Jump to content
Annons

Har fastnat i ljudteknikens snåriga djungel...


Cheese

Recommended Posts

Jag håller på med ett projektarbete i skolan som handlar om ljudteknik med inriktning på inspelning..men nu sitter jag fast...

Till att börja med så är jag väldigt oerfaren vad gäller ljudteknik. Innan jag började med själva projektet så visste jag i princip ingenting inom ämnet. 😳

Men jag skulle vilja lära mig allt om tex hur ett mixerbord fungerar och alla andra komponenter som ingår vid en inspelning.

Problemet är detta att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att lära mig allt. Så alla tips och ideer om hur jag ska göra, är jag tacksam för! 😳

(På skolan finns det en digital portastudio som jag får använda mig av...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är några länkar som jag har "nallat" från andra på forumet och luskat fram själv. Jag har inte läst alla(så vissa kanske inte är vad du är ute efter)men du kan ju kolla om dom hjälper.

How to hookup a mixer

www.Homerecording.com

Länksamling om mixning och mastering från Studio forum

www.berkleeshares.com

http://homerecording.about.com/

Vad är det för program som du ska spela in i? och vad är det för digitalporta som din skola har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för program som du ska spela in i? och vad är det för digitalporta som din skola har?

Jag använder inget program utan spelar in på digitalportan. Det är en YAMAHA AW4416. Vet ej hur gammal den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, då kan jag ha dig som bollplank när jag kör fast! 🙁

Jo, det kan du väl. Jag kan ju försöka hjälpa till men jag har ju ingen superkoll.

hade en 4416 innan jag gick över till Pro Tools. Bra maskin.

Jo, den är schysst. Det som är skönt är att den aldrig kraschar. Jag kör midi/vst via datorn in i AW:ns mixer och all audio på AW:n så även om min dator ger upp så har jag alltid alla audiospår kvar. Synd bara att alla extrakort som man köpa till kostar så mycket.

Men jag börjar bli lite sugen på att köra helt med dator. Köpa en feting med UADkort och byta mitt Firewire 410 mot en projectmix I/O. Får se om jag har råd nångång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...