Jump to content
Annons

Rundgång Neumann KMS105 på scen


Brosk (oregistrerad)

Recommended Posts

Brosk (oregistrerad)

Hallå. Min första postning på detta forum.

Jag undrar om ngn har erfarenhet av kondensator-sångmickar på scen och hur man undviker rundgång? Jag funderar på om man tex kan expandera (heter det så?), jag menar motsatsen till komprimera iallafall, så att ljud från omgivningen går in svagare i micken. Jag har skaffat en Neumann KMS105 som låter kanon men tenderar att runda på scen. Hilfe please.

mvh

Brosk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att "expandera" skulle jag undvika.

Har du provat att leta reda på vilka frekvenser som rundar och skära bort dem i monitorlyssningen med en eq?

Annars kan ett InEar system vara ett bra sätt att slippa rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du micken i handen? Isåfall kan det handla om hur du håller. Om du täpper för gallret på baksidan av micken blir den rundupptagande istället för njure, och du får med monitorerna också... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor gör ju precis det du vill....Men du får ju ta bort frekvenser i monitor och PA det finns rundgångs killer typ digitala EQs man kan använda. Då är det bara att gasa så tar den bort de frekvenserna i högtalarana helt enkelt. Men det handlar om att skruva, du får träna helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Håller du micken i handen? Isåfall kan det handla om hur du håller. Om du täpper för gallret på baksidan av micken blir den rundupptagande istället för njure, och du får med monitorerna också...  🙂

Så om man har en njure, som är riktad att ta upp ljud framifrån, o täcker för baksidan, så tar den upp ljud bakifrån bättre än om man inte täcker för den? 🙁

Låter lite underligt faktiskt, men du får gärna förklara.

Däremot kan jag tänka mig, att om man som en del håller framme i kulan med en öppen hand bakåt så kan man råka förstärka ljud från oönskat håll.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du micken i handen? Isåfall kan det handla om hur du håller. Om du täpper för gallret på baksidan av micken blir den rundupptagande istället för njure, och du får med monitorerna också...  🙂

Så om man har en njure, som är riktad att ta upp ljud framifrån, o täcker för baksidan, så tar den upp ljud bakifrån bättre än om man inte täcker för den? 🙁

Intressant...och skall man stå så live så tycker nog sångaren att man är en konstig ljudtekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man har en njure, som är riktad att ta upp ljud framifrån, o täcker för baksidan, så tar den upp ljud bakifrån bättre än om man inte täcker för den?  😕

Låter lite underligt faktiskt, men du får gärna förklara.

Ja så är det. En njure är en typ av tryckgradientmikrofon (den härstammar från den åttakopplade mikrofontypen) och har båda sidorna av membranet exponerade mot det omgivande atmosfärstrycket, medan den rundupptagande är en tryckkännande mikrofon, där ena sidan av membranet är innesluten i en kapsel. En tryckkännande mikrofon känner därför bara av lufttryckförändringar i förhållande till referenstrycket i denna kapsel och ger därmed samma utsignal oavsett ljudets infallsvinkel. Om man håller för öppningarna på membranets baksida hos en njure kommer den alltså att fungera som en tryckkännande mikrofon och därmed vara rundupptagande.

Hoppas det där var begripligt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du low cut på signalen? på de flesta signaler i pa sammanhang kan man använda low cut (i princip allt förutom bas, baskagge och ibland golvpuka), kan hjälpa något vid rundgånsproblem. Olika mickar är olika rundgånskänsliga, supercardioida micka bör väl vara de som är minst känsliga. Sen stämmer det som sas ovan om att om man håller för slitsarna på en riktad mick så blir den rundtagande...Testa att placera monitorerna längre ifrån och försök hålla ner volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Så om man har en njure, som är riktad att ta upp ljud framifrån, o täcker för baksidan, så tar den upp ljud bakifrån bättre än om man inte täcker för den?  😆

Låter lite underligt faktiskt, men du får gärna förklara.

Ja så är det. En njure är en typ av tryckgradientmikrofon (den härstammar från den åttakopplade mikrofontypen) och har båda sidorna av membranet exponerade mot det omgivande atmosfärstrycket, medan den rundupptagande är en tryckkännande mikrofon, där ena sidan av membranet är innesluten i en kapsel. En tryckkännande mikrofon känner därför bara av lufttryckförändringar i förhållande till referenstrycket i denna kapsel och ger därmed samma utsignal oavsett ljudets infallsvinkel. Om man håller för öppningarna på membranets baksida hos en njure kommer den alltså att fungera som en tryckkännande mikrofon och därmed vara rundupptagande.

Hoppas det där var begripligt... 🙂

😆 Alldeles utmärkt förklaring!

Tackar för den!

Nåt att tänka på nästa gång man måste ratta liveljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...