Jump to content
Annons

Josh Groban / Westlife


bdatony

Recommended Posts

Det kanske bara är jag som är helt såld på Josh Grobans sång, vad vet jag....

MEN

Varför gör Westlife en cover (you raise me up) som låter llikadant fast med sämre sång....?

Alla radiokanaler väljer nu denna version och jag hörde att Westlife kom 2:a i någon slags tävling om "årets låt".

Mycket märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varför gör Westlife en cover (you raise me up) som låter llikadant fast med sämre sång....?

Alla radiokanaler väljer nu denna version och jag hörde att

En vanlig orsak till att man gör en cover är för att man gillar en låt helt enkelt.

Vissa kan väl muttra om att "dom gör det för att tjäna pengar" osv...men ett band (eller vad man ska kalla det) av den storleken kan nog göra vilken låt som helst och dra in pengar på det, alternativt låta ett proffs skriva nya hits åt dem.

Att dom inte kan sjunga lika bra är väl ändå en smaksak eller hur? Och radion har ju en tendens att spela aktuella låtar före inaktuella, tråkigt om dom bara skulle köra låtar man hört förut eller hur? Slå av radion och lyssna på skiva istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, jag lyssnar inte på radion hela tiden men nu har jag kört lite bil och blivit lite arg bara :-).

Men jag förstår faktiskt inte hur de tänker och varför radiostationerna väljer den sämre versionen.

I detta fallet är det ingen smaksak. Westlife ÄR sämre. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske bara är jag som är helt såld på Josh Grobans sång, vad vet jag....

MEN

Varför gör Westlife en cover (you raise me up) som låter llikadant fast med sämre sång....?

Jag är ledsen att göra dig besviken. 😎

Josh Grobans version ÄR OCKSÅ en cover!

I norska Secret Gardens original står Brian Kennedy för sången. Och enligt kompositören Rolf Lovland har låten spelats in i 125 coverversioner! 😉

I november fick Rolf, och Brendan Graham, ASCAP Award för 660 000 spelningar i amerikansk radio - vilket gjorde den till en av de mest spelade låtarna i USA under 2004.

Under utdelningen av Nobels fredspris i Oslo framförde Westlife låten tillsammans med - just det, Secret Garden.

EDIT: Här kan du höra ett ljudklipp av originalversionen som, i mina öron, är bättre än Josh.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Westlife gör ju bara dåliga covers känns det som.

Även om Josh också gör en del covers så är han helt über-grymt bra.

Jag kommer ihåg när jag såg/hörde honom för första gången, det var i TV-serien Ally McBeal. Jag tänkte "den killen kommer att bli stor" (vilket han kanske redan var då?)

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när jag såg/hörde honom för första gången, det var i TV-serien Ally McBeal. Jag tänkte "den killen kommer att bli stor" (vilket han kanske redan var då?)

//peAk

Det gjorde jag med. Sen var han med i Oprah också och körde nåt. Att bara sång och piano kan vara så bra!!??

Sen visste jag inte att "Your raise me up" var en cover... Sorry

Att köra covers är ett bra sätt att öva på men Westlife kanske inte behöver öva?...

Westlife är sämre i alla fall :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna artikel tillför ytterligare info:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200512/...ltid955.dbp.asp

/Mats

Om låtarna låter lika, ren slump isåfall.

Rolf är en duktig kompositör och snor inte.

Apropå melodifestivalen 1995, det var samma år som Secret Garden vann hela Eurovision Song Contest. 😱

Rolf vann även Eurovision 1985 med Bobbysocks gamla schlagerklassiker "La det svinge". 😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra covers är ett bra sätt att öva på men Westlife kanske inte behöver öva?...

Jo, Westlife behöver öva.... de hör ju vem som helst. 😆

Synd bara att de verkar sköta sitt repande på skiva istället för replokalen. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är smaklöst att göra en cover på en cover ett år efter samtidigt som det inte tillför någonting eftersom Westlifes låt är väldigt lik Grobans.

En annan dålig cover är ju "What a feeling" som Agnes sjunger på sin skiva och som är cover på Flashdance. Den är ju lite hippare, men fånig. Tycker dock att det är okej att göra en cover på låten eftersom inte Darin gjorde det förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Här kan du höra ett ljudklipp av originalversionen som, i mina öron, är bättre än Josh.

Mums! Jag fullkomligt älskar denna låt. Tyckte att Josh Groban va bäst fram tills nu. Detta var på nåt sätt mer spräckligt och skört 😆

Den här versionen låter inte lika mycket "Disney-tema" som Josh gör 😱 Och "det händer mer" i den här.

Den börjar lugnt med piano och sång, går över i irländsk folkmusik med säckpipesolo i höjningen och landar slutligen i kvinnlig solist med amerikansk gospelkör. Makalös genrebrytning! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...