Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har stött på ett prblem i Cubase. Det går bra att spela in på en kanal. Jag kan få ner latency till 2ms. När jag spelar in på en annan kanal samtidigt som jag lyssnar på första kanalen kommer det bli otajt troligtvis pga av latencyn när jag lyssnar på dem ihop, men 2 ms ska ju inte vara så mycket så vad ska jag göra för få ihop det tajt?Snälla?

Annons
Postat

jag kan inte tillräckligt om detta, vilket det inte verkar vara så många andra som kan heller..

Men testa att öka latency till 5ms? Så kanske CPU'n belastas "lagom" mycket och du får lite mer tajt inspelning..

Långschått

Postat (redigerat)
När jag spelar in på en annan kanal samtidigt som jag lyssnar på första kanalen kommer det bli otajt troligtvis pga av latencyn när jag lyssnar på dem ihop

Nej, ASIO-drivrutinen rapporterar 2ms latency till Cubase som automatiskt kompenserar tiden så spåren hamnar i synk.

Så det här ska du inte oroa dig för.

Välkommen till forumet förresten!

Redigerat av Linus
Postat

Tackar tackar känns skönt att vara här.

Försökte ändra till 10 ms blev lite bättre, men jag tänkte på om det går att ändra efteråt man har spelat in på flera kanaler så det blir tajt?

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Om du har en latency på 2 ms så kan du nog vara lugn för att du inte kommer att uppleva det som otajt. Det blir ju inte 2 + 2 + 2 + 2 ms för varje spår du spelar in liksom...

Och som Linus sade - de flesta mjukvaror och drivrutiner har inbyggd kompensation för fördröjning i pluggar etc.

Upplever du att det känns obekvämt?

2 ms är inte mycket - det är under den osynk du har mellan instrument nä du spelar live eller i replokal, p g a att ljudet inte tar sig fram så snabbt.

1 meter mellan stärkare och öra = ca 3 ms. 2 meter ca 6 ms.

//nemo

Mindjive (oregistrerad)
Postat

en annan sak som kan vara bra att veta är Haaz-effekten.

Om två ljud kommer inom loppet av ca 20 ms och lägre så kommer hjärnan att slå ihop dessa till ett och samma ljud. Vi kan inte uppfatta tidsskillnaden emellan ljuden.

Går det över 20 ms exempelvis om du spelar in 2 trummor eller liknande och den andra trumman kommer 20 ms efter det första slaget så kommer du uppleva "flam". Alltså två ljud, under 20 ms (ca) så kommer du tro att det är ett ljud enbart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.