Mp3chrille Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Hej, finns det nÄn plugg (eller ge mig nÄt tips )som kan ge mig lite 60-talsfeeling pÄ gitarrerna. Hoppas nÄn förstÄr vad jag menar, svÄrt att förklara. /Mp3chrille
sixties Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Àr det tremolo du tÀnker pÄ? den ÀnvÀndes pÄ 60-talet. annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet
Mp3chrille Postat 14 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 14 januari 2006 Ă€r det tremolo du tĂ€nker pĂ„? den Ă€nvĂ€ndes pĂ„ 60-talet.annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet Jag har letat och funnit att The Byrds körde med detta gitarrsound i bl.a lĂ„ten Mr Tambourine Man och jag undrar om inte The Beatles hade en del lĂ„tar med detta sound. JĂ€lkigt svĂ„rt att förklara... đČ
Henke Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Kan du ge nĂ„got lĂ„texempel? Ăr det rytmgitarr eller sologitarr du syftar pĂ„?
rainydays Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Jag har letat och funnit att The Byrds körde med detta gitarrsound i bl.a lĂ„ten Mr Tambourine Man och jag undrar om inte The Beatles hade en del lĂ„tar med detta sound. JĂ€lkigt svĂ„rt att förklara... đ„° Köp en Rickenbacker? đČ
sixties Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 nu har jag lyssnat pÄ tamburine man med Byrds och det enda jag kan tÀnka mig att de anvÀnt Àr vox eller fender stÀrkare (troligen vox), nÄn hade vÀl 12-strÀngad gitarr, kanske lite bandeko eller delay.
Mp3chrille Postat 14 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 14 januari 2006 (redigerat) nu har jag lyssnat pĂ„ tamburine man med Byrds och det enda jag kan tĂ€nka mig att de anvĂ€nt Ă€r vox eller fender stĂ€rkare (troligen vox), nĂ„n hade vĂ€l 12-strĂ€ngad gitarr, kanske lite bandeko eller delay. Det Ă€r vĂ€l pĂ„ kompgitarrer man brukar höra detta sound, ett lite specielt klingande ljud...12strĂ€ngad...det Ă€r no det jag Ă€r ute efter faktiskt. đČ . Det blir till att köpa en Rickenbacker iallafall. đ„° . NĂ€ skĂ€mt Ă„sido jag fĂ„r nog sĂ€tta mig och skruva lite och leta efter mitt eget 60-talssound. Redigerat 14 januari 2006 av Mp3chrille
rainydays Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 En Variax och en Vox Tonelab kanske? Lite billigare alternativ.
Stinkey Zwei Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 (redigerat) Det verkar var eltolva du Àr ute efter. Min akketolva duger rÀtt bra om jag spelar in med en billig Kjell & Co mick i ljudhÄlet. Den Àr för dÄlig att fÄ det att lÄta aukustiskt, sÄ det lÄter mer som en elare. I en mix duger det utmÀrkt. Och man hade ju tjocka strÀngar pÄ den tiden, gör mycket för ljudet. Redigerat 15 januari 2006 av Stinkey Zwei
Emil Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 En Rickenbacker 12:a Àr nog vad du Àr ute efter. Dom har ju ett speciellt sound pga strÀngplaceringen vilket gör att dom skiljer sig lite frÄn andra tolvor.
Mp3chrille Postat 15 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 januari 2006 (redigerat) Ha đ hĂ€r har man ju en del tips...det Ă€r nog en tolvas ljud jag Ă€r ute efter, men skam den som ger sig. Det dyker sĂ€kert en plugg vad det lider... đ MĂ„ngen tack för tipsen och ideerna Redigerat 15 januari 2006 av Mp3chrille
Casado Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Hejsan, jag Àr inte hemma pÄ gitarrer, men Virtual Gitarrist frÄn Steinburg kanske Àr nÄgot?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.