Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis köpt Presonus Firebox och med det ljudkortet medföljde Cubase LE.

Perfekt för mig som inte kan nånting överhuvud taget.

Mitt problem är: När jag slår an tangenterna på min keyboard blir det ett riktigt fult brus i högtalarna (Midi Out) spelar ingen roll om jag väljer något annat VST än grand piano. Detta beror säkert på nån enkel inställning, men eftersom jag inte kan nånting fattar jag noll.

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Annons
Postat

Kollade på "hook-up instruktionen" hos tillverkaren.

Kontrollera att ditt midigränssnitt inte är inställt på S/Pdif i fireboxen, eftersom den porten tydligen kan hantera digitalt ljud samtidigt.

Det låter mer och mer som om du bör uppdatera någon drivrutinsmjukvara.

Kontrollera att du har uppdaterad mjukvara ( drivrutin) för din firewireanslutning i datorn samtidigt och att det inte finns några konflikter någonstans.

Har du ställt in firewireljudkortet korrekt i Cubase - VSTConnections också?

Postat

hur kolllar man att midigränssnittet inte är inställt på s/pdif? som sagt.. jag kan ingenting (tyvärr). jag funderar på att lämna tillbaka datan jag köpt, eftersom den kanske är för dålig för att syssla med cubase.

Jag har en HP bärbar: 1.8 Ghz AMD Turion processor, 1gig ram. låter det för simpelt?

Postat

Har du ingen kontrollpanel för ditt FW-ljudkort installerat i datorn? det brukar ju alla ha. Inga manualer för ljudkortet heller?

Postat

Det kan väl inte vara så enkelt som att utsignalen från keyboaden är för hög?

*duckar*

Postat
Tack för svaren.. Försök läsa följande utan att skratta.. Var hittar jag kontrollpanelen till ljudkortet?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA....

*host*

Skojar bara. 😉

Det är det här jag menar:

fireboxmixer.jpg

En dedikerad kontrollpanel där du ställer hur in och utgångar ska fungera, vilka funktioner som ska vara aktiva o.s.v

Kolla runt i Windows-utforskaren efter någon katalog som heter "presonus" eller liknande.. där bör den finnas, alternativt som minnesresident program som startas ihop med WIndows..kolla då i nedre högra hörnet av desktopen. ( aktivitetsfältet.)

Postat

hehe tack för att du inte skrattade (ehhh). Nu hajar jag vad du menar med kontrollpanel.. jag tror mig ha ställt in allt korrekt i kontrollpanelen. ändå blir det små sprak o hopp i midiinspelningen. = ( surt

Postat

Har du kollat trådar som tar upp ämnet Latency?

Om latency är ställd för lågt i Cubase kan "små sprak och hopp" uppstå när man spelar på sina Vst-synthar.

Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Prova i Cubase: Device - device setup - VST multitrack.

Kolla att du har rätt ASIO drivare.

Kolla på Control panel. Nu ska ditt Presonus kort dyka upp. Om du har inställt väldigt låga samples, mindre än 128, så kan det vara felet. Testa!

Lycka till! 😳

/ Mr U.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.