Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderingar på att köra Sonar istället för Cubase när jag byter fron Mac och Logic.

Hur är det med VST synthpluggar och dylikt, fungerar det lika bra som med Cubase och går det att få ner latencyn lågt? är allergisk mot latency över 7ms.

Hur är det att jobba med Sonar? lättjobbat? stabilt? är synthpluggarna något att ha?

Behöver lite svar innan jag slänger ut pengarna.

Tackar på förhand för svar! 😉

Annons
Postat

Jag har en testversion och en dator ganska fullproppad med bråte som kan skapa massa bekymmer. Jag kör reason utan problem som iof är oerhört stabilt och kanske inte är en bra jämförelse, men när jag kör Sonar 5 så hänger det sig med jämna mellanrum. Vst-stödet har jag inte utforskat så mycket, jag har inte ens hittat funktionen med att göra sequenser spår som styr vst-instrumenten, den biten verkar Cubase SX ha mer överskådlighet.

Jag rekomenderar att ta hem trial-version på båda. Själv försöker jag hitta nått enklare men som har lika bra vst-stöd som cubase.

Postat
Hur är det att jobba med Sonar? lättjobbat? stabilt? är synthpluggarna något att ha?

1. Enkelt och trevligt. Låg igångsättningströskel

2. yep, lättjobbat

3. Ja det tycker jag nog. Jag installerade 5an alldeles nyss som ersättare för min tidigare v.3, och jag upplever det bättre/stabilare.

4. Eftersom jag inte är synthnisse själv, så ska du salta mina åsikter om instrumenten, men jag tycker både Pentagon och PsynII är helfräcka. Men igen; här bör nån annan tycka till. De medföljande effektpluggarna från Sonitus och konvulsionsreverbet är nog så bra det kan bli - om man tänker "medföljande pluggar" och jämför olika program. Och så får man ju med v-vokal, som är en värdig utmanare till Melodyne (just när det gäller v-vokal så debatteras dock stabilitet; man får vara lite försiktig. Eller sjunga rent och skita i att använda den).

Sonar fixar både DX och VST.

En funktionsmässig direktjämförelse mellan Sonar och Cubase vinner nog Sonar idag. Sonar är oxå billigare.

Läs alla färska trådar här under Sonardelen, de svarar på en del.

Hallelujah, fan 😛

/Bengan

Postat

Håller med Vallhagen, inga problem alls! 😎

Är inte heller rätt person att döma mjukvarusyntharna (eftersom jag bara kör med hårdvara), men de medföljande effekterna är bra, enligt recension i Studio (och/eller MM) är de klart bättre än de som följer med Cubase!

När det gäller latency, så beror den väl främst på ljudkortet. Jag kan köra med 2ms utan problem med mitt ESI Juli@.

• 2 månader senare...
Postat

Jag har kört Sonar sedan 3:an, har 5PE idag och tycker att det funkar dunder. De gånger problem har dykt upp i samband med uppdateringar o liknande är Cakewalk ofta snabba med uppdateringar och är dessutom relativt aktiva på deras supportforum.

Jag har ingen större erfarenhet av Cubase men anser ändå att Sonar är mycket lättarbetat. Framförallt de senaste versionerna har fokuserat mycket på arbetsflödet som nu är mycket smidigt.

Med bra drivrutiner kan du få ner latencyn rejält, jag tror inte Cubase smiskar Sonar på den punkten då man dessutom kan välja mellan WDM- och ASIO-drivrutiner.

Vad gäller syntarna så är PSYN2 & Pentagon helt OK. PSYN2 är rätt kul och kan låta riktigt skitigt, Pentagon är en klassiker vid det här laget som fortfarande står sig väl. Låter analogt. För övrigt följer de flesta effekter med man kan tänkas behövas. Det som saknas direkt ur lådan är sidechain-kompressor och Vocoder.

Jag kan väl nämna att jag efter ett tags Sonaranvändande sålde alla mina externa syntar och kör idag enbart på mjukvarusynthar/pluggar, både DXi och VST. Det fungerar alldeles utmärkt.

Postat

Kan bara rekomendera! Externa Vst syntar funkar bra i femman även om de har några år på nacken. Upplever inga (olösbara) problem alls. Dock krävs en hyffsad dator.

Postat (redigerat)

Jag beställde Sonar från USA, från http://www.music123.com/Cakewalk-Sonar-5-i248096.music .

Mycket billigare och inget trubbel, även om man fick betala några hundringar i tullkostnader. Att uppgradera i Sverige var heller inga problem.

Edit:

Många användare hade problem med 5:an, 5.01 släpptes och löste en del av dessa. Sedan släpptes 5.+ en beta på VST-adaptern och det fixade ännu fler. Så nu funkar 5:an bra.

Redigerat av fajser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.