Jump to content
Annons

Bygga relativt seriöst trumrum.Att tänka på?


dalachriser

Recommended Posts

Hejsan,är i full fart att hitta en bra lokal för att spela in trummor och percussion.Har fått ett riktigt sug efter att spela in trumljuden jag hör i mitt huvud men tyvärr inte riktigt får till pga för dåliga lokaler. 😳

För att ge en bild av vad jag vill ha för ljud så ska jag förklara snabbt.Jag vill INTE ha en massa reverb,utan ett så torrt ljud som möjligt, utan att det på nåt sätt låter för sterilt.

Jag använder mig av 3-miksvarianten ( 😱 ) dvs, 2 overhead och en bastrummik. Trummorna ska fungera för jazzinspirerad D'n'B,Triphop,Lounge etc med mycket rhodes,kontrabas osv. Percussioninstrumenten jag använder är Tablas,Tombek,Djembe och alla möjliga sorts skrammelknippen.

Trumsetet i sig är mycket välstämt och låter väldigt bra.

Mikrofoner,preamps och ljudkort kommer ifrån Earthworks,Line Audio Design (tack Claes) och Metric Halo.

Vad jag skulle uppskatta att få hjälp med är storleken på rummet,akustikbehandling,val av material,länkar med info etc etc.

Har absolut inga problem med att sätta på mig snickarbyxorna och sänka tak,bygga diffusorer eller vad det nu kan vara. 🙂

Budgeten är inom musikernivå,hehe, dvs i form av 1000kr en månad och 3000kr nästa månad osv.Så jag kommer förbättra rummet så fort kosingen kommer in.

Nu kanske jag har skrivit mer än vad som behövs för att bygga ett trumrum,men hellre för mycket än för lite. 🙂

Mvh //dala

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Då får du priser här mellan tummen å pekfingret... Gips kostar ca 25 spänn kvadraten....REglar i trä kostar säg 9 spänn metern..i plåt kostar de 15...du kommer fort upp i 1000 spänn...En gispväggkostar ca 500/löpmeter om du har en takhöjd på 2.5 meter...Så säjva cashen å gör rubbet på en gång... Det är ett tips från coachen...

Dimensionering är en anna pilsner...men stort borde det vara..3:4:5 principen funkar men kräver en del takhöjd...2,5:3,30 och 4,1 är ok mått...bättre än ingenting men det där kan nog andra utreda bättre än vad jag kan då jag å trummor inte är vänner på något sätt...Men jag kan tänka mig att du skall ha en första resonansfrekvens i rummet under 40 hz och det kräver en tak höjd på runt 4 meter....Eller e jag helt ute å cyklar nu??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren.

Vogel: Jag letar just nu efter en bra lokal. Problemet jag har är att jag inte vet vad som är det "bästa" för ett trumset. Ska det vara 4x6x3m? större än det? mindre än det?

Rummet ska endast akustikbehandlas.

Apropå budgeten så kommer jag att tex satsa på taket först,sedan spara ihop till väggarna etc. Men målet är att inom ett halvår förhoppningsvis få ett sjuhelsikes bra trumrum. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vogel: Jag letar just nu efter en bra lokal. Problemet jag har är att jag inte vet vad som är det "bästa" för ett trumset. Ska det vara 4x6x3m? större än det? mindre än det?

Rummet ska endast akustikbehandlas.

Aha. Mitt inspelningsrum är lite oregelbundet men cirka 15 kvm golvyta och 4 m i tak. Jag tycker att det funkar fint för trummor. Mitt nästa byggprojekt blir att klä in väggarna och taket med perforerad träpanel, enligt Helmholzprincipen. Rummet låter lite sunkigt och jag vill ha bort lite 300-500 Hz. Jag skulle rekommendera dig att först hitta en lokal som du inte behöver ljudisolera så mycket, och som är så stor du har råd med. Någorlunda takhöjd ger större valmöjligheter. Sedan föreslår jag bara att du börjar spela in, lyssna, och utifrån det bestämma vad du vill ändra på i din lokal.

En fiffig grej om lokalen är stor nog är att göra en del helt dämpad och en del väldigt reflekterande (och ev en del lite mittemellan). På så sätt kan du variera ljudet genom att bara flytta runt instrumenten. I mitt rum har jag gjort en heldämpad hörna med ett utskjutande tak (även detta dämpat).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Har ev en lokal med 3,5m i takhöjd och ca 5x4m. Om jag nu hyr den, så tänkte jag börja med att bygga väggarna i 12 graders lutning som tydligen tar bort lite stående vågor, sedan bygger jag basabsorbenter i hörnorna samt lite absorbering på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...