Jump to content
Annons

Cirkelpanorering


Maackan

Recommended Posts

Annons

Undrar lite smått om du är ute efter en leslieeffekt 😄

Förutom att slunga runt ljudet mellan vänster och höger högtalare så uppstår även enlig gällande naturlagar en doppflereffekt som skapar ett slags chorus/phase effekt.. Det är oftas ett leslie som skapar en hammondorgels speciella groovekaraktär.. typ. På lågt varvtal så kan nog den effekt du eftersöker skapas med ett leslie.

Här en gratis VST sådan http://www.plugorama.com/customer/product.php?productid=230

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kan det vara en helt vanlig autopanner du är ute efter? Medföljer de flesta sequencers, och finns nog flera gratis här och där. Annars kan du ju bara automatisera panoreringen, så får du bättre kontroll över det hela. Om du kör Cubase eller PT i varje fall, jag antar att de flesta andra fabrikat har den förmågan också.

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Skribenten vill varken ha en autopan eller en leslie. Vad han söker är en Surround Maximizer, men såvitt jag vet finns ingen sådan för vanliga ljudkort. Ljudet skulle ju gå runt, inte sant? D.v.s. till vänster om, till höger om, framför samt bakom lyssnaren = RUNT.

Har vederbörande ett ljudkort med stöd för 7.1 kan det funka. Är dock lite dåligt insatt i de programvaror som krävs. Känner dock till en del skivor som är inspelade på detta sätt - bl.a. en remastrad version av Blondies "Cursed".

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mnja, det var lite luddigt uttryckt av mig, jag menade inte framför och bakom, utan tänkte mig just bara åt sidorna. Jag använder Cubase SX och försöker alltså lista ut just hur man automatiserar panoreringen. Lite kasst uttryckt bara, ledsen för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jahaa...en autopan... Tyvärr är jag själv inte så insatt ännu i Cubase. Ska peta mer denna månad äntligen. Finns säkert andra som...

Lycka till!

F.ö. så ser man cirklar i den tekniska utvecklingen! Detta med att få ljud runtom lyssnaren verkar rätt avancerat, men redan tidigt 80-tal hade Harman/Kardon en slags joystickfunktion på vissa förstärkare som medgav detta. Den kunde tydligen ställas i mitten och ge ljud runtom.

Plasma-TV är heller ingen nyhet. 1979 konstruerade Sharp en vägg-TV på över 40 tum. Tunn fin sak. Men marknaden var kall, iskall. Då.

😄

tänk vad gamla nummer av HiFi&Musik är givande//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...