Jump to content
Annons

Träna upp sitt gehör


The Edge

Recommended Posts

Hej!

Finns det något sätt att träna sitt gehör så att man hör falska toner och kan ta ut låtar på direkten. Jag har hyfsatt bra gehör, men när jag såg våran musiklärare ta ut en låt blev jag helt knäckt. Har lyssnade på låten två gånger så kunde han allt sen..Är det bara att lyssna så mycket som möjligt på musik eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna på musik är ju ett sätt att lära sig. Vill du lära dig så tycker jag du ska börja planka så mycket musik som möjligt och börja lära improvisera över låtarna.

Vill du lära dig det mer teoretiska så kan du lära dig höra intervall, ackord, skalor, rytmer, melodidiktat, melodikorrigering osv osv. Det finns hur mycket som helst.

Du kan börja med http://www.musictheory.net. Där finns det gratis intervall, skalor och ackordövningar. Sen finns denna sida http://www.people.vcu.edu/~bhammel/theory/..._recognize.html som hjälper dig känna igen de olika intervallen lättare.

Har du inte fått nog så finns http://www.earmaster.com som är ett program som samlat alla övning du någonsin behöver för öronträning 😳

Kan bara säga också kan du det teoretiska på pappret så kommer du förstå allt snabbare och lättare. Det är mycket men det ger stor belöning faktiskt, även om jag är långt ifrån fullärd så har jag haft nytta av de lilla jag kan.

Enjoy 😉

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)

vad gäller ackord så finns det ett knep,

de flesta låtar använder sig av de sex ackord inom skalan (C, G, F, Am, Em, Dm för tonarterna C och Am) och ofta inte ens alla de ackorden, hitta bara tonarten för låten så blir det lättare att ta ut en låt, då alternativen inte är så många!

om ett ackord som ligge utanför skalan skulle spelas kan man med lite träning märka det rätt tydligt

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kommer med tiden. För typ två år sen så blev jag helt förbluffad när folk bara kunde sätta sig vid ett piano och spela en låt som dom aldrig hade spelat förut, utan att ha ackorden framför sig. Men nu kan jag typ göra det själv, självklart beroende på hur avancerad funktionsharmonik som finns i låten, men ändå. Har jag en skiva att spela till så går det ännu snabbare. Klart man inte får med alla färgningar över allt osv, men tillräckligt för att det ska gå att spela låten. Och jag har bara spelat piano "på riktigt" i kanske två och ett halvt till tre år.

Så, typ... öva. 😉 Börja med enkla saker, folkmusik eller barnvisor kan vara skitbra för då lär man sig hur olika ackordfunktioner låter, och präntar in det i det undermedvetna. Sen måste man lära sig att hitta tonarten med en gång, sånt lär man sig också höra. Tänk också på vad du spelar, se det inte bara som olika ackord utan fundera över hur dom står i relation till varandra.

En metod som kanske är både bra och dålig är att spela jättemycket i C-dur. För där är det som allra tydligast vilka funktioner ackorden har, och när du väl lärt dej hitta rätt klang snabbt i den tonarten så är det bara att transponera om tankarna när du håller på med andra tonarter.

(Hmm, inser just att det där förutsätter att du spelar piano... vilket du kanske inte gör. Fast jag tror faktiskt att piano är det lättaste instrumentet att lära sig sånt här på för det blir så tydligt vad man spelar.)

Falska toner är nog svårare att lära sig att höra, tror jag, fast ju mer van man är vid att spela på välstämda instrument desto lättare kommer det bli att upptäcka när nåt är falskt. Men samtidigt tror jag inte att vem som helst kan träna upp perfekt gehör, fast det vet jag inte egentligen... humm.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Min bror har absolut gehör. Själv får jag lyssna en del.

Om man inte bekantat sig med musik på det sättet att man VET hur ett c, hur ett e eller ett h låter o.s.v., så kan man ju inte heller spela efter gehör. Man vet ju inte var de tangenter sitter som låter så som man vill. Med andra ord krävs en viss praktisk genomgång, någon måste någon gång ha visat var de olika tonerna sitter åtminstone.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...