Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fĂ„r inte nog av att avslöja hur lite jag vet... 😄

NÀr det gÀller effekter: vad Àr skillnaden mellan send effect och insert?

😄

Annons
Postat

Insert Àr vad du sÀter in pÄ kanalen som tex eq, compressor ol medans send Àr att du skickar frÄn kanaln till en bus dÀr du t ex har ett reverb, delay.

Reverb Àr ju ganska bra att lÀgga pÄ en bus och sen skicka till det frÄn andra kanaler, dÄ kan du bestÀmma hur mkt som ska skickas för varje kanal.

Vet inte om du blev klokare men jag försökte förklara lite iaf

😄

Postat (redigerat)

Insert ligger (alltid?) före kanalstripen och hela signalen gÄr igenom insert-"effekten" och varje kanal har separat insert som den inte delar med andra kanaler!

Send ligger (oftast?) efter kanalstripen och med en ratt vÀljer man hur mycket utav kanalens ljud som ska skickas till denna send, alla kanaler delar samma sends!

Typisk insert-effekt Àr kompressor! Typsik send-effekt Àr reverb.

Send Àr nog egentligen mest till för att spara pÄ effekterna! Om man vill ha plÄt-reverb pÄ 12 st kanaler sÄ hade det med insert krÀvts 12 st effektburkar

medan med send sÄ krÀvs dÄ en enda som man kan skicka alla 12 kanalerna till!

(Med reservation att det var helt fel, har bara lĂ€st om det 😄!)

Redigerat av Hans
Postat

😄

Tack grabbar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.