Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

80-talet hade Frankie Goes To Hollywood och 90-talet hade Army Of Lovers. HÀr kommer nu kitsch-retro för 2000-talet - och liksom nÀmnda band Àr det hÀr inget för homofoberna. Men för dom som diggar nÄt som lÄter som Elton -73, Marc Bolan, Bee Gees (!!!!!) o Supertramp, sÄ Àr detta mumma!! Hammagrella diggar! 1.gif

g24191d74cm.jpg

Annons
Postat

Jaaa..just det, Scissor sisters.. underbar blandning av beegees och house.. 😆 nĂ€r jag hörde det första gĂ„ngen pĂ„ radio, tĂ€nkte jag: v#"ff€n Ă€r det hĂ€r..en kille som trampat snett pĂ„ cykelpedalen i rusningstrafik ( herrcykel med hög ram ).. men det tog inte mĂ„nga sekunder innan man diggade loss i 135..

/D

Postat

Comfortably Numb = Guld! Ska köpa plattan snart.

Postat
Comfortably Numb = Guld! Ska köpa plattan snart.

Jag diggar för all del hela plattan men ett varningens pekfinger skall höjas 😄 ; Comfortably numb Ă€r inte representabel för hela plattan direkt, den Ă€r nog ensam i sitt slag för resten Ă€r mest en hoper helskönt popsnickeri som skulle platsat pĂ„ "Goodbye yellow brick road" typ.......

Postat
TyvÀrr Àr ju Pink Floyd-covern askass

Herregud, det Àr ju vÀrldens bÀsta singel typ. Du kan inte mena allvar. Eller Àr du Floyd-fundamentalist?

Hammagrella har rÀtt, resten av plattan Àr inte som Comf Numb, men ÀndÄ bitvis helt fantastisk. Det lÄter verkligen som om det vore Elton John 1973. Eller 10CC. Framförallt Mary och Take your mama out bara krossar allt. Sagolikt!

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Jag blev rÀtt sur nÀr jag hörde Comfortably Numb. Hur kan nÄgon vara sÄ idiotisk att slakta den lÄten -- pÄ det sÀttet ocksÄ? Bad Taste, inget annat. Resten av plattan lÀr vara bÀttre men jag Àr redan avskrÀckt.

Postat

Jag som diggar bĂ„de gammal Elton och dito Joel Ă€r jĂ€kligt svag för Laura och Take your mama out, bland det bĂ€sta som slĂ€ppts pĂ„ lĂ€nge. Man kanske Ă€r hip bög? 🙂

Postat
Jag blev rÀtt sur nÀr jag hörde Comfortably Numb. Hur kan nÄgon vara sÄ idiotisk att slakta den lÄten -- pÄ det sÀttet ocksÄ? Bad Taste, inget annat. Resten av plattan lÀr vara bÀttre men jag Àr redan avskrÀckt.

Jag gillar inte lÄten, men uppskattar verkligen att nÄgon gör bögig pop av seriöööööööööööösa Roger Waters och Dave Gilmour.

🙂

Postat

Jag gillar inte lÄten, men uppskattar verkligen att nÄgon gör bögig pop av seriöööööööööööösa Roger Waters och Dave Gilmour.

😄

Ja...hihi...det kan jag kanske förstÄ. TyvÀrr Àr vÀl mitt problem att jag anser Pink Floyd vara lite heliga. Jag Àr vÀl Hoppas jag inte trampade nÄgon pÄ tÄrna med det dÀr om Scissors... Men det finns ju bra homo-musik; en del homo-slÀngar frÄn K D Lang eller fÄrn Sophie B Hawkins sitter ju fint, till exempel. Men Äter till ordningen: Vem gav Scissor tillstÄnd att anvÀnda Comfortably Numb pÄ det sÀttet. Vad sÀger praxis? Hur fÄr man insyn i hur ens "heliga" material anvÀnds? Har Gilmour godkÀnt Scissor? Han kanske gillar dem? Han kanske rent av tröttnat pÄ Kate Bush och blivit kÀr???

Postat

Gissar att man inte kan göra en cover pÄ den hÀr nivÄn utan nÄgon typ av ok frÄn upphovsmannen.

Postat

Ja, hur Àr det nu dÄ?

En vanlig cover kan man göra och spela in utan upphovsmannens tillÄtelse, men Àr man inne och bökar om i den sÄ mÄste man ha tillstÄnd...?

Eller? 😉

Postat
80-talet hade Frankie Goes To Hollywood och 90-talet hade Army Of Lovers. HÀr kommer nu kitsch-retro för 2000-talet - och liksom nÀmnda band Àr det hÀr inget för homofoberna.

Hoppas att jag inte trampar nÄgon pÄ tÄrna men Frankie tycker jag har för hög klass(!) för att jÀmföras med de andra tvÄ.

Georgio Moroder försökte konkurrera med Trevor Horns Frankie, och det med Sigue Sigue Sputnik. Har du hört dem? Det Àr vÀl mer i linje med Army..., Scissor... om du inte BARA tÀnker pÄ att en eller tvÄ av killarna i Frankie var homo...

olivetti (oregistrerad)
Postat

Gilmour o grabbarna gillar versionen!

Prata om att ngt skulle vara heligt och att man fÄÄÄÄÄr inte göra sÄ, det Àr bara larvigt.

En bra lÄt Àr en bra lÄt.

Postat
Hoppas att jag inte trampar nÄgon pÄ tÄrna men Frankie tycker jag har för hög klass(!) för att jÀmföras med de andra tvÄ.

Inga problem med mig, jag kör med kĂ€ngor med stĂ„lhĂ€tta! 😆

Hmm, kan inte se skillnaden pĂ„ Frankie och Army. Tycker Bard Ă€r en klart bĂ€ttre lĂ„tskrivare Ă€n gubsen i FGTH och det rĂ„der vĂ€l delade meningar om att det fanns NÅN musikant i FGTH eller om dom bara var Millie Vanilli-statister (förutom Holly J. som vĂ€l sjöng pĂ„ riktigt). HĂ€r fĂ„r nĂ„n gĂ€rna upplysa mig.....

Postat
Hmm, kan inte se skillnaden pĂ„ Frankie och Army. Tycker Bard Ă€r en klart bĂ€ttre lĂ„tskrivare Ă€n gubsen i FGTH och det rĂ„der vĂ€l delade meningar om att det fanns NÅN musikant i FGTH eller om dom bara var Millie Vanilli-statister (förutom Holly J. som vĂ€l sjöng pĂ„ riktigt). HĂ€r fĂ„r nĂ„n gĂ€rna upplysa mig.....

Sanningen ligger mitt emellan. De var ett rockband men ingen kunde spela klaviatur. De fick spelas av studiomusiker och Trevor Horns samplare. Med tanke pÄ hur mycket syntlir det Àr i Frankie kanske proportionerna mellan deras eget spelande och studiomusikers pÄlÀgg var nÄgot skeva, om man sÀger sÄ. Men de kunde i alla fall spela en del av det som producerades. De blev faktiskt upptÀckta av en talangscout pÄ en riktig spelning men talangscouten hade gissningsvis en kÀnsla för potential; jag tror inte Frankie var sÄ bra innan de gick in i studion. PÄ plattan Liverpool blev det lite mer heavy gitarriff.

(Fast de som signade Duran Duran brydde sig inte alls om hur de lÀt -- innan de lyssnade pÄ scoutens ljudexempel skickades Duran till designstudio, sÀgs det --- fast jag Àr inte sÀker pÄ detta.)

LÀste i Studio (tror jag) att Horn tjÀnade sÄ mycket pÄ Frankies "Relax" att han fick rÄd att bl a köpa en Fairlight. StÀmmer detta? Jag vet i alla fall att Synclavier hade honom "i stallet" och att det diskuterades en del kring Synclavierns oförmÄga att köra samplingar polyfont, vilket en del konkurrenter kom att klara. Horn sa att han tills Synclaviern skulle klara detta, spelade han in samplingarna spÄr för spÄr coh körde sedan samplade multitrack-ackord, eller overdubs, minns inte riktigt sÀkert pÄ denna punkt.

Men det lÄter onekligen Fairlight om en del Horn-samples som t ex Yes: Owner of a Lonely Heart. För att fÄ lite variation i ljudbilden valde Propaganda PPG, sade de; sÄ ZTT (Horns bolag) hade nog snart tillgÄng till en stor maskinpark.

OBS: ZTTs bÀsta plattor Àr de med Andrew Poppy. The Beating of Wings Àr amazing konstrock, och uppföljaren Alphabed som uruppfördes pÄ konsthallen (m.m.) Centre Pompidou i Paris innehÄller bidrag av Annette Peacock! Missa inte!

FrÀckt, om Àven nÄgot oborstat ljud, jag tror, digitalt inspelad. Ingen sensation i och för sig. Denon gjorde sin första 13-bitars digitalplatta (Jazz) till vinyl, sÄ klart, redan Är 1973. LÄter riktigt bra, faktiskt, bara lite korta avrullningar pÄ efterklanger etc.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Det Àr Fairlilght som hörs pÄ Frankie-plattorna. Solklart.

Lyssna pĂ„ orch hit-stabsen bara... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.