Jump to content
Annons

ngn som vill hjälpa mig att mixa/mastra?


hobbex2004

Recommended Posts

Hej,

Det här med mixning och mastring tar kål på mig snart..:/

Jag vill ju gärna kunna göra det själv, men eftersom jag saknar rätt utrustning och även erfarenhet och kunskap, skulle det vara mkt lättare att ha ngt som referens.

Därför kommer jag nu med en pinsam fråga till ngn av er som kan det här...

Ngn som orkar mixa/mastra en av mina låtar åt mig? Det behöver inte vara 100%igt utfört, jag vill bara veta om det går att få det att låta bra, med den inspelningsutrustning jag använder (inga supergrejjer direkt).

Sen kan jag använda den nya versionen av låten som referens för att själv få samma ljudbild och på så sätt lära mig massor.

Önskar jag hade nån kompis som var en baddare på detta så jag slapp tigga här på forumet, men icke...🥰

Jag använder Cubase, med VST pluggar, tex Amplitube för gitarrer

Trummor: DFH och Battery.

Ngn som orkar ställa upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är alla instrument inspelade som audio men ej processade? Vad är det för typ av musik?

kom på att jag kanske skulle ha gett mer info i mitt första inlägg.. Hade lite bråttom då...

Musiken är rock/hårdrock, men väldigt varierande inom den gengren.

Det finns allt från ballad liknande låtar till powermetal-låtar med Orientaliska influenser..😛

kanske är bäst att ni får höra, här följer några länkar:

Stainless Steel

MR Dreaming

Oriental Rock

Spelar eg ingen roll vilken ni väljer. Tycker själv att första låten är den som är 'mest klar", så det skulle vara kul att se vad ett proffs kan göra med den.

De andra 2 är fortfarande under utveckling.

Jag har allt i Cubase, det är bara att säga hur du vill ha filerna så fixar jag det. Wav? isf med eller utan VST-effekter? Om du har Amplitube kan jag alltid skicka över rena gitarrljudet + preseten....

You choose...

PS om det blir bra kan jag tom tänka mig betala för det i framtiden 😎 Ds

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo..för tusan..hmm..500.000:- och en låda Dom perignon.. it's a deal? 😱

Ligger låten i SX 3-format.. eller SX 2? I brist på annat kan jag tänka mig att mixa en låt.. lyssnade på Silversteel och jag tror jag skulle kunna göra den tjockare och tätare.

Det bästa vore om du kunde spara ner låten genom "prepare archive"( eller vad funktionen heter..sitter inte vid datorn nu.) så jag bara får de filer du använder i projektet och sedan lägga den på din server för mig att tanka hem.

Jag använder SX 3 så för att du ska kunna öppna projektet sedan krävs att du också använder den versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på SS och det finns massor som skulle kunna förbättras i den ljudbilden.

Egentligen i stort sett allt skulle kunna bli bättre.

Tyvärr krävs det nog att gitarrer och liknande spelas in på nytt då dessa låter väldigt Demoaktiga.

Trummorna skulle kanske oxå behöva ses över, samt stråkljuden

m.a.o hela låten.

Låten i sig kan man lätt göra till en Pampig Powerballad A`la November Rain eller liknande.

I stort handlar det om att producera om hela låten.

Att bara Mixa om den kommer nog inte ge märkbara förbättringar.

Nu har tyvärr jag inte tid att åta mig det med

Lundin kan nog fixa till den åt dig så att den lyfter ett par steg.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning och mastering är inte lätt, men det är väldigt kul. Har du gett det en chans? 😉 Det är väldigt kul när man börjar kunna det, så testa gärna själv först 🙂

Lycka till...

.Viktor

jovisst är det kul. allt i musikväg är ju kul, men sen är vissa saker roligare än andra. Det jag tycker är roligast är att komponera och producera, eftersom detta är ett soloprojekt (får hjälp med sången och texter), så går det åt mkt jobb och en heeel del tid där. Det är mkt roligare att börja på en ny låt än att avsluta en redan påbörjad låt...:/

Men självklart skulle jag vilja lära mig mixa/mastra, har försökt mig på det (resultatet är det nu hör i länken ovan)... Så har varken tiden eller rätt utrustning till detta...

Jovisst låter det demo... det är ju en demo, inspelad på en gammal sunkig P4a 1,8MHz, med ett ljudkort från stenåldern (Maya 5.1), med en gammalo Jackson Ps1 gura... 😕

Jag gör musik för att det är jääävligt kul, inte för att tjäna pengar, även om det vore ett plus.

Tack till er som erbjudit sig att ställa upp, jag har redan 2 gubbar som lovat hjälpa mig. Skulle det skita sig där så återkommer jag till er andra 😄

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på SS och det finns massor som skulle kunna förbättras i den ljudbilden.

Egentligen i stort sett allt skulle kunna bli bättre.

Tyvärr krävs det nog att gitarrer och liknande spelas in på nytt då dessa låter väldigt Demoaktiga.

Trummorna skulle kanske oxå behöva ses över, samt stråkljuden

m.a.o hela låten.

Låten i sig kan man lätt göra till en Pampig Powerballad A`la November Rain eller liknande.

I stort handlar det om att producera om hela låten.

Att bara Mixa om den kommer nog inte ge märkbara förbättringar.

Nu har tyvärr jag inte tid att åta mig det med

Lundin kan nog fixa till den åt dig så att den lyfter ett par steg.

Skulle inte vara fel om det blev en låt i November rain klass.. :rolleyes:

Med tanke på förutsättningarna jag har så är jag själv ganska nöjd med vad jag fått fram (får man säga så?😕)

Jag är ju knappast yrkesmusiker.. Är en självlärd, otajt gitarrist som i vanliga fall som utvecklingingenjör inom Hård&mjukvaruutveckling åt Volvo...Det säger väl kanske en hel del?🥰

Min studio/inspelningsutrustning ska vi inte ens gå in på... :rolleyes:

Tar gääärna emot konkreta förslag på vad man kan göra för att förbättra ljudet (innan mixning/mastring vill säga)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror helt klart man kan piffa upp ganska mycket bara genom mixning. Dock inte min genre (trots att jag jobbat en hel del med den så tycker jag det är tråkigt med den här sortens musik), men en erfaren kille bakom spakarna kan få detta att låta ett flertal snäpp bättre utan tvivel.

edit: Hade gärna gjort en mix mot en slant i Logic, men eftersom jag inte har nån vidare koll på cubase (och dessutom mest blir förbannad på programmet i allmänhet när jag tvingas använda det) så vill jag inte göra betalda jobb i det av ren yrkesheder.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...