Jump to content
Annons

Döende dvd-brännare


surikatmamma

Recommended Posts

Hallå

På min dator har jag en dvd-läsare och en dvd-brännare, som följde med datorn. För ungefär ett halvår sen fixade jag nytt ljudkort (EMU 1820) och började använda datorn för att spela in musik. Ungefär i den här vevan började min dvd-brännare strula, det blev ofta fel när jag brände skivor.

Men nu har den lagt av nästan helt, ungefär varannan gång man startar datorn kan man trycka ut cd-luckan och stänga den, men inte igen. För att få ut en skiva man stoppat i måste man alltså starta om datorn och hålla tummarna. Det finns dock ingen mening med att stoppa in skivor i den eftersom den inte läser dem.

Öppnar man Den här datorn eller Enhetshanteraren så finns inte ens brännaren där, så det är svårt att installera nya drivrutiner. Och nu har den vanliga dvd-läsaren också börjat fungera illa, då den på något sätt verkar ha blivit övertagen av DaemonTools (program som emulerar cd/dvd-läsare). När jag högerklickar på den på Den här datorn får jag upp alternativet "Mount Image" som ju bara finns på emulerade läsare. Det ska tilläggas att jag inte ens har DaemonTools installerat längre, och har tagit bort alla läsare jag skapat.

Kan det hjälpa att koppla ur dvd-läsaren och -brännaren och koppla in dem igen tror ni?

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Bumpar den här tråden för att problemet gjorde sig påmint igen igår när jag skulle lägga in samplingar från en skiva. Jag kan öppna luckan på både brännare och läsare, men de läser inte skivor man stoppar i och syns inte i "Den här datorn", där det brukar stå "dvd-läsare (g:)" finns det inget alltså. Både läsare och brännare syns dock i enhetshanteraren.

Så jag upprepar min fråga, kommer det hjälpa att koppla ur och koppla in igen tror ni? Eller kanske avinstallera drivrutiner och installera dem igen? Eller båda? Vill gärna veta vad jag ska göra när jag öppnar datorn så jag inte börjar pilla på måfå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kommer säkert och hjälpa. Det låter som ett fel jag har varit med om flera gånger och det beror på att Flatkabeln (den breda och tunna) kabeln kan ha hoppat ur eller sitter löst. Testa och öppna schassiet och kolla om kabeln sitter ordentligt i både moderkortet och läsaren. Om den gör det och inte funkar ändå så är det säkert fel på kapeln eller platserna. Om du kollar på flatkabeln underifrån så ser du att det sitter en massa pinnar där. Kolla om det är någon såda som är böj så att den inte går ine eller har gått av. Om någaon pinne har gått av kan det orsaka att datorn inte hittar på den.Som var ditt problem i det här fallet om jag förstått dig rätt.

Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...