Jump to content
Annons

Nån som ska sälja nåt?


trancer

Recommended Posts

Vad behöver jag för dator för att mästra utan problem LOGIC 7 .

alltså mac. . jag är sjukt novice, kan INGET om mac. absolut NOLL.

Så ge mig ett tips.. jag ska med lätthet kunna använda 20-30 spår.

Oavsett om det är midi/softsynthar/audiospår . eller om det är blandning

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En Powermac G5 skulle nog funka bra för dig.

Jag har en Powermac G5 2*2.5 GHz och 3 GB ram. I mina största projekt så har jag haft runt 30 audiokanaler, 5-6 mjukvaruinstrument och runt 80 effektplugins. Med en buffert på 256 så har processorbelastningen legat kring 15% med toppar på 25% ungefär. Inget lagg nånstans vare sig i grafiken eller ljudet. Jag använder ett firewireljudkort dessutom (Presonus Firebox).

Edit: Såg att jag har en buffert på 256 och inte på 512 som ja sa

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

En Powermac G5 skulle nog funka bra för dig.

Jag har en Powermac G5 2*2.5 GHz och 3 GB ram. I mina största projekt så har jag haft runt 30 audiokanaler, 5-6 mjukvaruinstrument och runt 80 effektplugins. Med en buffert på 256 så har processorbelastningen legat kring 15% med toppar på 25% ungefär. Inget lagg nånstans vare sig i grafiken eller ljudet. Jag använder ett firewireljudkort dessutom (Presonus Firebox).

Edit: Såg att jag har en buffert på 256 och inte på 512 som ja sa

Fy fan va sjukt.....

Men din burk ligger runt 40-50.000 också om man ska ha den utrustad med logic7.

Problemet är ju det att Cubase fungerar jättebra för mig så länge ja inte har över 15 spår och använder "fel mjukvarusynthar" ...

Tillverkarna kan ju fan inte programmera syntharna längre.

Jag har nu 2.6gb ram och 3ghz cpu ... men det börjar ju hacka efter 10-15 spår beroende på vilka synthar man har . kör jag tex in virtual grand piano som tar 1.2gb i ram för ett enda ljud vilket är helt sjukt , heelt sjukt och säg tex korg legacy collection som oxo är en cpu ätare. osv osv o ... och några audiospår med massa kompression på .... då står min och pendlar mellan 95-100% cpu och 200mb ledigt i ram till slut ... och DÅ snackar vi om att jag får köra 2048 i buffert.

Finns ingen som helst anledning att ha kvar pc .. blir så jävla besviken så det finns inte ... min producerande blir så jävla begränsat så det finns inte! :/

Tänk dig själv. få köra 10 spår, sen göra klart hela låten med bara dom spåren och sen spara ner till en *wav fil för att fortsätta projektet lixom 😮😲🙁😮

Tack för ett jättebra svar!

/Marcus

😎🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En Powermac G5 skulle nog funka bra för dig.

Jag har en Powermac G5 2*2.5 GHz och 3 GB ram. I mina största projekt så har jag haft runt 30 audiokanaler, 5-6 mjukvaruinstrument och runt 80 effektplugins. Med en buffert på 256 så har processorbelastningen legat kring 15% med toppar på 25% ungefär. Inget lagg nånstans vare sig i grafiken eller ljudet. Jag använder ett firewireljudkort dessutom (Presonus Firebox).

Edit: Såg att jag har en buffert på 256 och inte på 512 som ja sa

Fy fan va sjukt.....

Men din burk ligger runt 40-50.000 också om man ska ha den utrustad med logic7.

Problemet är ju det att Cubase fungerar jättebra för mig så länge ja inte har över 15 spår och använder "fel mjukvarusynthar" ...

Tillverkarna kan ju fan inte programmera syntharna längre.

Jag har nu 2.6gb ram och 3ghz cpu ... men det börjar ju hacka efter 10-15 spår beroende på vilka synthar man har . kör jag tex in virtual grand piano som tar 1.2gb i ram för ett enda ljud vilket är helt sjukt , heelt sjukt och säg tex korg legacy collection som oxo är en cpu ätare. osv osv o ... och några audiospår med massa kompression på .... då står min och pendlar mellan 95-100% cpu och 200mb ledigt i ram till slut ... och DÅ snackar vi om att jag får köra 2048 i buffert.

Finns ingen som helst anledning att ha kvar pc .. blir så jävla besviken så det finns inte ... min producerande blir så jävla begränsat så det finns inte! :/

Tänk dig själv. få köra 10 spår, sen göra klart hela låten med bara dom spåren och sen spara ner till en *wav fil för att fortsätta projektet lixom 😳😕🙁😆

Tack för ett jättebra svar!

/Marcus

🤪🤪

Köpte min för 25.000 kr inklusive moms för snart ett år sedan, minnena kostade väl 2000 ungefär (kingston 2*1GB).

Kör med Logic Express 7 som med studentrabatt kostar 1500.

Kör mest de medföljande instrumenten och pluggarna dock så ja vet inte hur mycket snålare dom är. Enda mjukvaruinstrumenten ja använder förutom dom medföljande är DFHS och DFH C&V och dom käkar minne som bara den, rätt lugnt nu dock när jag just köpt extra minnen. Dom har man ju väldigt sällan mer än en aktiverad av samtidigt.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju nämna att jag i regel har både Safari och MSN (och ibland även BitTorrent men de kanske man inte får säga här 😕 ) igång även när ja spelar in och mixar.

Sen använder ja dubbla skärmar fast de belastar kanske bara grafikkortet?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag bara undrar, en mjukvarusynth med massiva samplingar tar väl lika mycket RAM-minne på en Mac som på en PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag bara undrar, en mjukvarusynth med massiva samplingar tar väl lika mycket RAM-minne på en Mac som på en PC?

Skulle tro de, däremot kanske det kan finnas annat som snor minne på en pc som man slipper på en mac.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...