Jump to content
Annons

Hercules FW 16/12 Firewire


sisältää

Recommended Posts

Då har jag bara ett råd. Köp ett litet mixerbord, t.ex. Behringer UB1204 för 1600 spänn hos Musikbörsen. Då får du en mixer med 4 mikrofonpreamps.

En mik på baskaggen och en mik på virveln kopplar du på ljudkortets mikingångar.

Till mixerbordet kopplar du två mickar överhäng på trummorna och dina ev. pukmikrofoner och grejs. Ställ in nivåer och ratta ihop en färdig mix för trumljudet. Skicka en färdig stereokanal från mixerbordet till ljudkortets line in.

Då kan du använda dina mikrofoner, med den enda nackdelen att du inte får alla mikrofoner separerade utan måste sätta trumnivåerna under inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Som sagt .. sök i furumet och glöm inte att ifrågasätta folks åsikter ..

Hur vet engineer t.ex. att M-Audio "är lätt bättre" än Hercules då han inte provat Hercules?

Jag bara varnade läsare av denna tråd för kortet. Jag har inte testat det själv

Om man sågar ett kort och tipsar om att köpa ett Pci-kort istället så har man ju kommit ifrån frågan ..

Någon sågade Hercules då det mycket väl kan varit hans dator som strulade och inte kortet då han inte provat något annat fw-kort ..

Någon sa "skit i Hercules och kör på RME istället" .. jo jo .. skit i kortet för 2600:- och köp ett för 10 000 :- .. då har man också kommit ifrån vad frågan rör sig om ..

(Jag uttalar mig inte om kortet för jag vet inte. Jag är bara lite trött på folk som tycker en massa utan att veta)

Ja du Tony, hur ska jag veta det?

Hur ska jag veta att kvalitetsmässigt är BMW en bättre bil än en Hyundai?

Eller att en Rolandsynth oftast är bättre än en Casio?

Eller att en Neumann-mikrofon oftast är bättre än en kinatillverkad stormembranare?

Vissa saker säger sig självt.

Jag var själv imponerad av specarna på Hercules-kortet men kunde bara hitta ett test på nätet, gjort av Tom's hardware, vilka kanske inte instansen jag först skulle litat på när det gäller ljudkort. Moderkort, cpu och minnen för all del, men inte ljudkort.

Sen har jag pratat med mina egna källor på musikaffärer som har sålt det och va dom har jag hört att de kort som de har sålt har fukat dåligt och det har varit mycket problem med drivrutinerna. Den källan sa också att Fitzpatrick slutat sälja kortet. Att man sen inte kan itta kortet på Hercules.com bidrar ju inte till ökat förtroende för företaget.

Surfa till M-audio.com så förstår man att det är två olika typr av företag.

Jag säger inte att Hyundai gör dåliga bilar eller att en kina tillverkad stormembranare är dålig. Säger bara att det är skillnad.

Sen rekommenderar jag inte någonstans att köpa ett M-audio pci-kort.

Så köp vad ni vill, men jag skulle definitivt sett till att få öppet köp på detta kort så jag kunde lämna tillbaka om jag ångrade mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sen inte kan itta kortet på Hercules.com bidrar ju inte till ökat förtroende för företaget.

Du skulle kanske lära dig att leta lite bättre.

Products, DJ & Music. Fjärde produkten i listan. Inte så svårt.

Och det där bidrar då inte till ökat förtroende för dig. 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att dom har kortet på Musikbörsen nu .. iaf på hemsidan (har inte kollat butiken) .. det har dom inte haft innan .. 2999 spänn .. blir juh bara ~200 spänn dyrare än Thomann ..

Ska man ändå bara köra max 110 km/h till jobbet så kanske det är bättre att köpa en billig bil .. då får man juh mycket pengar över till bensin ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sen inte kan itta kortet på Hercules.com bidrar ju inte till ökat förtroende för företaget.

Du skulle kanske lära dig att leta lite bättre.

Products, DJ & Music. Fjärde produkten i listan. Inte så svårt.

Och det där bidrar då inte till ökat förtroende för dig. 🙂

Ja, det har du helt rätt i.

Dumma jag som letade under rubriken ljudkort (Soundcards). Så tramsigt av mig.

Förresten så har jag blivit bättre på att hitta tester som man inte hittar via Google.

Vad sägs om detta test i den brittiska tidningen Sound On Sound?

Sound On Sounds test av Hercules 1612FW

Sist jag läste tidningen på reguljär basis (typ 13-14 år sen) så hade den ett gott renommé. Hur det är idag vet jag inte eftersom jag kollade runt en del på deras sajt och hittade inte så många produkter som de sågade, utan plockade fram olika produkters styrkor istället.

På just denna var ju priset en.

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sen inte kan itta kortet på Hercules.com bidrar ju inte till ökat förtroende för företaget.

Du skulle kanske lära dig att leta lite bättre.

Products, DJ & Music. Fjärde produkten i listan. Inte så svårt.

Och det där bidrar då inte till ökat förtroende för dig. 😮

Ja, det har du helt rätt i.

Dumma jag som letade under rubriken ljudkort (Soundcards). Så tramsigt av mig.

Ja ja, jag vet, jag letade såklart också därunder först. 🙂

Kul att du hittade den där artikeln. Jag köpte faktiskt just det numret i pappersform just pga av det testet. Jag var också skeptisk till FW1612 eftersom det var så svårt att hitta tester på nätet, men efter att ha läst nämnda artikel köpte jag kortet.

Mina primära krav var just; minst 8 st line-ingångar (helst fler) och dubbla MIDI-utgångar (till alla syntharna) samt inbyggd mikpreamp. ADAT skiter jag i, och 192kHz är långt mer än jag behöver. Vem här kör egentligen högre sample rate än 44.1KHz?

Med den kravbilden fanns det inget annat att välja på under 10,000 kr. Knappt över heller. Inte då iaf, kanske har ändrats nu. Kortet kostade då listpris 6,995 kr, jag lyckade få det för 4,995 kr, och nu får man det för hälften av det.

Jag tyckte jag fick grymt mycket ljudkort för pengarna då, och man får det ännu mer nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina primära krav var just; minst 8 st line-ingångar (helst fler) och dubbla MIDI-utgångar (till alla syntharna) samt inbyggd mikpreamp. ADAT skiter jag i, och 192kHz är långt mer än jag behöver. Vem här kör egentligen högre sample rate än 44.1KHz?

Eh?

Jag skulle säga att alla som kan köra ialla fall 24 bitar i 48KHz gör det. Ännu bättre om man kan köra i 96 KHz. Visst, kan säkert vara skitsamma om de A/D-omvandlare man använder suger.

Själv fick jag ut av artikeln att kortet verkade vara ok, men att det var skillnad i ljudkvalitet upp till de andra korten som han jämförde med, vilka, om man läser testerna på dom korten ger en annan bild. Då ser man att Hercules-kortet inte spelar i riktigt samma liga.

Själv är jag sugen på M-Audio 1814, men tänker just nu om eftersom det inte alla ingångar är balanserade.

Så vi får se vad det blir.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina primära krav var just; minst 8 st line-ingångar (helst fler) och dubbla MIDI-utgångar (till alla syntharna) samt inbyggd mikpreamp. ADAT skiter jag i, och 192kHz är långt mer än jag behöver. Vem här kör egentligen högre sample rate än 44.1KHz?

Eh?

Jag skulle säga att alla som kan köra ialla fall 24 bitar i 48KHz gör det. Ännu bättre om man kan köra i 96 KHz. Visst, kan säkert vara skitsamma om de A/D-omvandlare man använder suger.

Själv fick jag ut av artikeln att kortet verkade vara ok, men att det var skillnad i ljudkvalitet upp till de andra korten som han jämförde med, vilka, om man läser testerna på dom korten ger en annan bild. Då ser man att Hercules-kortet inte spelar i riktigt samma liga.

Själv är jag sugen på M-Audio 1814, men tänker just nu om eftersom det inte alla ingångar är balanserade.

Så vi får se vad det blir.....

24 bitar javisst, men frågan gällde sample rate. Finns ett antal trådar här som avslöjar att de flesta faktiskt kör med 44.1KHz/24 bitar. Ytterst få kör med 96KHz, och ännu färre med 192KHz. Vad kör du med? Och varför, om man får fråga?

Kolla med Diwic ang M-Audio 1814. Han har ett sånt och är grymt besviken. Han får själv berätta varför, jag kommer inte ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att alla som kan köra ialla fall 24 bitar i 48KHz gör det. Ännu bättre om man kan köra i 96 KHz. Visst, kan säkert vara skitsamma om de A/D-omvandlare man använder suger.

Det låter bättre om du spelar in i 44kHz genom hela projektet, än om du spelar i 48 kHz om sedan resamplar digitalt till 44kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 bitar javisst, men frågan gällde sample rate. Finns ett antal trådar här som avslöjar att de flesta faktiskt kör med 44.1KHz/24 bitar. Ytterst få kör med 96KHz, och ännu färre med 192KHz. Vad kör du med? Och varför, om man får fråga?

Kolla med Diwic ang M-Audio 1814. Han har ett sånt och är grymt besviken. Han får själv berätta varför, jag kommer inte ihåg.

Jo, men bitarna är minst lika viktiga som sampleraten tycker jag.

Själv kör jag 16bits/48KHz eftersom min hårdvara inte klarar mer. (se gärna signturen för mer info)

Har letat mest efter användarerfarenheter nu av FW1814, hoppas Diwic har tid att lägga sina 5 öre till tråden....

Dock så har alla kommentarer jag läst som var negativa varit Windows-användare som haft problem med att kortet "kraschat" vilket jag tror har och göra med den Firewire-kontroller man har på sin dator. Så om det finns macanvändare som läser här och har ett 1814 så får ni gärna bidra med era erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bättre om du spelar in i 44kHz genom hela projektet, än om du spelar i 48 kHz om sedan resamplar digitalt till 44kHz.

Är det så? Basta liksom?

Jag har av ohejdad vana kört med 48 / 24. Det verkar ju rätt meningslöst i så fall. Det nämndes ju också i en annan rätt färsk tråd att "industristandard" (i brist på bättre uttryck, men ni hajjar) är 44.1 / 24 ...

jaja... inte mig emot. Jag lär mig..

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är slutdestinationen audio CD? Kör på 24/44,1.

Är slutdestinationen video/filmmusik? Kör på 24/48.

Eller för att citera Gunnars kloka ord... :rolleyes:

Personligen fattar jag inte folk som kör på 48, meningslösare frekvens får man leta efter. Skillnaden är inte särskilt stor i frekvens, och man får massor av onödiga problem med att konvertera ner till 44.1 efteråt. Lika bra att köra på 44.1 från början.
Link to comment
Dela på andra sajter

24 bitar javisst, men frågan gällde sample rate. Finns ett antal trådar här som avslöjar att de flesta faktiskt kör med 44.1KHz/24 bitar. Ytterst få kör med 96KHz, och ännu färre med 192KHz. Vad kör du med? Och varför, om man får fråga?

Kolla med Diwic ang M-Audio 1814. Han har ett sånt och är grymt besviken. Han får själv berätta varför, jag kommer inte ihåg.

Jo, men bitarna är minst lika viktiga som sampleraten tycker jag.

Själv kör jag 16bits/48KHz eftersom min hårdvara inte klarar mer. (se gärna signturen för mer info)

Nu hänger jag inte alls med dig.

Klart att bitarna är minst lika viktiga som sampleraten, det har ingen sagt emot (eller bitarna är viktigare snarare). Det var du som primärt förespråkade högre samplerate. Och från att du först förespråkar hög samplerate, och sedan tycker att bitarna är lika viktiga, så visar det sig att du själv kör 48KHz och 16 bitar?? 🙁

Om din hårdvara klarar 48KHz och 16 bitar kommer den ännu bättre att klara 44.1KHz och 24 bitar. Att köra 48KHz istf 44.1KHz ger dig inga fördelar, bara nackdelar (konvertering och kräver mer prestanda i både CPU och HD), medans 24 bitar bara ger dig fördelar (vid bearbetning) och inte kräver någon märkbar extra prestanda.

Så välkommen över till "de facto" standarden 44.1KHz/24bit. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte alls med dig.

Klart att bitarna är minst lika viktiga som sampleraten, det har ingen sagt emot (eller bitarna är viktigare snarare). Det var du som primärt förespråkade högre samplerate. Och från att du först förespråkar hög samplerate, och sedan tycker att bitarna är lika viktiga, så visar det sig att du själv kör 48KHz och 16 bitar?? 😳

Om din hårdvara klarar 48KHz och 16 bitar kommer den ännu bättre att klara 44.1KHz och 24 bitar. Att köra 48KHz istf 44.1KHz ger dig inga fördelar, bara nackdelar (konvertering och kräver mer prestanda i både CPU och HD), medans 24 bitar bara ger dig fördelar (vid bearbetning) och inte kräver någon märkbar extra prestanda.

Alltså nu får du ge dig!

1. Min hårdvara, ett Egosys U2A, är ett 16-bitars kort.

(Det finns en anledning till at jag letar efter ett nytt)

2. Jag gillar inte när folk berättar för mig vad jag har sagt.

Min erfarenhet säger mig att vid analog omvandling av ljud (till digitalt) så är det bättre ju högre bitrate och samplerate du kan få. Sen att det finns nivåer som "räcker" är ju upp till var och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Diwic ang M-Audio 1814. Han har ett sånt och är grymt besviken.

Förresten, tack för tipset om Diwic. Har hittat hans trådar nu.

Men det verkar vara mest Windows-relaterade problem med M-Audio 1814, så har det också varit när jag hittat

privatpersoners recensioner på andra platser. Oftast har det varit IRQ- och chipset-problem.

Hittade dock en macanvändare som inte verkade helt nöjd, ska bli gött att se vad han har att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

big_149005.jpg

NÅGON SOM HAR KOLL PÅ DETTA KORT, FÖR OCH NACKDELAR...

DÅLIGA SAKER OCH BRA SAKER..

KAN MANFÅ NÅT BÄTTRTE I SAMMA PRISKLASS?RUNT 3000:- EFTERSOM JAG FÅR DET FÖR MITT GAMLA..

Musikbörsen tar 2999:- för detta..

Fire Wire 1612 HE1612 (Art: 149005)

Multikanal FireWire-inspelning - Nu till otroligt pris!

En Hercules 16/12 FW och en dator är allt du behöver för att spela in live, i studio eller hemma. Den kopplas enkelt till datorn via FireWire och har alla analoga, digitala och MIDI in/ut du behöver. Koppla in instrument eller sång direkt in på framsidan och börja spela in. För att du snabbt ska komma igång följer det med erkänt bra mjukvaror för musikinspelning (Bl a Cubase LE och Ableton Live Special Edition).

Med totalt 16 ingångar och 12 utgångar erbjuder Hercules 16/12 FW mer än någon kan komma i närheten av, ens till dubbla eller tredubbla priset!

• 2 balanserade mik/linje/instrument in (med volymratt,48V omkopplare och knapp för instrument/mik) • 10 balanserade linje in 24bit/96kHz, SNR A/D 105dBA • 8 balanserade tele ut 24bit/96kHz, SNR D/A 144 dBA • Hörlursutgång med egen volymratt • 2 SPDIF in/ut coaxialt • 2 SPDIF in/ut optiskt • Word Clock in/ut • 2 separata MIDI in/ut (på front och baksida) • Rackvinklar medföljer

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips är att söka på forumet då denna varit uppe tidigare.

Hur som helst tror jag fortfarande att Phonic Helix 12 Firwire är bättre för din del. Kostar visserligen 800kr mer, men då får du fyra mic preamps och instrumentingångar.

Ska du börja spela in trummor eller vad ska du med alla kanalerna till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men då räcker det ju inte med bara det kortet. Då behöver du mic-preamps till alla kanaler som du ska spela med mikrofoner på också. Det billigaste du kan hitta ligger på 1500 (plus 250kr frakt) hos thomann, ingen vidare kvalité dock. Annars är det behringer's ADA8000 som är nästa steg 2600-3000 beroende på vart du köper den. Så räkna med 6000kr om du ska ha det kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, 4 st. Så 6 micar kan du ju använda. Lite snålt men det går om man inte har något större krav på kvalitén eller är väldigt duktig på att micka.

Annars kan du ju göra dig av med din mixer också och köpa en Phonic Helix 18 Firewire för 5495kr så får du 8 mic preamps och 16 kanaler. Borde räcka långt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

mjoo..har funderat lite och tänkt att den mixern jag har vill jag ha kvar...innan hatade jag den för jag fått för mig att den inte funka i studiosammanhang..men vi ska ha den i replokal också..

hur e det nu med firewirekort..då måste man först ha en del i datorn och en extern del??? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ha mixern i replokalen och ljudkortet hemma eller? Annars är ju Helix perfekt för replokalen. (ja jag vet att jag tjatar om den men den är ju perfekt för ditt ändamål)

Vad menar du med en del i datorn? Om din dator har en firewire-port så är det bara att koppla en kabel mellan ljudkortet (breakoutboxen) och din dator, precis som med USB. Om du inte har firewire i datorn redan så får du köpa ett litet PCI-kort och sätta i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...