Jump to content
Annons

Okej, instrument med falska toner. Varför?


agnus (oregistrerad)

Recommended Posts

agnus (oregistrerad)

Hej!

Ja snakkar givetvis om digitala instrument såsom Pro-53 eller Electronic Instruments - Photone, men inte bara bland dessa två, utan överallt! Jag har försökt å peta in ett sådant i ett sammanhang, men de funkar inte!

Det gäller olika preset på instrumenten, dessa preset har ofta namnet 5th inom sig, men om de har med de jag menar å göra? i dunno 🙂

Vet du vad jag menar? Har du Photone kan du pröva preset 28 så förstår du. Vad kallas detta, mera specifikt, och, mer vidkommande, vad har den typen av ljud för användingsområde?

nåt exempel vore helt strålande

tak på förhand

/marcus

ps. ja slänger in ett exempel why not

exempel

ja spelar samma tangenter, två gånger. Första gången är med "falska" toner, andra med riktiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har inte så stor koll på instrumenten du snackar om... men det låter som att du har att göra med en pitchshifter att göra, som antingen gör om tonen eller lägger till en ton som ligger på kvinten över din ton.

Eller så kan det röra sig om flera oscillatorer som har olika inställningar på semi-reglaget... dvs en oscillator spelar på den ton du spelar på, låt oss säga på tonen C, en annan oscillator har inställningen 7 på semi reglaget så spelar synten på primen och kvinten...

Dessa inställningar lämpar sig absolut inte för melodier (Om melodin inte skulle vara rytmiska variationer på en ton) utan är nog bättre för att ha som ackompanjemang i en ackordbaserad låt... grejen är att en sån inställning blir till ett 5-ackord (C5, D5, E5 etc)... vilket är samma sak som ett rockackord, powerchord eller vad man nu vill kalla dem. alltså spelar man bara ackord med den inställningen...

finns antagligen med för att gör det lättare för dem som inte orkar trycka på två tangenter samtidigt...

har antagligen ingen aning vad jag snackar om, men då är det fritt fram att rätta mig...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

det är ett väl ett kvintintervall, helt enkelt. förr i världen, när syntar var monofona, stämde man ibland isär oscillatorerna, t ex just en kvint (c-g, etc), för att ändå kunna spela "ackord". i både dur- och moll-ackord förekommer kvinten, så om du prövar att spela ett av dessa "5th-preset" med grundtonen i ett ackord så borde det funka harmoniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...