Jump to content
Annons

Eq och Kompressor


silence

Recommended Posts

Att man i alla produktioner skalar av grundton och övertoner, det känner jag inte till. Då blir det ju inte så hemskt mycket kvar. Jag tycker det är ganska enkelt att urskilja instrument och inte sällan ganska skapligt nära vilken utrustning som använts. Så där kan jag inte ge dig ett svar på en fråga som jag tycker håller lika mycket verklighetssubstans som hela den extrema feminismdebatten som förs.

Att produktioner skulle sakna under 100Hz fattar jag inte heller var du fått det ifrån. Har du en rutten spektrumanalysator eller ruttna högtalare/monitorer?

ABmicka ett kit gör jag gärna som komplement till allt annat om jag har ett rum som låter bra, annars finns det andra vägar att gå för att få snyggt rum på trummorna. Men bandar du tex Metal så är det inte rum på trummor man alltid eftersträvar om det inte är gubbtempo á la Metallica tex.

På tal om just dessa så har ju tex Black Album sannolikt varit den mest "avgudade" plattan ljudmässigt i hårdare skolan. Lycka till utan eq. Visst allt låter ju inte precis som det gjorde i rummet, men det är å andra sidan inte den vanliga intentionen i en produktion utan ett sound.

Tror du att all bas försvinner så fort man tänker kompressor så inser jag mer och mer att du har ett ideal att sträva efter vilket är bra, men till skillnad mot många av oss andra så inser du inte att det som är kravet för dig (ingen eq osv) är målet för oss. Vi å andra sidan, inser att man behöver justera lite för att optimera ljudbilden för den kund vi jobbar mot.

Men du kan väl posta en audiofilinspelning á la Silence utan eq och kompressor så får vi se hur mycket verkstad som finns bakom allt snack. Så kanske det kan bli lite silence på Silence sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att man i alla produktioner skalar av grundton och övertoner, det känner jag inte till. Då blir det ju inte så hemskt mycket kvar. Jag tycker det är ganska enkelt att urskilja instrument och inte sällan ganska skapligt nära vilken utrustning som använts. Så där kan jag inte ge dig ett svar på en fråga som jag tycker håller lika mycket verklighetssubstans som hela den extrema feminismdebatten som förs.

Att produktioner skulle sakna under 100Hz fattar jag inte heller var du fått det ifrån. Har du en rutten spektrumanalysator eller ruttna högtalare/monitorer?

ABmicka ett kit gör jag gärna som komplement till allt annat om jag har ett rum som låter bra, annars finns det andra vägar att gå för att få snyggt rum på trummorna. Men bandar du tex Metal så är det inte rum på trummor man alltid eftersträvar om det inte är gubbtempo á la Metallica tex.

På tal om just dessa så har ju tex Black Album sannolikt varit den mest "avgudade" plattan ljudmässigt i hårdare skolan. Lycka till utan eq. Visst allt låter ju inte precis som det gjorde i rummet, men det är å andra sidan inte den vanliga intentionen i en produktion utan ett sound.

Tror du att all bas försvinner så fort man tänker kompressor så inser jag mer och mer att du har ett ideal att sträva efter vilket är bra, men till skillnad mot många av oss andra så inser du inte att det som är kravet för dig (ingen eq osv) är målet för oss. Vi å andra sidan, inser att man behöver justera lite för att optimera ljudbilden för den kund vi jobbar mot.

Men du kan väl posta en audiofilinspelning á la Silence utan eq och kompressor så får vi se hur mycket verkstad som finns bakom allt snack. Så kanske det kan bli lite silence på Silence sen.

självklart tar man ju inte bort allt men det är väldigt sällan du hör grundton och iaf första överton. om du inte hör det så har du kanske dåliga monitorer eller kanske ett dåöigt gehör..

du behöver ingen spektrumanalysator för att avgöra låga frekvenser, i grova drag så hör du... klart det finns kanske minimal energi under 100hz på vissa produktioner, men den är ju sällan korrekt inspelat och oftast helt galet mixad..

synd att jag inte har i huvet exakt hur Black album låter. men jag ska lyssna på det så får vi se...

Något annat jag däremot har lyssnat på nu är "da skywalkers" som jag har dratt slutsatser om att du är involverad i!?

och är det vad du kallar kanonbra ljud och grymt inspelat.. då slutar all diskussion med dej här och nu....

verkstad finns det kanske inte så mycket av i form av släppte plattor. och de som har kommit så långt är oftast total förstörda av nån idiot på cutting room...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus, Alltså kan vi inte nöja oss med att konstatera att smaken är som baken? Vilket alla förhoppningsvis redan vet!?

Silence, jag fattar exakt vad du menar och jag delade länge din åsikt. Den ofärgade, rena signalen från en bra mikrofon i ett ofärgat system framför en bra bastrumma med helst typ pelle lindvalls fot bakom.

Det idealet har man ju när man pluggar och blir matad med skrönor och anekdoter från gästande lärare och musiker. Inget fel i det! Det är ett bra ideal och en av mina bästa vänner tror fortfarande stenhårt på det och har format sin inspelningsstudio efter det idealet. Med bra rum, mickar och preamps.

Men. Folk är ju olika! Bara för att man själv inte gillar överkomprimering eller EQ´s behöver man inte dissa alla som gillar det. Jag älskar överkomprimering och skiter totalt i att det uppstår konstigheter i fasen när man överdriver EQ´n. Och jag lyssnar lika gärna på 8040 som NS10.

Det jag vill komma till är att det finns inga rätt eller fel inom ljudteknik. Åtminstonde inte bland de estetiska ljudteknikerna. Möjligen bland de tekniska teknikerna som smyger omkring med måttband för att få den där exakta AB eller XY mickningen.

/E

väldigt vettigt sagt. och din nära vän låter också som en väldigt sympatisk och trevlig människa. nästan att man vill fråga dej vilken studio han bedriver??

jag lägger nu ner diskussionen om sm57 kompressorer och NS10.

folk får göra hur dom själva vill med vilka grejjer dom vill...

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... jag väntar fortfarande Silence... var är ditt bidrag? Har inte påstått att det (vad du nu lyssnat på är audiofilt på något sätt). Skulle gärna sitta med ett HD med Apogee, Benchmark eller Cranesong-omvandlare. Beträffande trummorna är jag inte 100% nöjd, men det beror till stor del på just det kitet som användes. Utöver detta så är det precis vad vi var ute efter i ljudväg.

Vet inte om du har fattat ännu, men det är inte fråga om att återge det så naturligt som möjligt utan så "bra" som möjligt. I begreppet bra så är det just inramningen för att förstärka den känsla man som låtskrivare (etc) har i början.

Att det är väldigt sällan du hör första överton fattar jag inte. Vad lyssnar du på? Britpop? Gitarrdriver musik överhuvudtaget med lite tyng i rytmsektionen backar av lite i botten, en del på grundtonerna, men att första övertonen aldrig är med...

Nej jag förstår att du slutar diskutera, kan inte tro att du har några fler argument att slänga ut. Vi får väl dra slutsatsen att du kör en Thåström... det är vi som är konstiga och du som är normal... Världens alla proffesionella ljudskapare som band vill jobba med har dålig smak, lite kompetens och den dåliga smaken att använda EQ och kompressor. Att världen sedan köper högtalare som spelar musik under 100Hz måste vara den största bluffen någonsin. Varför ska högtalare klara det, det finns ju inget där?

Högpassfilter upp till ca30 på sin höjd 40Hz är tämligen vanligt, men ditt påstående känns ju lika kirugiskt precist som om en Parkinsonsjuk på fri hand skulle köra ögonkirugi på glasögonormar.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Ge oss ett ljudexempel på vad du menar så kanske jag vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... jag väntar fortfarande Silence... var är ditt bidrag? Har inte påstått att det (vad du nu lyssnat på är audiofilt på något sätt). Skulle gärna sitta med ett HD med Apogee, Benchmark eller Cranesong-omvandlare. Beträffande trummorna är jag inte 100% nöjd, men det beror till stor del på just det kitet som användes. Utöver detta så är det precis vad vi var ute efter i ljudväg.

Vet inte om du har fattat ännu, men det är inte fråga om att återge det så naturligt som möjligt utan så "bra" som möjligt. I begreppet bra så är det just inramningen för att förstärka den känsla man som låtskrivare (etc) har i början.

Att det är väldigt sällan du hör första överton fattar jag inte. Vad lyssnar du på? Britpop? Gitarrdriver musik överhuvudtaget med lite tyng i rytmsektionen backar av lite i botten, en del på grundtonerna, men att första övertonen aldrig är med...

Nej jag förstår att du slutar diskutera, kan inte tro att du har några fler argument att slänga ut. Vi får väl dra slutsatsen att du kör en Thåström... det är vi som är konstiga och du som är normal... Världens alla proffesionella ljudskapare som band vill jobba med har dålig smak, lite kompetens och den dåliga smaken att använda EQ och kompressor. Att världen sedan köper högtalare som spelar musik under 100Hz måste vara den största bluffen någonsin. Varför ska högtalare klara det, det finns ju inget där?

Högpassfilter upp till ca30 på sin höjd 40Hz är tämligen vanligt, men ditt påstående känns ju lika kirugiskt precist som om en Parkinsonsjuk på fri hand skulle köra ögonkirugi på glasögonormar.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Ge oss ett ljudexempel på vad du menar så kanske jag vet...

men det är ju inte trummorna som är det stora problemet. daa. har du öron eller??

det mesta som jag lyssnat på överhuvudtaget oavsett genre saknar grundton. den är borta och det borde du höra.

sluta nu. jag kan diskutera och argumentera om vilker ljudtekniskt ämne i evigheter, men med dej verkar det en aning lönlöst.. Vi skulle kunna gå in på rent tekniska bitar hur saker och ting fungerar. Men du undvek ju till och med den basalaste diskussionen om AC DC kopplingar!!!...

""Att världen sedan köper högtalare som spelar musik under 100Hz måste vara den största bluffen någonsin.""

huvet på spiken världens största bluff. det är väldigt få högtalare som klarar av att äterge låga frekvenser om inte 100 Hz säg 70-80hz.. det saknas iaf jävligt mycket..

och det gäller ju inte bara vanliga högtalare utan självklart monitorer också. du lever väl inte i fantasin om att du besöker 4sound pungar ut 8000 så har du ett par bra monitorer som återger korrekt ner till 40Hz. eller köper tidningens Studios rekommendationer.. isf får det mej att se dej som vilken idiot som helst som har åsikter om saker han tror sej förstå, fast inte har en aning om vad han egentligen säger...

behövs inga ljudexempel det räcker med vanligt hederligt bondförnuft..

och om du nu kräver ljudexemple, tryck på radion!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill diskutera ang AC och DC kopplingar som är så relevant i diskussionen? Det specifika om trummorna var att jag kommenterade det du gnällde på från den sida du lyssnade på, inget annat. Språkförbistring?

Varför tjatar du om att grundton saknas? Jag håller ju till en hel del med där, men so what? Att ljud skulle sakna karaktär, som du påstått tidigare känns ju en smula torftigt. Även du hör ju att en distad gitarr är just detta trots att den är beskuren kring grundtonen.

beträffande högtalare och monitorer så får man givetvis vad man betalar för, och det är inte speciellt linjärt framför allt i botten, det stämmer. Men du påstår ju att det inte finns någon information i materialet i detta frekvensområde, vilket jag reagerade på. Därav det extrema argumentet som även du fann ironin över.

Det ljudexempel, säkert fler än jag väntar på är ju dina audiofila inspelningar där allt låter naturligt och balanserat utan vare sig eq eller kompressor. Innan jag hör något sådant från dig så likställer jag dina argument med, just det, silence.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
En kompressor och Eq skapar inte "ljudbilder" utan förstör dom som finns..

Jag är ledsen om jag drar upp gammalt groll, men jag tycker Silence sätt att se på saken är intressant.

Jag förstår att du (Silence) drar saken till sin negativa spets mest för att göra din ståndpunkt tydlig. Och det är just det som intresserar mig mest. Hur konsekvent arbetar du utifrån de här ramarna?

Linjär dynamik, i förhållande 1:1, har ju egentligen aldrig använts i inspelningens historia. Mikförstärkare baserade på rör, rullbandspelare med mättnadskompression. Och när Sony väl etablerade den digitala mångkanalaren var den begränsad till 16 bitars upplösning.

I takt med att digital teknik fick bättre specifikationer växte intresset för "gammal" teknologi. Tillbaks med Rörmickförstärkaren på ett podie i studion. Samtidigt revolutionerade de asientillverkande företagen den semiproffesionella branschen. Plötsligt hade alla råd med ett digitalt reverb (!).

Så vart i musikinspelningshistorien tar du utgångspunkt i resonemanget om samtidens förstörda inspelningsprocess?

Personligen uppskattar jag att spela in i akustiskt anpassade rum, med ett brett sortiment mickar och rejäla mickförstärkare. allt för att undvika för-mycket-pill i slutändan. Trots det finns det vissa idéer om ljud som inte går att förverkliga på akustisk väg. Hur resonerar du i såna fall?

Hur ser du på synthen? Den är full av oscillatorer, envelopes, för att inte tala om alla filter. Filter som skär både grundtoner och övertoner. Allt detta för att skapa sound.

Slutligen, jag är inte heller förtjust i loudness-rallyt. Rätt ofta undrar jag hur en viss produktion hade låtit om man bara slappnat av lite och struntat i de sista 3-4 dB av kompression. Hade inte bastrumman låtit djupare? Och visst skulle cymbalernas attack låtit sångens "presence" få vara ifred.

Men samtidigt tycker jag att brickwall-limiter, när den används måttligt, är ett väldigt bra verktyg för att ge tillräckligt bra nivåer över ett helt album. Inte är det kul att behöva sänka mixen med flera decibel bara för några få starka transienters skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om du sammanfattar vad alla tycker, vill och strävar efter men alla utom Silence inser också att i realiteten så är det ingen eller ytterst få som skulle lyckas att arbeta efter Silence's metod och få det bra.

Visst spela in en stråkkvartett i ett bra rum med bra utrustning utan att eq'a eller komprimera går ju såklart alldeles utmärkt, men jag har hela tiden syftat på när det börjar bli en "rockmix".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du så här eller driver du med oss? Självklart eftersträvar alla att fånga det ljud man söker vid inspelning, men man måste ju justera dessa ljud för att få plats. För mig låter det mest om som du inte själv kan hantera eq och kompressor och att det då blir sämre resultat när du kopplar in dessa. Spelar jag in trummor så vill jag skära bort botten från OH't för att de grumlar till, en kagge vill jag komprimera för att få bättre attack. I pukorna skär jag bort "lådfrekvenserna". En gitarr behöver ofta rensas lite i botten för att inte sno utrymme av basen.

Nej, ju mer självklara grejer jag skriver desto mer säker är jag på att du bara larvar dig. Volymmaximeringen har ju haft sina diskussioner så det kan vi lämna, men om du tror att man med kompressor endast kan döda dynamik så har du en del att lära.

nej jag driver inte med er. kanske drar jag saker till sin yttersta spets..

jag vet mer än väl exakt hur en Eq och en kompressor fungerar tom rent elektrisk..

men en sak i taget.

De problem du skriver om med trummorna finns bättre lösningar på. vad sägs om att stämma kaggen så du för mer attack? skit i överhänget och micka en bit framför med vanlig AB mickning. flytta inspelningen i tiden så slipper du grumlandet. Pukorna, stäm dom så de låter bra, skaffa bättre puka!!? vi ska ju försöka återge trummorna som dom i verkligheten låter, eller?...

Angående gittaren.

fall du inte har koll på detta så en liten kort lektion: gitarrens lägsta ton är Stora E ligger på 81,4Hz, elbasens lägsta ton ligger en oktav under alltså kontra E 41,2Hz. alltså säger det sej självt att om du inte arrangerar galet i din bas och gitarrstämma så snos inget utrymme..

Det som däremot kan vara galet är dina monitorer som troligvis inte kan återge en rak kurva under 80 Hz utan att falla påtagligt myhcket. vilket självklart gör att det blir konstigt i basen...

Tillåt mig börja med ett stort "SUCK". Jag är väl medveten om fundamentalfrekvenserna på de olika strängarna på gitarr och bas, men lilla gubben, du måste inse att det inte är en sinusvåg vi jobbar med här utan instrument. Det som skiljer instrumenten i karaktär är över- och undertoner. Just med avseende på det sistnämnda så är det väldigt relevant om man vill ha en tydlig mix att man städar ur på många kanaler i just bottenträsket.

Jag vet inte vad du pysslar med för musik, men vissa av dina jämförelser är rent utav hemska och strider mot allt och alla jag har hört talas om, och jag har haft förmånen att jobba med en del väldigt erfarna och kompetenta människor med bla guldskivor på väggen.

Den optimala pukplavceringen där den enskilda pukan låter bäst kan ha ett sådant avstånd att läckaget från övriga trummor blir alldeles för stort, och därmed oduglig.

Pysslar du med klassisk musik så kan jag köpa att du säger som du gör, men du verkar aldrig ha pysslat med en rejäl rockmix. Att du föreslår en AB mickning framför kitet istället för en sedvanlig OH mickning visar ju ännu mer att du antingen är inne i dimman eller larvar dig. Mest botten har en baskagge, och vad får jag om jag mickar framför kittet? Kagge.

Nä... gå och lägg dig. 😮

håller faktiskt med 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det här var ju riktigt roligt! Skulle hemskt gärna höra hur musiken låter utan kompressor och eq.... i en avancerad arrad låt.

Skit man ska ju inte behöva arra om en låt bara för att ljudteknikern inte vill använda kompressor och eq..

Man gör det som musikern vill/eller själv vill!

///Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj..vad trött i ögonen jag blev av all text... :rolleyes: vore skoj o höra vilken musik Silence syftar på.. mest för att se om man vuxit upp i fel århundrade.. tror aldrig jag fått möjlighet att höra musik som inte varit processad på ett eller annat sätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kompression och kompromiss, är inte det två ord som är besläktade tro?

För att återge en komplex ljudkälla så naturtroget så möjligt, så ska man väl också modulera så lite så möjligt i efterarbetet, med eq, kompression etc.

Jag tycker att silence synpunkter i ämnet är intressanta.

I de flesta av sammanhangen för oss lekmän ( vi som inte blir spelade på radion ) i af jag är mitt inne i (den eviga) processen av lärande, och då kan just kompressor eller eq vara ett tacksamt verktyg för att "rädda" en mix med exempelvis för mycket läck någonstans. Vissa använder ju verktygen i fråga nästan som intrument i vissa genrer, pumpande housetrummor exempelvis och det är ju cool..eller?

Vad jag menar är att olika genrer har vitt sklida ideal, och silence verkar ju precis som kryckan ha sina klara för sig, vilket säkert är gott. Vore interessant att höra "rena" ljudexempel på det silence menar som föredöme.

Alles gut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det du säger om eq skärning i ett intrument för att bana väg för ett annat, låter onödigt. jag säger som jag sa tidigare arra om för f..n så har du inga problem..

Det vill säga om du har en hel mick och en utrustning som återger allt korrekt.

klart har du drämt din mick i golvet, eller använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10 så förstår jag absolut att du vill ha en eq inkopplad....

Varför arra om när det går fortare med EQ.....dessutom vet du inte om du kanske vill lägga till saker vid senare tillfälle när du börjar spela in, eller hur?

Visst är det viktigt att tänka rätt från början men EQ, kompressor, gate mm tycker jag är livsnödvändiga i en studio.

VÅGA EQ:A MERA!!

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...