Jump to content
Annons

Mixer--Ljudkort?

Blackbird (oregistrerad)

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Tja

jo ja undrar om man kan koppla in mixer bordet till ljud kortet 😳....

och i så fall, vad krävs(va måste den ha) av ljudkortet och mixerbordet...

nu snackar vi bärbar pc, så inga interna ljudkort. 😏

ge gärna några bra exempel på billiga(!) mixerbord och ljudkort också.

Annons
Blackbird (oregistrerad)
Postat

ja glömde fråga oxå, vad är skillnaden på mixer och micpeamp 😏 (osäker på stavningen, hoppas ni fattar)?

Postat

förutsatt att man har ett kort med flera utgångar så tar man utgångarna och kopplar in dom i tex. line in på mixerbordet, då kan man mixa på bordet.

mixer=mixer bord, har oftast en mickpreamp i sig, mickpreamp=förstärkare

Postat (redigerat)

Micpreamp är alltså en förförstärkare för micar. Finns som sagt "inbyggt" i de flesta mixerbord. En mixer har alltså ingen förstärkare i sig rent grundmässigt. Om man kopplar in andra instrument än än sång kommer dessa alltså inte att förförstärkas på samma sätt som sången (om jag förstått det hela rätt). Om man har ett ljudkort med ingångar på sig och ett mixerbord kommer dessa gå att koppla ihop. Jag, som är ganska otekniskt, hade lite problem med detta först eftersom jag fick kraftig rundgång vilket berodde på att jag kopplade mixerbordet till ljudkortet via "huvudutgången" så att säga. Alltså utgången som man normalt kopplar in högtalare till. Detta resulterade i att ljudet "gick runt" så att säga. Allt ljud gick alltså in till ljudkortet och sen gick allt ljud tillbaka och gick sen in i ljudkortet igen osv. Löste detta genom att koppla in mixerbordet via AUX. (hmmm, jag undrar om nån förstår min förklaring förutom jag)

Jag har i stort sett de billigaste grejer man kan få tag i och de funkar helt okej. Ljudkortet är EMU-0404 och kostar runt 1200:- och mixerbordet är ett Yamaha MG10/2 och kan fås för runt 1500:- (kan koppla in sex olika instrument, varav fyra kanaler är utrustade med micpreamps och fyra av sex instrument kan köras i stereo)

Redigerat av Jejje
Postat
Om man kopplar in andra instrument än än sång kommer dessa alltså inte att förförstärkas på samma sätt som sången (om jag förstått det hela rätt).

Allt man spelar in med en mick kommer gå igenom preampen, men även line signaler (syntar, p.o.d:ar osv) men på ett annat sätt

• 2 veckor senare...
Blackbird (oregistrerad)
Postat

tack allihopa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.