Jump to content
Annons

Acid in my hart


Recommended Posts

LÅTNAMN:Acid in my hart

ARTIST/GRUPP:Lådan(ThomasJ)

GENRE: Lite acid vibbar

LÅTLÄNGD: 6.22

KOMPOSITÖR:Lådan(ThomasJ)

PRODUCENT:Lådan(ThomasJ)

INSPELNINGSÅR:06

FORMAT:Mp3

STORLEK: 5.84

TATUS: halvfärdigt

LÅTLÄNK: Bifogad

.................................

Så, nu har jag setat två dagar o pillar med detta lilla övningsporjektet

Lite tråligt men det är i inlärningsyfte. Jag lyckas inte riktigt fåtill det där vama o mjuka soundet, någon som har lite tips kanske?

Är urkass på att mixa så lite tips där med skulle sitta fint

acid1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja....jag brukar inte svara så mycket på låtar i denna genre men eftersom du hade svarat på en av mina och sa att det inte var din kaka , ville jag bena ut vad som är din "kaka"....however, då jag känner genren dåligt och kanske inte alls borde uttala mig men jag tycker det måste hända mera, att bara ha en baskagge hela första minuten känns för mig för lite...sedan vill jag att det blir mer variation kring beatet, kanske några schyssta ljudmackor och lite harmisar kring nå't schysst synthljud....only my opinion :rolleyes::rolleyes: jag ser också att du tycker den är halvfärdig...

best karl 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar! Vad min kaka är vet jag knappt själv. Men i begynelsen var jag ett acid fan. Så musiken är alltifrån acid med smattrande 303or till pumpig house.

Skall sitta o trixa litemer med den imorn Kommer kanske med en ny version senare

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Hej kompis,

Jorå, det här kan nog bli nåt, om du jobbar lite till.

Introt är kanske en aning långt, men framåt 2 minuter börjar beatet ta sig.

Vad gäller mixen så tycker jag nivån (volymen) är för låg. Mastrar du alls?

Den knorrande synten som kommer in 1:05-1:15 nånting, hade jag önskat längre fram i ljudbilden. Mer kompressor, mindre reverb plus lite eq, kanske?

Strukturen på låten spretar en del också.

Jobba lite mer med arret.

Om du vill behålla den minimalistiska stilen behövs inte så många fler syntar.

Men, det är bara att jobba på. Kan bli bra, som sagt.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena grabben,

Vad är det du lyssnar genom när du gör detta, PC-högtalare?

Mina förslag är:

1. Använd en EQ-liser, främst för att filtrera bort de värsta subbasarna som tar kraft ur mixen. Men också för att häva fram lämpliga frekvenser, på de enskilda spåren och även masterkanalen.

2. Gör något åt baskaggen, det låter som en cutoff freq på en sampling av dålig samplingskvalité. Byt till genererad trumma, softsynth eller en riktigt bra samplad trumma.

3. Ändra inställningarna på kompressor, det pumpar alldeles för mycket och för långsamt.

4. Basslinen låter hårt sidechainad och i andrahand, den borde ligga längst fram, in-ya-face. Skall du sidechaina får du göra det mer omärkligt, precis så att det inte hörs, men ändå finns där.

5. För att få basslinen fetare kan du laborera med ett kort reverb och/eller använda en plugin som vidgar stereobilden, exempelvis "Wider Boy" (med avséende på frekvenserna - diskant mer, bas mindre).

6. För att få bättre häng, kan du slänga in en glide-to-note på lämpligt ställe i 16-step slingan. dodidododda... daaiiiIouw.. Dessa brukar låta extra roligt när man skruvar på cutoff freq och resonance.

Varje konstruktiv kritik har någonting positivt, jag tycker: diskantljuden är ok, det är bra att du busar med stereon, det är ju i diskanten man märker detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena lådan!

Du brukar ju vara en trevlig kommenterargubbe så jag får bidra lite 😱

Jag e inget ess på mixar tycker jag inte själv men mina tips är (mycket har redan nämnts);

Fixa till bastrumman, mer "kropp"

Använd eq på de olika kanalerna för att få mixen ljusare, skär bort en del bas, dra fram lite ljusare frekvenser här å var.

lägg mer reverb/delay på 303-slingorna

för övrigt tycker jag det låter coolt, helt klart acidstuk 😱

ha d gött

berra

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tråkigt, i mitt tycke, och absolut inget som sätter sig på minnet. Men det är bra att du leker med stereon. 😱

Jag tycker du ska försöka få det lite mer spännande. Det händer ingenting här. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska försöka få det lite mer spännande. Det händer ingenting här. 😱

Efter breaket så bara..... "EEP EEP EEP EEP!" så går alla i mål.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Hjälp! kicken dödar mig! 😱😄

Alltså, har du ens försökt mixa det är hyfsat? Jag satt och väntade på att din synth skulle explodera upp, men det hände inte så mycket.. Din 303-imitation är skön, lite torr och smal bara. Det känns väldigt halvdant allting här tyvärr 😄

sushi brorsan: Härligt att se ett Ninja Tune-fan här! 😱 Det är nog inte gott om oss på detta forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

sushi brorsan: Härligt att se ett Ninja Tune-fan här! 😱 Det är nog inte gott om oss på detta forum...

Tack mannen! Jag började faktiskt själv undra. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa till bastrumman, mer "kropp"

Ha ha, "kropp", jag gillar det ordet... mmm... "kropp"! 😱

kurvig sådan givetvis

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

sushi brorsan: Härligt att se ett Ninja Tune-fan här! 😄 Det är nog inte gott om oss på detta forum...

Tack mannen! Jag började faktiskt själv undra. 😉

Här har ni en till ninjatune-räv. Coolt att coldcut släpper nytt...

Aaah, cool! Vi kanske borde starta en Ninja Tune-tråd? 😛

Jag tycker faktiskt inte om Coldcuts nya så mycket, några enstakar låtar bara. Inget alls mot Let Us Play tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena grabben,

Vad är det du lyssnar genom när du gör detta, PC-högtalare?

Mina förslag är:

1. Använd en EQ-liser, främst för att filtrera bort de värsta subbasarna som tar kraft ur mixen. Men också för att häva fram lämpliga frekvenser, på de enskilda spåren och även masterkanalen.

2. Gör något åt baskaggen, det låter som en cutoff freq på en sampling av dålig samplingskvalité. Byt till genererad trumma, softsynth eller en riktigt bra samplad trumma.

3. Ändra inställningarna på kompressor, det pumpar alldeles för mycket och för långsamt.

4. Basslinen låter hårt sidechainad och i andrahand, den borde ligga längst fram, in-ya-face. Skall du sidechaina får du göra det mer omärkligt, precis så att det inte hörs, men ändå finns där.

5. För att få basslinen fetare kan du laborera med ett kort reverb och/eller använda en plugin som vidgar stereobilden, exempelvis "Wider Boy" (med avséende på frekvenserna - diskant mer, bas mindre).

6. För att få bättre häng, kan du slänga in en glide-to-note på lämpligt ställe i 16-step slingan. dodidododda... daaiiiIouw.. Dessa brukar låta extra roligt när man skruvar på cutoff freq och resonance.

Varje konstruktiv kritik har någonting positivt, jag tycker: diskantljuden är ok, det är bra att du busar med stereon, det är ju i diskanten man märker detta.

Jag skulle dö för en förklaring av uttrycken i punkterna nedan.

1) Hur tar subbasar (vad är det) kraft ur en mix?

2) Vad pumpar för mycket och långsamt? Och hur kan en kompressor ändra på det?

3) Asså det här med sidechain... Jag har fortfarande inte hajjat. Då du säger in ya face menar du då att den ska framträda msest i ljudbilden och görs det då med mer volym?

4) Får man basen fetare genom att öka diskanten? Finns något enda exempel att lyssna på?

5) Hur funkar det härmed kompressorer?

Jag är rätt ny på det här forumet men hoppas verkligen att det är ett ställe där sådana här frågor behandlas med respekt från de som kan mycket.

Niklas

Redigerat av niklas73
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...