Jump to content
Annons

VST - Har problem med fördröjning


don vercetti

Recommended Posts

Tjena.

Jag är nybörjare och skapar musik med datorn. Dock har jag stött på problem, för då jag trycker ner en tangent på min keyboard för att höra VST-ljudet strömma ur högtalarna, dröjer det ungefär en halv sekund innan ljudet hörs. Detta skapar problem när jag vill spela in live med VST.

Jag har, efter en sökning på forumet, stött på ordet "latency" överallt, och förstår att det förmodligen har något med mitt problem att göra. Men vad är latency för något? Hur kan jag lösa mitt problem?

Väldigt tacksam för svar 😳

Redigerat av don vercetti
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I korthet är latencyn den tid som drivrutinen tar på sig att tänka ut vad som ska hända med insignalen innan ljudkortet ger en utsignal.

Oftast kan du välja en ny drivrutin och/eller ställa in latencyn så att ditt problem försvinner. Dock var det så länge sedan jag körde Cubase VST att jag inte kommer ihåg var man gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? På ditt ljudkort ska du nämligen kunna ställa in vilken latency du vill ha. Ett bra ljudkort möjliggör ofta lägre latency.

Vilket program använder du? I ditt program ska du kunna välja vilken driver du vill använda för in- och utljud.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah okej, tack 😄.

Jag ska prova Asion.

Förresten, vad är meningen med Latencyn? Varför är den inte låg som standard? Har det något med ljudkvaliteten att göra?

Någon här på forumet sa att Latency 5 är lagom. Så om man har Latency 1, spelas då ljudet innan man trycker på tangenten? 😎

Redigerat av don vercetti
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...