Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Idag när jag kom till replokalen och lyssnade på musik via PA:t råkade jag ut för nåt skumt. 🙂 LEFT-OUT gav signal både till högra och vänstra högtalaren. RIGH-OUT gav endast signal till den högra, men när man hade den på och sedan höjde den vänstra regeln drogs en del av ljudet från den högra högtalaren över till den vänstra. Det borde inte vara möjligt eftersom jag har kopplat såhär:

CD-spelare -> Mixerbord(RCA)

Mixerbord left -> Input 1

Mixerbort right -> Input 2

Output 1 -> Vänstra högtalaren

Output 2 -> Högra högtalaren

Ingen panorering eller balance-skruv stod på annat än mitten. Varken på mixerbordet eller cdspelaren. Jag kör med ett Behringer UB 1222FX Pro.

Vad kan ha orsakat detta? Den enda skillnaden från förut är att min bror har tillverkat två stycken XLR(hona/hane) som jag använder imellan, men jag förstår inte hur dessa skulle kunna påverka panoreringen eftersom båda funkar.

Annons
Postat

Kör du in signalen från CD:n till Input 1 och 2 på mixern så måste du panorera de kanalerna åt vänster resp. höger. Annars får du mono. Panoreringsrattarna ska således inte stå i mitten på dessa kanaler.

• 2 veckor senare...
Postat

Silly me 🙂 Någon hade kommit åt två switchar på baksidan vid en flytt av grejjerna vilket konfigurerat slutsteget till Bridged Mono 😛 *skrattar*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.