bohm Postat 8 februari 2006 Anmäl Dela Postat 8 februari 2006 (redigerat) Jag vet att det har varit uppe på tapeten, men jag har inte riktigt fattat vad mastring är. (alltså "slutmastring") Skivor som spelas in och produceras i sverige skickas till LA för att mastras,,, jag menar hur svårt är det att höja lite nivåer i sounforge... har man ju gjort massor av gånger... måste det skickas halva jorden runt för at bli bra?? Vad är skillnaden mellan att hemma pula med soundforge och "på riktigt" mastra? Använder dom andra program? Vad exakt gör dom? Det man skickar till dom är det det nermixen som man har från cubase eller ska man skicka en version som man har komremerat, normalized, DC-adjust... m.m, (jag menar ska man pressa ljuden i tex suondforge, wave-edit eller dyl innan man skickar det??? Confused??? 😆🙂 Redigerat 8 februari 2006 av bohm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Antevante Postat 8 februari 2006 Anmäl Dela Postat 8 februari 2006 (redigerat) jag menar hur svårt är det att höja lite nivåer i sounforge... Haha, nej det är inte så svårt! Redigerat 8 februari 2006 av Antevante Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 8 februari 2006 Anmäl Dela Postat 8 februari 2006 Inte för att vara spydig. Men vet man inte vad mastring innebär så bör man nog låta någon annan mixa också om man vill få ett bra resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bohm Postat 8 februari 2006 Trådstartare Anmäl Dela Postat 8 februari 2006 (redigerat) Om man är "hemmapulare", precis som de flesta är här på forumet (skulle kunna tänka mig att även du är det) så anlitar man inte producenter, mastrare m.m. utan man gör saker och ting själv. Vore roligt att veta vad en professionell mastrare gör. Det låter som att du vet vad en sådan gör och det skulle vara intressant om du delgav oss arbetsuppgifterna som en mastrare har. Det är ju faktiskt så att musik spelas in i en del av världen, sedan produceras, och slutligen skickas det för mastring... Mastring är inte ovanligt att det sker i en helt annan del av världen än där det spelades in. Varför gör man det? det är ju tämligen kostsamt... jag menar.. spela in och producera fattar jag ... men mastrings-biten har jag inte fattar.... du kanske är snäll och berättar det för mig? Redigerat 9 februari 2006 av bohm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 9 februari 2006 Anmäl Dela Postat 9 februari 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Mastering Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
giggsy Postat 9 februari 2006 Anmäl Dela Postat 9 februari 2006 Vet inte om jag ens törs länka till den här tråden men jag chansar. https://www.studio.se/index.php?showtopic...l=mastring&st=0 Gräv dig igenom den så bör du hitta nåt matnyttigt bland allt tjafs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 12 februari 2006 Anmäl Dela Postat 12 februari 2006 Känns som jag sagt mitt i ämnet i år... 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 12 februari 2006 Anmäl Dela Postat 12 februari 2006 orkar inte gå in i länkarna här ovan men en sak är säker: Det finns en anledning till att saker som är mastrade under överinseende av en erfaren tekniker som sysslat med just denna konst i åratal låter sjuhundra resor bättre än vad de flesta hemmapulare någonsin kan åstadkomma,ett obestridligt faktum vill säga- å andra sidan kan man få det att låta riktigt bra om man blir haj på sin hemmakonst, och lär sig utav just tips och egna erfarenheter som man kan finslipa under rätt omständigheter--dock ej en allmängiltig regel-finns för många som tror att dom är tekniker/studioproffs mm... Det är oftast ett stort gap emellan dessa 2 världar-kan de flesta skriva under på! Finns en del härliga historier om detta att läsa om i tidningen MIX Magazine som har websidor med många bra trådar i ämnet-det viktigaste som de enormt kunniga mastering-gurus borta i LA säger idag till "vanliga" ljudtekniker i studios världen över (vi pratar PRO-nivå,mkt duktiga sådana) är att de mastrar/premastrar ALLDELES för höga nivåer i det s.k. LJUDKRIGET,vilket förstör DYNAMIKEN som är en vital del utav musiken vi lyssnar på! Alltså-håll nere lite grann alla därute,jämför med en skiva fr. 80-90-talet och idag så hör ni hur mycket högre allt blivit--totalt förkastligt och tröttsamt för öronen som är det viktigaste vi har i dessa sammanhang* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.