leaf Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Har funderingar pĂ„ att köra Sonar istĂ€llet för Cubase nĂ€r jag byter fron Mac och Logic. Hur Ă€r det med VST synthpluggar och dylikt, fungerar det lika bra som med Cubase och gĂ„r det att fĂ„ ner latencyn lĂ„gt? Ă€r allergisk mot latency över 7ms. Hur Ă€r det att jobba med Sonar? lĂ€ttjobbat? stabilt? Ă€r synthpluggarna nĂ„got att ha? Behöver lite svar innan jag slĂ€nger ut pengarna. Tackar pĂ„ förhand för svar! đ
Henkera Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Jag har en testversion och en dator ganska fullproppad med brÄte som kan skapa massa bekymmer. Jag kör reason utan problem som iof Àr oerhört stabilt och kanske inte Àr en bra jÀmförelse, men nÀr jag kör Sonar 5 sÄ hÀnger det sig med jÀmna mellanrum. Vst-stödet har jag inte utforskat sÄ mycket, jag har inte ens hittat funktionen med att göra sequenser spÄr som styr vst-instrumenten, den biten verkar Cubase SX ha mer överskÄdlighet. Jag rekomenderar att ta hem trial-version pÄ bÄda. SjÀlv försöker jag hitta nÄtt enklare men som har lika bra vst-stöd som cubase.
Vallhagen Postat 26 mars 2006 Postat 26 mars 2006 Hur Ă€r det att jobba med Sonar? lĂ€ttjobbat? stabilt? Ă€r synthpluggarna nĂ„got att ha? 1. Enkelt och trevligt. LĂ„g igĂ„ngsĂ€ttningströskel 2. yep, lĂ€ttjobbat 3. Ja det tycker jag nog. Jag installerade 5an alldeles nyss som ersĂ€ttare för min tidigare v.3, och jag upplever det bĂ€ttre/stabilare. 4. Eftersom jag inte Ă€r synthnisse sjĂ€lv, sĂ„ ska du salta mina Ă„sikter om instrumenten, men jag tycker bĂ„de Pentagon och PsynII Ă€r helfrĂ€cka. Men igen; hĂ€r bör nĂ„n annan tycka till. De medföljande effektpluggarna frĂ„n Sonitus och konvulsionsreverbet Ă€r nog sĂ„ bra det kan bli - om man tĂ€nker "medföljande pluggar" och jĂ€mför olika program. Och sĂ„ fĂ„r man ju med v-vokal, som Ă€r en vĂ€rdig utmanare till Melodyne (just nĂ€r det gĂ€ller v-vokal sĂ„ debatteras dock stabilitet; man fĂ„r vara lite försiktig. Eller sjunga rent och skita i att anvĂ€nda den). Sonar fixar bĂ„de DX och VST. En funktionsmĂ€ssig direktjĂ€mförelse mellan Sonar och Cubase vinner nog Sonar idag. Sonar Ă€r oxĂ„ billigare. LĂ€s alla fĂ€rska trĂ„dar hĂ€r under Sonardelen, de svarar pĂ„ en del. Hallelujah, fan đ /Bengan
android Postat 27 mars 2006 Postat 27 mars 2006 HĂ„ller med Vallhagen, inga problem alls! đ Ăr inte heller rĂ€tt person att döma mjukvarusyntharna (eftersom jag bara kör med hĂ„rdvara), men de medföljande effekterna Ă€r bra, enligt recension i Studio (och/eller MM) Ă€r de klart bĂ€ttre Ă€n de som följer med Cubase! NĂ€r det gĂ€ller latency, sĂ„ beror den vĂ€l frĂ€mst pĂ„ ljudkortet. Jag kan köra med 2ms utan problem med mitt ESI Juli@.
fajser Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 Jag har kört Sonar sedan 3:an, har 5PE idag och tycker att det funkar dunder. De gÄnger problem har dykt upp i samband med uppdateringar o liknande Àr Cakewalk ofta snabba med uppdateringar och Àr dessutom relativt aktiva pÄ deras supportforum. Jag har ingen större erfarenhet av Cubase men anser ÀndÄ att Sonar Àr mycket lÀttarbetat. Framförallt de senaste versionerna har fokuserat mycket pÄ arbetsflödet som nu Àr mycket smidigt. Med bra drivrutiner kan du fÄ ner latencyn rejÀlt, jag tror inte Cubase smiskar Sonar pÄ den punkten dÄ man dessutom kan vÀlja mellan WDM- och ASIO-drivrutiner. Vad gÀller syntarna sÄ Àr PSYN2 & Pentagon helt OK. PSYN2 Àr rÀtt kul och kan lÄta riktigt skitigt, Pentagon Àr en klassiker vid det hÀr laget som fortfarande stÄr sig vÀl. LÄter analogt. För övrigt följer de flesta effekter med man kan tÀnkas behövas. Det som saknas direkt ur lÄdan Àr sidechain-kompressor och Vocoder. Jag kan vÀl nÀmna att jag efter ett tags SonaranvÀndande sÄlde alla mina externa syntar och kör idag enbart pÄ mjukvarusynthar/pluggar, bÄde DXi och VST. Det fungerar alldeles utmÀrkt.
dede Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 Kan bara rekomendera! Externa Vst syntar funkar bra i femman Àven om de har nÄgra Är pÄ nacken. Upplever inga (olösbara) problem alls. Dock krÀvs en hyffsad dator.
MusicGene Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 5an Àr kanon tycker jag. Mycket smarta funktioner och lÀtt att hantera bÄde audio och midi.
fajser Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Jag bestÀllde Sonar frÄn USA, frÄn http://www.music123.com/Cakewalk-Sonar-5-i248096.music . Mycket billigare och inget trubbel, Àven om man fick betala nÄgra hundringar i tullkostnader. Att uppgradera i Sverige var heller inga problem. Edit: MÄnga anvÀndare hade problem med 5:an, 5.01 slÀpptes och löste en del av dessa. Sedan slÀpptes 5.+ en beta pÄ VST-adaptern och det fixade Ànnu fler. SÄ nu funkar 5:an bra. Redigerat 17 juni 2006 av fajser
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.