Jump to content
Annons

Hårdrock's bas


sthl05

Recommended Posts

Hej!

Ska lägga bas nu och undrar om tips och ider på bra hårdrocks bas, line eller mickat? eller båda?

Hur ska den bearbetas, kommpresorer, eq inställningar, mick placeringar?

Alltså bra tips på ett bra basljud, har tillgång till bra mickar, stärkare mm

//Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej klart intressant ämne!

Jag brukar köra genom min Sansamp Bassdriver DI. Men nått saknas alltid tycker jag. Om jag distar den så låter det inte heller som jag vill ha.

Skulle vara kul om det fanns några basister här på forumet som kunde lägga upp några ljudklipp på hur dom tycker en hårdrocks/metal bas ska låta.

Med beskrivning på hur dom fick fram ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är mycket dist och kompression, skär en hel del i mellanregistret. Jag har fått bra resultat med mjukvara (amplitude etc) men en mickad stärkare bör ju fungera bättre.. jag är ju inte heller någon bassist.. Menmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 spår is the shit!! 🙂

Jag brukar köra en lajnad kanal som jag försöker få mycket "botten" och "klang" i,sedan kör jag en kanal till som jag mickar upp mot en liten Marhall 12 Wattare som jag pressar på med en del dist. Sen försöker jag hitta en lagom nivå mellan dom,oftast håller jag den distade kanalen liiiite lägre volymmässigt.Jag försöker alltid få till det dära "knorriga"soundet på basen. Sen får du leka lite med kompressorn så att låter fett å gött 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att köra en kanal genom en bra basrigg och en lajnad genom en Sansamp Bass DI. Men har man ingen bra stärkare så lajna bara. Jag lägger emellanåt både kompressor och en limiter på baskanalen för att den ska sitta på plats i låten. Endast bra basar och bra spelare har förmågan att hålla en jämn baston i volym hela låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...