Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena.

Jag är nybörjare och skapar musik med datorn. Dock har jag stött på problem, för då jag trycker ner en tangent på min keyboard för att höra VST-ljudet strömma ur högtalarna, dröjer det ungefär en halv sekund innan ljudet hörs. Detta skapar problem när jag vill spela in live med VST.

Jag har, efter en sökning på forumet, stött på ordet "latency" överallt, och förstår att det förmodligen har något med mitt problem att göra. Men vad är latency för något? Hur kan jag lösa mitt problem?

Väldigt tacksam för svar 😳

Edited by don vercetti
Annons
Posted

I korthet är latencyn den tid som drivrutinen tar på sig att tänka ut vad som ska hända med insignalen innan ljudkortet ger en utsignal.

Oftast kan du välja en ny drivrutin och/eller ställa in latencyn så att ditt problem försvinner. Dock var det så länge sedan jag körde Cubase VST att jag inte kommer ihåg var man gjorde det.

Posted

Vad har du för ljudkort? På ditt ljudkort ska du nämligen kunna ställa in vilken latency du vill ha. Ett bra ljudkort möjliggör ofta lägre latency.

Vilket program använder du? I ditt program ska du kunna välja vilken driver du vill använda för in- och utljud.

Mvh / djonas

Posted

Jag har "SoundBlaster Live! 24-bit", och Cubase SX. Fast jag har inte installerat Cubase ännu, så just nu leker jag i Orion Platinum 6.2 (trial version).

Så, det finns flera olika drivrutiner till kortet?

Posted (edited)

Ah okej, tack 😄.

Jag ska prova Asion.

Förresten, vad är meningen med Latencyn? Varför är den inte låg som standard? Har det något med ljudkvaliteten att göra?

Någon här på forumet sa att Latency 5 är lagom. Så om man har Latency 1, spelas då ljudet innan man trycker på tangenten? 😎

Edited by don vercetti