Jump to content
Annons

Micpreamp - ART DPS II


jivegard

Recommended Posts

Är på jakt efter en 2-kanalig micpreamp (helst) med SPDIF-utgång. Jag vill inte lägga mer än 3000kr och jag vill köpa nytt. Vad rekommenderar ni? Jag har sneglat lite grand på ARTs DPSII. Någon som har erfarenhet av den eller TPSII, som är samma preamp, fast utan digital utgång.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade den i 6 tusenkronorsklassen. Med AES/EBU digitalutgång. 2 HE hög, är väl antagligen storebror till den du funtar på. Den lät helt okej, jag gillar ART soundet. Har jobbat mycket med Tube MP samt Pro VLA och Pro MPA.

Digitalpreampen som jag testade hade dock ganska högt egenbrus och en störande överton som hördes tydligt när jag bara spelade in "maskinljudet" från den. Jag AB testade den iof mot en Grace (ca 12000) och en Neve 1073 DPA (27000) så den hade ganska jobbig konkurans.

Dock tvivlar jag på att man hör övertonen vid inspelning av sång och instrument.

Gillar man ART soundet så är det nog inte fel att köpa en ART. Låna hem och testa den?

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din info Eliasson! Har någon annan erfarenhet av ARTs prylar och då främst de billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den koax eller optisk digital utgång?

Tänkte använda den till mitt E-MU 1616-kort och då behöver jag koaxkoppling. Vad har du använt din preamp till för inspelningar?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har både koax och optisk utgång +en optisk ingång men den har jag inte lyckats få in nåt ljud i, det är nån adat kompatibel ingång.

Jag skaffade den till mitt gamla Terratec dmx6fire kort eftersom den saknade preamps, mest till bas och sång. Men jag använder den forfarande in i SPDIF´n på EMU-1820m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej...det låter gött! Jag har aldrig använt SPDIFen vid inspelning. Hur är det, synkar den rätt om man samtidigt spelar in i en analog ingång? Är det bara att köra på helt enkelt?

Har du märkt av någon försämring i ljudet om du går från SPDIFen jämfört med en analog utång på preampen in i en analog i ljudkortet? Dvs...är ART DPS:ens AD-omvandlare bättre eller sämre än E-MUs?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...