Jump to content
Annons

Ljudisolering replokal


fredlee

Recommended Posts

Annons
Arin (oregistrerad)

Hur mycket ska du lägga ut och vad har du tänkt att göra där?

Man kan ju sätta filtar och annat tyg på väggarna: billigt, går att städa undan om det inte är ledigt där 24/7,, men dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Visitor (oregistrerad)

Vi limmade upp rockwool på väggarna och täckte över det hela med ett gäng lakan.

Det blev märkbart bättre ljud i lokalen efter det, inte lika vasst och burkigt och sången låg bättre i ljudbilden.

Varmt blev det med... 😆

Bara att åka till närmsta byggvaruhus och köpa 'woolen, skrapa ihop lite lakan, färga dem (vi spelade hårdrock/metal, storblommiga tygstycken funkar liksom inte 😄 ) och slänga upp det hela och avsluta med en kall bärs!

Det är mitt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

radiocult (oregistrerad)

Vi hängde upp en hel#4es massa äggkartonger som vi sydde ihop i snören. Typ en 6 stycken i varje rad. Vi satt typ en halv vecka och trädde tråden upp och ner (vad man gör egentligen för musik). Hängde gardiner/tyg över dem sedan. Blev riktigt bra. Dock har jag hört någonstans att äggkartonger inte dämpar alls bra. Men av egen erfarenhet funkade det kanon plus att det nästan var gratis. 😄 Fäste frigolit (stavas det så?) 😆 i taket, rätt tjock sådan. Dög att repa i. Ska du spela in någonting så är detta inte rätt väg att gå men duger som sagt att repa i.

Good luck!

Redigerat av radiocult
Link to comment
Dela på andra sajter

Visitor (oregistrerad)

Mjuka material absorberar ljud, hårda reflekterar.

Jag gissar på att det var filtarna som gjorde det mesta "jobbet" och kartongerna mest funkade som distanser.

Så jag skulle skippa kartongerna och slänga upp nått mjuk o fluffigt på väggarna.

NEJ! INTE familjens katt! FY! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger ger ju någon form av resultat, det går ju in att sticka under stolen med, men frågan är om det är önskvärt.....men som sagt, det är ju nästan gratis, så.....testa....tycker ni det är bra så är det ju bra för er...ananrs är det bara att kasta skiten.

andra saker....bokhyllor fylla med böcker, fast det är ju liksom inte så billigt att gå och köpa det direkt....mattor.....tjocka mattor....soffa(om man har nån över annars kan det bli dyrt....köpa begagnat är ju i och för sig billigt)....kolla om ni hittar begagnade "väggar", såna där som man kan flytta och ställa hur man vill ha dom....alla arbetsplatser som kör "landskapsprincipen" är ju överösta av sådana, så det borde gå att hitta beggat....såna kan vara otroligt bra.....skärma av trummorna från resten av bandet, bygga olika bås med osv osv....

ska man komma undan billigt, så kolla allting beggat....kort sagt, bokhyllor, soffor, mattor, flyttbara väggar osv osv....

PS: dessa saker är dock för att förbättra akustiken inne i lokalen(absorberar ljud)....jag gissade att det var målet ni ville uppnå!? de issolerar inte superbra direkt, självklart till viss del, men om ni vill förhindra att omkringliggande lokaler skall störas finns det nog bättre vägar att gå.....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger ger ett väldigt karakteristiskt sound, så att det garanterat låter "replokal".

Vi satte upp sådana i replokalen hos ett band jag hade för många år sedan - men det blev katastrofalt dåligt ljud, så vi fick hitta på en massa annat i stället, för att rädda situationen.

Efter att så småningom, för ett par år sedan, ha hittat testresultat av äggkartongernas akustiska respons, förstår man så här i efterhand varför det blev så dåligt... http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att någon måste försvara äggkartongernas heder här. Om man förväntar sig att äggkartonger ska fungera som ljudabsorbenter blir man såklart besviken. Det är som diffusatorer de kommer till sin rätt. Det är inte så kul att repa i ett helt akustiskt dött rum o heller ingen höjdare med fluttereko som uppstår av plana, parallella ytor. Med glasull på tre väggar o äggkartonger på en så får man lite svar åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

radiocult (oregistrerad)

Ja, jag läste i någon tidning att äggkartonger inte var att rekomendera. "Been there done that" som man säger 😆

Har i studion nu satt upp en avgränsare som man brukade ha i skolan, en sån med flera sektioner. I alla fall brukade ha förr. Den har jag bakom trummorna och mixtrar lite med annat runt om. Får ett mjukt och oburkigt sound.

Plus mysfaktor 100% 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt träramar, fyllt dessa med mineral isolering som bilivit över vid ombygnationer i huset och klätt dessa med lingardiner jag köpt på second hand... Lite större än en dörr öppning och cirka 25 cm djupa, Lysande ljuddämpning och kostnad, 20 spänn för gardinen. Kan nog knappast bli så mycket billigare (om du har lite bygg-left-overs)

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ingen som har nån käck ide hur man får upp sånna gråa skum ljudisolerings plattor i ett tak eller?? mvh..

Akustikskum brukar man sätta fast med spraylim eller sättlim. Det viktiga är att det inte rinner in i materialet - eller smälter materialet, så man får för säkerhets skull testa på en liten bit innan man kör på för fullt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Vi limmade upp rockwool på väggarna och täckte över det hela med ett gäng lakan.

Det blev märkbart bättre ljud i lokalen efter det, inte lika vasst och burkigt och sången låg bättre i ljudbilden.

Varmt blev det med... 😄

Bara att åka till närmsta byggvaruhus och köpa 'woolen, skrapa ihop lite lakan, färga dem (vi spelade hårdrock/metal, storblommiga tygstycken funkar liksom inte 😆 ) och slänga upp det hela och avsluta med en kall bärs!

Det är mitt tips!

Absorberar rockwool'en ljudet eller bara förbättrar den akustiken?? vad kostar det ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...