Jump to content
Annons

Byta BPM i Sonar 5


Gäst

Recommended Posts

Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med av något av eder Sonar-orakel här på forumet.

Jag spelar in det mesta på min laptop, för att sedan exportera alla enskilda spår för mixning på min stationära PC.

Så jag har nu skapat ett nytt projekt på den stationära burken och importerat audio-spår ifrån laptopen i detsamma, men upptäcker nu till min fasa (efter att ha mixat i X-antal h) att jag glömt ställa in rätt BPM i det nya projektet!

När jag nu ändar BPM under "insert new tempo" så påverkar det alla audio-spåren åxå ju!? Vilket sabbar hela kalaset.

Detta lilla misstag med fel BPM är förödande för min lilla inspelning, eftersom jag skall lägga på synthar.

Och då jag inte har anlitat R. Wells till att plinka på klaviaturet, utan skall sköta den biten själv, så kommer det bli en tämligen otajt inspelning.

Så min fråga är: Hur ändrar jag BPM utan att påverka audio-spåren?

Redigerat av MANIMAL
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår faktiskt inte.

Det går ju jättebra att ändra BPM utan att audiospåren ändras ett dugg? Det är ju så det blir liksom, default.

Menar du att dina audiospår tidssträcks när du ändrar BPM? Så skall det väl inte vara.

Ett långskott: Det är samma BPM i hela låten? I så fall, i stället för att "inserta" en tempoändring, så ändra BPMen för hela projektet, i det lilla tempofönstret bland verktygen.

mvh

Bengan

Sonar5 PE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, kan det vara så att jag helt sonika inbillat mig att audio-spåren tids-sträcks men att de i själva verket endast sträcks ut visuellt?

Kan jag så fatalt ha missat detta faktum?

Hmm jag får kika när jag kommer hem.

Tack för hjälpen, jag återkommer i ärendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, kan det vara så att jag helt sonika inbillat mig att audio-spåren tids-sträcks men att de i själva verket endast sträcks ut visuellt?

Kan jag så fatalt ha missat detta faktum?

😠 inte omöjligt ?!

Om du inte "tror på vad du hör" (sånt händer ju vid subtila detaljer...) så gör en drastisk BPM-ändring. 3-dubbla eller nåt. Då KAN ju jefflar inte örat/ögat luras längre...

***

Återkom med resultatet:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

i fyran kan man högerklicka på audioklippet -> properties och välja att det inte skall ändras efter tempo. Så är det säkert i femman också

Följdfråga: Måste man då göra så på varje enskilt audioklipp? (shit pommes frites isf, det börjar nämligen bli några stycken) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

i fyran kan man högerklicka på audioklippet -> properties och välja att det inte skall ändras efter tempo. Så är det säkert i femman också

Jag hittar faktiskt inte det här. Och mina audioclip förändras inte ett dugg när jag ändrar eller insertar BPM. Fast nu när ni säger det, så var det nog annorlunda i tidigare version (Jag körde 3-an - studio version - nyss, men har avinstallerat och kan inte kolla).

Lite märkligt.

Och din följdfråga MANIMAL; det borde ju gå att sätta en global ändring, men jag hittar faktiskt inte det heller. Mystiskt. Vilket Sonar kör du? Producer eller Studio? Det kanske är skillnad?

/Bengan

Edit: Nu har jag checkat manualen lite mer ordentligt Jag är fortfarande förbryllad.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

i fyran kan man högerklicka på audioklippet -> properties och välja att det inte skall ändras efter tempo. Så är det säkert i femman också

Jag hittar faktiskt inte det här. Och mina audioclip förändras inte ett dugg när jag ändrar eller insertar BPM. Fast nu när ni säger det, så var det nog annorlunda i tidigare version (Jag körde 3-an - studio version - nyss, men har avinstallerat och kan inte kolla).

Lite märkligt.

Och din följdfråga MANIMAL; det borde ju gå att sätta en global ändring, men jag hittar faktiskt inte det heller. Mystiskt. Vilket Sonar kör du? Producer eller Studio? Det kanske är skillnad?

/Bengan

Edit: Nu har jag checkat manualen lite mer ordentligt Jag är fortfarande förbryllad.

fel av mig. Det gäller bara "groove clip" och "stretch to project tempo"

f.ö så ändras inte audiospåret hos mig när jag ändrar tempo

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...