Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderingar pÄ att köra Sonar istÀllet för Cubase nÀr jag byter fron Mac och Logic.

Hur Àr det med VST synthpluggar och dylikt, fungerar det lika bra som med Cubase och gÄr det att fÄ ner latencyn lÄgt? Àr allergisk mot latency över 7ms.

Hur Àr det att jobba med Sonar? lÀttjobbat? stabilt? Àr synthpluggarna nÄgot att ha?

Behöver lite svar innan jag slÀnger ut pengarna.

Tackar pĂ„ förhand för svar! 😉

Annons
Postat

Jag har en testversion och en dator ganska fullproppad med brÄte som kan skapa massa bekymmer. Jag kör reason utan problem som iof Àr oerhört stabilt och kanske inte Àr en bra jÀmförelse, men nÀr jag kör Sonar 5 sÄ hÀnger det sig med jÀmna mellanrum. Vst-stödet har jag inte utforskat sÄ mycket, jag har inte ens hittat funktionen med att göra sequenser spÄr som styr vst-instrumenten, den biten verkar Cubase SX ha mer överskÄdlighet.

Jag rekomenderar att ta hem trial-version pÄ bÄda. SjÀlv försöker jag hitta nÄtt enklare men som har lika bra vst-stöd som cubase.

Postat
Hur Àr det att jobba med Sonar? lÀttjobbat? stabilt? Àr synthpluggarna nÄgot att ha?

1. Enkelt och trevligt. LÄg igÄngsÀttningströskel

2. yep, lÀttjobbat

3. Ja det tycker jag nog. Jag installerade 5an alldeles nyss som ersÀttare för min tidigare v.3, och jag upplever det bÀttre/stabilare.

4. Eftersom jag inte Àr synthnisse sjÀlv, sÄ ska du salta mina Äsikter om instrumenten, men jag tycker bÄde Pentagon och PsynII Àr helfrÀcka. Men igen; hÀr bör nÄn annan tycka till. De medföljande effektpluggarna frÄn Sonitus och konvulsionsreverbet Àr nog sÄ bra det kan bli - om man tÀnker "medföljande pluggar" och jÀmför olika program. Och sÄ fÄr man ju med v-vokal, som Àr en vÀrdig utmanare till Melodyne (just nÀr det gÀller v-vokal sÄ debatteras dock stabilitet; man fÄr vara lite försiktig. Eller sjunga rent och skita i att anvÀnda den).

Sonar fixar bÄde DX och VST.

En funktionsmÀssig direktjÀmförelse mellan Sonar och Cubase vinner nog Sonar idag. Sonar Àr oxÄ billigare.

LÀs alla fÀrska trÄdar hÀr under Sonardelen, de svarar pÄ en del.

Hallelujah, fan 😛

/Bengan

Postat

HĂ„ller med Vallhagen, inga problem alls! 😎

Är inte heller rĂ€tt person att döma mjukvarusyntharna (eftersom jag bara kör med hĂ„rdvara), men de medföljande effekterna Ă€r bra, enligt recension i Studio (och/eller MM) Ă€r de klart bĂ€ttre Ă€n de som följer med Cubase!

NÀr det gÀller latency, sÄ beror den vÀl frÀmst pÄ ljudkortet. Jag kan köra med 2ms utan problem med mitt ESI Juli@.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Jag har kört Sonar sedan 3:an, har 5PE idag och tycker att det funkar dunder. De gÄnger problem har dykt upp i samband med uppdateringar o liknande Àr Cakewalk ofta snabba med uppdateringar och Àr dessutom relativt aktiva pÄ deras supportforum.

Jag har ingen större erfarenhet av Cubase men anser ÀndÄ att Sonar Àr mycket lÀttarbetat. Framförallt de senaste versionerna har fokuserat mycket pÄ arbetsflödet som nu Àr mycket smidigt.

Med bra drivrutiner kan du fÄ ner latencyn rejÀlt, jag tror inte Cubase smiskar Sonar pÄ den punkten dÄ man dessutom kan vÀlja mellan WDM- och ASIO-drivrutiner.

Vad gÀller syntarna sÄ Àr PSYN2 & Pentagon helt OK. PSYN2 Àr rÀtt kul och kan lÄta riktigt skitigt, Pentagon Àr en klassiker vid det hÀr laget som fortfarande stÄr sig vÀl. LÄter analogt. För övrigt följer de flesta effekter med man kan tÀnkas behövas. Det som saknas direkt ur lÄdan Àr sidechain-kompressor och Vocoder.

Jag kan vÀl nÀmna att jag efter ett tags SonaranvÀndande sÄlde alla mina externa syntar och kör idag enbart pÄ mjukvarusynthar/pluggar, bÄde DXi och VST. Det fungerar alldeles utmÀrkt.

Postat

Kan bara rekomendera! Externa Vst syntar funkar bra i femman Àven om de har nÄgra Är pÄ nacken. Upplever inga (olösbara) problem alls. Dock krÀvs en hyffsad dator.

Postat

5an Àr kanon tycker jag. Mycket smarta funktioner och lÀtt att hantera bÄde audio och midi.

Postat (redigerat)

Jag bestÀllde Sonar frÄn USA, frÄn http://www.music123.com/Cakewalk-Sonar-5-i248096.music .

Mycket billigare och inget trubbel, Àven om man fick betala nÄgra hundringar i tullkostnader. Att uppgradera i Sverige var heller inga problem.

Edit:

MÄnga anvÀndare hade problem med 5:an, 5.01 slÀpptes och löste en del av dessa. Sedan slÀpptes 5.+ en beta pÄ VST-adaptern och det fixade Ànnu fler. SÄ nu funkar 5:an bra.

Redigerat av fajser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.