Jump to content
Annons

hur mixar man o mastrar?


kurt_ko-ben

Recommended Posts

hallå...

här kommer en fråga som kanske är jäkligt dum, men då får ni gaala på mig.

när man mixar en låt? vetyder det att man ex rattar lite på eq, lägger på kompressor o allt det där??

och sen själva mastringen gör man i stort sett samma sak bara det att man gör en mix på alla inspelade spår samtidigt??

en bra förklaring hade nog hjälpt mig, gärna länktips till sidor där man kan lära sig lite mer om frekvensområde etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dom kör just nu en mixningsskola och i senaste numret behandlas eq. En väldigt matnyttig lathund för olika instruments frekvenser är med bl a.

Innan jag köpte min hemstudio (i maj förra året) så gick jag en nybörjarkurs i inspelningsteknik på kvällstid på kulturama i stockholm. 2500 kr för 8 gånger á 3 timmar. Fan va mycket ja lärde mig där. Rekomenderas till alla nybörjare, ruggigt prisvärt. När ja sen köpte prylarna sså var ja igång på 10 minuter och det blev bra dessutom.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

mm..jag har också funderat på det, men jag bor typ längst ner i skåne, och här finns inte så mkt sånt verkar det som..jag har inte lyckats hitta något,...

en kurs i just det ämne skulle va bra för mig, man är rädd att man lär sig fel lixom..men samtidigt så är väl inget fel, bara det låter gytt mos så är det bra!😎

Link to comment
Dela på andra sajter

mm..jag har också funderat på det, men jag bor typ längst ner i skåne, och här finns inte så mkt sånt verkar det som..jag har inte lyckats hitta något,...

en kurs i just det ämne skulle va bra för mig, man är rädd att man lär sig fel lixom..men samtidigt så är väl inget fel, bara det låter gytt mos så är det bra!😎

Folkuniveritetet här i Malmö har kurser i inspelningsteknik. Det kanske kan vara något att titta närmare på? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förenklat dela in processen i 3 delar: 1 Spela in, 2 Mixa, 3 Mastra.

1 Spela in med producent/ljudtekniker/musiker kan man likna vid en film som spelas in med regissör/filmare/skådespelare.

2 Mixaren är sen ungefär som en klippare inom filmen! En person som ges låtens alla inspelade kanaler och därefter bearbetar detta till färdig låt

men som (oftast) inte får spela in något nytt! Han kan höja gitarren, sänka trummorna, ta bort tamburinen, dränka sången med efterklang o.s.v!

Detta sker ofta i ngt slags samråd med låtskrivare/grupp! När låten sen är klar och i stort sett låter som det som kommer spelas på radio kommer

3 Mastraren in i bilden! Hans uppgift är att finjustera och säkerställa att allt är klart för press men (nuförtiden) kanske egentligen mest ska se till

så att låten låter så högt som möjligt men samtidigt inte ljuder (alltför) dåligt 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...