Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, finns det nÄn plugg (eller ge mig nÄt tips )som kan ge mig lite 60-talsfeeling pÄ gitarrerna. Hoppas nÄn förstÄr vad jag menar, svÄrt att förklara.

/Mp3chrille

Annons
Postat

Àr det tremolo du tÀnker pÄ? den ÀnvÀndes pÄ 60-talet.

annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet

Postat
Àr det tremolo du tÀnker pÄ? den ÀnvÀndes pÄ 60-talet.

annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet

Jag har letat och funnit att The Byrds körde med detta gitarrsound i bl.a lĂ„ten Mr Tambourine Man och jag undrar om inte The Beatles hade en del lĂ„tar med detta sound. JĂ€lkigt svĂ„rt att förklara... đŸ˜Č

Postat

Kan du ge nĂ„got lĂ„texempel? Är det rytmgitarr eller sologitarr du syftar pĂ„?

Postat
Jag har letat och funnit att The Byrds körde med detta gitarrsound i bl.a lĂ„ten Mr Tambourine Man och jag undrar om inte The Beatles hade en del lĂ„tar med detta sound. JĂ€lkigt svĂ„rt att förklara... đŸ„°

Köp en Rickenbacker? đŸ˜Č

Postat

nu har jag lyssnat pÄ tamburine man med Byrds och det enda jag kan tÀnka mig att de anvÀnt Àr vox eller fender stÀrkare (troligen vox), nÄn hade vÀl 12-strÀngad gitarr, kanske lite bandeko eller delay.

Postat (redigerat)
nu har jag lyssnat pÄ tamburine man  med Byrds och det enda jag kan tÀnka mig att de anvÀnt Àr vox eller fender stÀrkare (troligen vox), nÄn hade vÀl 12-strÀngad gitarr, kanske lite bandeko eller delay.

Det Ă€r vĂ€l pĂ„ kompgitarrer man brukar höra detta sound, ett lite specielt klingande ljud...12strĂ€ngad...det Ă€r no det jag Ă€r ute efter faktiskt. đŸ˜Č . Det blir till att köpa en Rickenbacker iallafall. đŸ„° . NĂ€ skĂ€mt Ă„sido jag fĂ„r nog sĂ€tta mig och skruva lite och leta efter mitt eget 60-talssound.

Redigerat av Mp3chrille
Postat (redigerat)

Det verkar var eltolva du Àr ute efter. Min akketolva duger rÀtt bra om jag spelar in med en billig Kjell & Co mick i ljudhÄlet. Den Àr för dÄlig att fÄ det att lÄta aukustiskt, sÄ det lÄter mer som en elare. I en mix duger det utmÀrkt.

Och man hade ju tjocka strÀngar pÄ den tiden, gör mycket för ljudet.

Redigerat av Stinkey Zwei
Postat

En Rickenbacker 12:a Àr nog vad du Àr ute efter. Dom har ju ett speciellt sound pga strÀngplaceringen vilket gör att dom skiljer sig lite frÄn andra tolvor.

Postat (redigerat)

Ha 😄 hĂ€r har man ju en del tips...det Ă€r nog en tolvas ljud jag Ă€r ute efter, men skam den som ger sig. Det dyker sĂ€kert en plugg vad det lider... 😛

MÄngen tack för tipsen och ideerna

Redigerat av Mp3chrille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.