns det i dag nästan för mycket att välja mellan men för Cubase så tror jag att det ska vara 2-3GHz och kanske 1-2mb ramminne. Åtminstone ska det finnas plats för detta. Speciellt eftersom de nya programmen kräver mer och mer.

Fördelen med hem-PC via jobbet är att allt är klart och bara köra (men bara 1 PCI-plats ledig på denna HP?)

Naturligtvis blir man sugen på allt nytt när man är i bytartankar. Men inser sedan att det även kostar en del…

Någon som har provat HP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att säga det med DELL suger hästpung..  😲 det är verkligen ingen musik dator vi snackar om.. jag hade en laptop som pajjade exakt efter att garantin gick ut, och dom datorer som dell säljer är typ paketklara onoff burkar med billigaste möjliga set up.

Öh... 😏

Är inne på min 6:e problemfria Dell.

😉 ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att datorn ser vettig ut. Något som kan vara bra att tänka på är dock att den använder Intels i945-P chipset vilket presterar dåligt mot PCI och FireWire om du använder ett kraftfullare grafikkort. Och här känns ett X1600 kanske i värsta laget. Eventuellt kommer du att kunna stöta på problem med riktigt låg latency och hög belastning.

Eller för att citera RME-Audio:

915P/925/945X

These chipsets and related motherboards may work sufficiently well for DAW purposes (click-free Thonex stress test results down to 6 ms latency setting) if combined with low-powered PCIe video cards such as ATI X300 or Nvidia 6200. With increasingly more powerful PCIe cards installed, the PCI sub-system including Firewire, will be taxed at the expense of effective PCI bandwidth and streamed audio I/O.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att säga det med DELL suger hästpung..  😲 det är verkligen ingen musik dator vi snackar om.. jag hade en laptop som pajjade exakt efter att garantin gick ut, och dom datorer som dell säljer är typ paketklara onoff burkar med billigaste möjliga set up.

Öh... 😏

Är inne på min 6:e problemfria Dell.

😉 ok

FAst måndagsex drabbas väl alla av antar jag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt låg latency vill man väl ha eller hur! Speciellt om man ska till och skaffa en BRA PC.

Konflikter mellan grafikkort/moderkort/chips etc är inte helt enkelt att få ett helhetsgrepp kring. Ska det vara nödvändigt att bli PC-expert bara för man vill ha en Cubase-PC?

Har själv haft några DELL genom åren utan problem förutom att den jag har nu inte hänger med vst-pluggarna vilket inte är så konstigt med bara 800Mhz.

Måndagsex finns det ju alltid bara synd om man skulle få en sådan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...