Pelle Rylander Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Jag fĂ„r inte nog av att avslöja hur lite jag vet... đ NĂ€r det gĂ€ller effekter: vad Ă€r skillnaden mellan send effect och insert? đ
Limpo Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Insert Ă€r vad du sĂ€ter in pĂ„ kanalen som tex eq, compressor ol medans send Ă€r att du skickar frĂ„n kanaln till en bus dĂ€r du t ex har ett reverb, delay. Reverb Ă€r ju ganska bra att lĂ€gga pĂ„ en bus och sen skicka till det frĂ„n andra kanaler, dĂ„ kan du bestĂ€mma hur mkt som ska skickas för varje kanal. Vet inte om du blev klokare men jag försökte förklara lite iaf đ
Hans Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 (redigerat) Insert ligger (alltid?) före kanalstripen och hela signalen gĂ„r igenom insert-"effekten" och varje kanal har separat insert som den inte delar med andra kanaler! Send ligger (oftast?) efter kanalstripen och med en ratt vĂ€ljer man hur mycket utav kanalens ljud som ska skickas till denna send, alla kanaler delar samma sends! Typisk insert-effekt Ă€r kompressor! Typsik send-effekt Ă€r reverb. Send Ă€r nog egentligen mest till för att spara pĂ„ effekterna! Om man vill ha plĂ„t-reverb pĂ„ 12 st kanaler sĂ„ hade det med insert krĂ€vts 12 st effektburkar medan med send sĂ„ krĂ€vs dĂ„ en enda som man kan skicka alla 12 kanalerna till! (Med reservation att det var helt fel, har bara lĂ€st om det đ!) Redigerat 10 april 2006 av Hans
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.