Jump to content
Annons

Sony MDR-XD300


johlin

Recommended Posts

Fyllde år i fredags, och då fick jag ett par av dessa lurar. Dom är väldigt välljudande, sköna men dom kanske ser lite konstiga ut när man har dom på sig. Kan rekommenderas.

I alla fall, dom är tydligen med i Sonys Studio Monitor series. Låter ju bra.

Tydligen så sa onoff-killen att dom är raka från 8 till 25000 (han menade nog frekvensen då antar jag), så jag bara undrar om dom är bra att ha som monitorlurar? Har letat lite, men inte hittat något bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan nog använda dem till att mixa. Men jag rekomnderar dig att lära dig hur de låter först. För de kommer nog inte vara så raka. Mina Sonylurar för 1000 är inte så raka. Och vad jag har sett kostar dina lite mer än hälften. Så ska du ha dem till att mixa bör du lära dig hur de låter, så att du kan anpassa mixningen och kompensera för lurarna.

Har du gjort det ska du kunna mixa fint med dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog använda dem till att mixa. Men jag rekomnderar dig att lära dig hur de låter först. För de kommer nog inte vara så raka. Mina Sonylurar för 1000 är inte så raka. Och vad jag har sett kostar dina lite mer än hälften. Så ska du ha dem till att mixa bör du lära dig hur de låter, så att du kan anpassa mixningen och kompensera för lurarna.

Har du gjort det ska du kunna mixa fint med dem :rolleyes:

Okej. Tack. Jag har ingen stor koll på det här, så det vore schysst om du kunde ge nåt exempel på hur jag "lär mig dom".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog använda dem till att mixa. Men jag rekomnderar dig att lära dig hur de låter först. För de kommer nog inte vara så raka. Mina Sonylurar för 1000 är inte så raka. Och vad jag har sett kostar dina lite mer än hälften. Så ska du ha dem till att mixa bör du lära dig hur de låter, så att du kan anpassa mixningen och kompensera för lurarna.

Har du gjort det ska du kunna mixa fint med dem 😆

Okej. Tack. Jag har ingen stor koll på det här, så det vore schysst om du kunde ge nåt exempel på hur jag "lär mig dom".

Lyssna på låtar som du vet hur de "ska" låta, och lär dig på så sätt vad hörlurarna förstärker eller försvagar så att du kan kompensera för det när du mixar. För övrigt skulle jag ta allt en onoff-person sa med en nypa sallt. Mänskliga örat hör bara på ett ungefär 20-20000Hz, och jag kan garantera att inga hörlurar återger rakt mellan 8 och 25000. Om de gör det låter det förmodligen inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog använda dem till att mixa. Men jag rekomnderar dig att lära dig hur de låter först. För de kommer nog inte vara så raka. Mina Sonylurar för 1000 är inte så raka. Och vad jag har sett kostar dina lite mer än hälften. Så ska du ha dem till att mixa bör du lära dig hur de låter, så att du kan anpassa mixningen och kompensera för lurarna.

Har du gjort det ska du kunna mixa fint med dem 😛

Okej. Tack. Jag har ingen stor koll på det här, så det vore schysst om du kunde ge nåt exempel på hur jag "lär mig dom".

Lyssna på låtar som du vet hur de "ska" låta, och lär dig på så sätt vad hörlurarna förstärker eller försvagar så att du kan kompensera för det när du mixar. För övrigt skulle jag ta allt en onoff-person sa med en nypa sallt. Mänskliga örat hör bara på ett ungefär 20-20000Hz, och jag kan garantera att inga hörlurar återger rakt mellan 8 och 25000. Om de gör det låter det förmodligen inte bra.

Det enda problemet är att jag inte har några raka högtalare att jämföra med. Det närmaste är farsant Audio Pro-högtalare men dom står i källaren och då blir det ändå bara gröt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Me du kan ju lyssna på flera olika "ljudangläggningar" jämför med dem så lär du ändå se vilka frekvenser som låter mer i dina lurar...

Jo. Kanske. Får prova lite. Har iofs inga jättehöga ambitioner, så det ska nog funka. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...