Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har precis varit och köpt en m-audio ozonic midi-kontrollbord med inbyggt ljudkort som jag kopplat till min laptop via firewire. Jag får utslag i Cubase SX när jag trycker på tangenterna på midibordet, men det hörs inget i hörlurarna som jag kopplat till midibordet. Vad kan det bero på? Det är första gången jag pysslar med såna här grejer som ni kanske märker. 😄

Annons
Postat
Hej!

Jag har precis varit och köpt en m-audio ozonic midi-kontrollbord med inbyggt ljudkort som jag kopplat till min laptop via firewire. Jag får utslag i Cubase SX när jag trycker på tangenterna på midibordet, men det hörs inget i hörlurarna som jag kopplat till midibordet. Vad kan det bero på? Det är första gången jag pysslar med såna här grejer som ni kanske märker. 😄

Du får nog gå in under Device setup i Cubase och routa om ljudet skulle jag tro.. Testa att koppla in lurarna i ditt interna ljudkort för att höra om nåt hörs där..

I Cubase under menyn "Devices" ->"Device setup" så hittar du VST Audiobay.. Kolla vad VST outputs är kopplade mot för ljudkort...

Postat

hmmm, det hörs inte nåt när jag pluggar in det i datorns luruttag heller, och under VST-audiobay har jag "m-audio FW ASIO". Under VST-outputs ligger fyra olika portar; Ozonic Analog Out 1/2 L, Ozonic Analog Out 1/2 R, Ozonic Analog Out 3/4 L och Ozonic Analog Out 3/4 R, precis som dom heter default. Rätt ljudkort verkar det ju vara iaf. Man ska väl inte behöva göra nåt mer än att installera drivrutinerna för ljudkortet, lägga till det under "VST audiobay" och plugga i firewire-kontakten?

Postat

Näe.. då ska det ju funka ja. Bara att trycka "F11" och välja synt då.. t.ex A1... det är säkert MIDI signalerna du ser blinka då du slår på keyboarden men du har inte nåt instrument kopplat att göra ljudet för MIDI signalerna ännu 😄

Postat

ok, nu börjar jag förstå lite mer tror jag. Själva midi-bordet i sig själv skapar inga ljud, utan jag måste lägga till ett VST-instrument. Men hur får jag igång mic:en som jag kopplat till ljudkortet i midibordet då?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.