Jump to content
Annons

Brumm i min ASUS

Recommended Posts

Nordelectro (oregistrerad)
Postat

Jag köpte en bärbar ASUS för inte så länge sen för att använda att spela softsyntar live. Den funkar riktigt bra, har igentligen bara ett problem. Det är att den brummar när man kopplar in den i ett PA... Slitar jag ut strömmen ur datorn så slutar det. Kunnigt folk som jag pratar med säjer att det är stömfördelaren i datorn som är för dålig.

Finns det någon smart lösningen på problemet?

Går det att byta ut stömfördelaren i datorn?

Har någon nått bra tips?

/Rob

Annons
Postat

Nä det är jordbrum. Dvs moderkortet är inte isolerat tillräckligt bra från strömaggregatet. Koppla datorn till ett ojordat uttag (fixa en gammal ojordad förgreningsdosa eller förlängningssladd). Du kanske behöver fila till kontakten på förgreningsdosan för att den ska passa i ett nytt jordat uttag, men vafan, du är väl händig?

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmm, jordbrum. Ligger då nollan på likströmmen förbunden med jorden? Då kan jag tänka mig att det finns en spänningsskillnad därimellan.

Ett annat tips är att nätagget lämnar en överlagrad växelspänning på likströmmen, p g a att den inte är ordentligt glättad.

Pular man hemma kan en stor elektrolytkondensator hjälpa...

Har haft samma problem med nätagg till stompboxar...

---

PS. Vad är en strömfördelare?

//nemo

Redigerat av captain nemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.