Jump to content
Annons

Låtskrivare och försörjning


YellowStudio

Recommended Posts

Finns här någon snäll själ som kan reda ut begreppen?

Jag har sökt lite här på forumet och på internet, men är fortfarande osäker på hur en låtskrivare tjänar pengar. Att man delar med förlag och textförfattare förstår jag och att man får pengar för spelade minuter i radio och liknande. iofs inte hur mycket?

Det jag undrar över är t.ex vid ett skivsläpp. Får då låtskrivaren någon slags royalty eller liknande efter ett visst antal sålda skivor?

Eller är låtskrivaren bortkopplad vid det laget?

Hur gör låtskrivaren med rättigheterna?

Att sälja låten, vad innebär det?

Säljer man då upphovsrätten och förlorar sina stim pengar?

Eller får man en summa pengar för låten och får även stimpengar?

Kort sagt hur försörjer sig låtskrivaren och var kommer pengarna ifrån?

Med vänlig hälsning

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte så insatt i det här om det kommer in förlag och sånt i bilden...

Men så länge du inte "sålt" rättigheterna till en låt, så kommer du att få pengar dels från STIM för framföranden, och dels från NCB för skivförsäljning.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är relevant för din fråga men för ett antal år sedan, på den tiden jag var mer aktiv i musicerandet än vad jag tyvärr är nu, så fick jag som låtskrivare omkring 300 - 400 kr per minut (från STIM) för en låt spelad i radion. Jag har för mig att man fick närapå dubbelt så mycket som det låten spelades i TV men det kollade jag aldrig upp. (Och nej, det var inga stora hits jag hade gjort men lite extra kosing blev det 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...